Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har en ungefärlig uppfattning om när 50D kan finnas till försäljning i Sverige? Slutet av månaden? Någon gång i oktober? Om ett halvår? :p Enda hinten jag har hittat efter massa googlande är att Kompletts lagerstatus säger att de kommer ha tre kameror i lager 1 oktober.
 
Snacka om att man är kluven här. Min 40D är pajj. Totalpajj och anser Canon att jag gjort det själv så är det inte värt att laga den för det skulle kosta 5000 kr. Jag behöver verkligen vidvinkeln som 5D ger och så släpepr Canon en 50D som är bättre än min 40D. Om dom bara hade släppt uppföljaren till 5D hade allt varit toppen på den fronten. :) Fast man ska väl inte klaga när det är såna här "problem" man diskuterar. Fast vidvinkeln hade jag ju som sagt behövt väldigt mycket.
 
men jag antar att det alltid kommer se bättre ut med höga iso-tal i dagsljus än vid dåligt ljus.

Precis. I dagsljus kommer man ju aldrig att använda ISO 12800 så dessa testbilder tycker jag är helt meningslösa. Dessutom tycker jag att det krävs en direkt jämförelse med t ex 40D under exakt samma förhållanden för att en test skall vara meningsfull.

Jag tillhör dem som fortfarande är skeptisk till att 50D skulle vara mer än ett steg bättre än 40D. Det vore sensationellt bra om det var sant.

Om jag fattar rätt så är alla ISO över 1600 pressade "high" ISO lägen och inte "äkta". Tyvärr tycker jag det pekar på att det är marknadsavdelningen som tvingat fram dem hellre än att sensorn är så fantastisk som det sägs.

Låt oss hoppas att jag har helt fel!

Mvh
Anders
 
Snacka om att man är kluven här. Min 40D är pajj. Totalpajj och anser Canon att jag gjort det själv så är det inte värt att laga den för det skulle kosta 5000 kr. Jag behöver verkligen vidvinkeln som 5D ger och så släpepr Canon en 50D som är bättre än min 40D. Om dom bara hade släppt uppföljaren till 5D hade allt varit toppen på den fronten. :) Fast man ska väl inte klaga när det är såna här "problem" man diskuterar. Fast vidvinkeln hade jag ju som sagt behövt väldigt mycket.

Har du ingen allriskförsäkring? Jag tycker du ska ha både 50D och nya 5D :)

/Ingvar
 
Drulle försäkring typ. du får kamerans värde ersatt max 35 000 brukar det vara, och skälvrisk runt 1500.
 
Min drulle försäkring hos Trygg Hansa täckte tydligen inte när min 30D blev fuktskadad. T-H sade blank nej eftersom det inte fanns någon fysisk skada på kameran utav det var helt och hållet mitt fel att jag inte lyckats hålla den ifrån fukten.

Hur som helst det blev en 40D en vecka innan 50D presenterades.
Nu skall jag leta upp en annan typ av försäkring som täcker ALLA typer av skador på denna kamera
 
Min drulle försäkring hos Trygg Hansa täckte tydligen inte när min 30D blev fuktskadad. T-H sade blank nej eftersom det inte fanns någon fysisk skada på kameran utav det var helt och hållet mitt fel att jag inte lyckats hålla den ifrån fukten.

Hur som helst det blev en 40D en vecka innan 50D presenterades.
Nu skall jag leta upp en annan typ av försäkring som täcker ALLA typer av skador på denna kamera

Vet inte närmare omständigheter men klippt från googlesökning överklaga+försäkringsärende:

"Konsumenternas Försäkringsbyrå erbjuder gratis rådgivning till privatpersoner och hjälper till med att till exempel tolka försäkringsvillkor, jämföra olika försäkringsbolag, upplyser om vilka regler som gäller när en skada inträffat och vem man kan vända sig till om man är missnöjd med ett försäkringsbeslut. Byråns huvudmän är Konsumentverket, Finansinspektionen och Sveriges Försäkringsförbund."

Lycka till!
 
Min drulle försäkring hos Trygg Hansa täckte tydligen inte när min 30D blev fuktskadad. T-H sade blank nej eftersom det inte fanns någon fysisk skada på kameran utav det var helt och hållet mitt fel att jag inte lyckats hålla den ifrån fukten.

Jag tappade en GPS i vattnet, den fick jag ersättning för av samma bolag! I och för sig så kunde jag inte uppvisa den alls eftersom den låg på Östersjöns botten ;)

/Ingvar
 
Hur som helst det blev en 40D en vecka innan 50D presenterades.
Nu skall jag leta upp en annan typ av försäkring som täcker ALLA typer av skador på denna kamera

Finns det försäkring på att "min kamera blev inom en vecka omsprungen av en ny modell" ?

Jag beställde en 40D sista maj, 1:a april kom fotosidan med sitt skämt (att 50D lanserats). Slängde mig på luren och avbeställde. Idag tackar jag fotosidan för sin humor...
 
Finns det försäkring på att "min kamera blev inom en vecka omsprungen av en ny modell" ?

Jag beställde en 40D sista maj, 1:a april kom fotosidan med sitt skämt (att 50D lanserats). Slängde mig på luren och avbeställde. Idag tackar jag fotosidan för sin humor...

Eller en "eftersom canon inte kan tala om när "nya" 5D kommer så kräver jag en ny modell så länge"
 
Är man endast pryltokig och inte har något direkt samvete för alla pengar man slösar bort i onödan så kan ett byta från 40D till 50D vara välkomnat, annars är det på tok för små skillnader. I mina ögon, lite mer MP, en HDMI-kontakt och högre iso-känslighet, wow...

Varför känns det hela tiden som att Canon blir omsprungna av Nikon?

Nä enda bytet från 40D är mot fullformat så som 5D alternativt dess efterföljare.
 
Är man endast pryltokig och inte har något direkt samvete för alla pengar man slösar bort i onödan så kan ett byta från 40D till 50D vara välkomnat, annars är det på tok för små skillnader. I mina ögon, lite mer MP, en HDMI-kontakt och högre iso-känslighet, wow...

Varför känns det hela tiden som att Canon blir omsprungna av Nikon?

Nä enda bytet från 40D är mot fullformat så som 5D alternativt dess efterföljare.

Precis! Jag tycker så med. Därför vore det roligt att veta när och om nya 5d kommer.
 
Är man endast pryltokig och inte har något direkt samvete för alla pengar man slösar bort i onödan så kan ett byta från 40D till 50D vara välkomnat, annars är det på tok för små skillnader. I mina ögon, lite mer MP, en HDMI-kontakt och högre iso-känslighet, wow...

Varför känns det hela tiden som att Canon blir omsprungna av Nikon?

Nä enda bytet från 40D är mot fullformat så som 5D alternativt dess efterföljare.
Annars så är det väl just de där små uppgraderingarna som Nikonfolket har haft som starka argument till varför 40D är värdelös jämfört med D300. Tycker även Canonfolket har hängt upp sig på liknande specar när de gnällt över hur dålig 40D är.

Personligen tycker jag 40D är en mycket prisvärd modell och att 50D faktiskt är en rejäl uppgradering med mycket som lockar.

Men naturligtvis, uppföljaren till 5D lär vara kameran som får folk att dregla ordentligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.