ANNONS
Annons

50 x 70 från digitalt original

Produkter
(logga in för att koppla)

Copy_Con

Aktiv medlem
Jag tror att något liknande diskuterades för någon vecka sedan, men jag har lite andra funderingar runt ämnet.

Jag har tänkt att göra lite större utskrifter (50 x 70) av en serie med tre bilder (varav en finns här på FS).
Jag har funderat på både Fotolabo och Önskefoto, men då jag inte sett något från labben i större format än 13 x 18 så är jag lite tveksam.
Är kvaliteten lika bra/bättre än t.ex Epson 2100, 7600 eller liknande? Stämmer det att fujilabben inte klarar att ta emot bilder större än 3-4 MB?
Är nyfiken och intresserad av att höra vad andra bildskadade galningar har att tillägga. :)
 
Senast ändrad:
Fotolabo har 50*75. Har inte provat större än 34*50 från Fotolabo men de bliderna har jag varit nöjd med.
 
Jag har testat Önskefotos 50 x 70 med jpg-fil på 10 MB som jag laddat upp via nätet. Resultatet blev bra men inte perfekt. Kantskärpan blev något reducerad. Dessutom upplever jag bilden som aningen mörkare än originalet men färgtonen är lika. Priset 99:- inkl. moms är nog väldigt lågt.
Vid diskussion med Önskefoto kan man ev. få ladda upp filer på 50 MB för att få bättre skärpa men detta har jag ej testat.
Varje beställning får vara högst 50 MB men även denna gräns kan man få utökad om man är storkund.

/Harald
 
Fotolabo

Jag har gjort 50x70 på fotolabo scannad med drygt 3000 pixel på långsidan ca: 20 Mb fil. På två meters håll ser det någorlunda acceptabelt ut. Färgerna är rätt så riktiga men saknar långifrån (natt kontra dag) gnista som i en Ilfochrome som jag gärna kopierar på. Jag ramade in den med vit passepartou och svart ram så den blev ganska prydlig.
 
Har kört fotolabos 50x70 och resultatet är jag väldigt nöjd med. Klart och skarpt, fina färger samt ordentligt papper men blank yta. Känns prisvärt. Skickade en tiff på 18 mb/6,3 mpix från min eos 10d.
/Stefan
 
tiger656 skrev:
Har kört fotolabos 50x70 och resultatet är jag väldigt nöjd med. Klart och skarpt, fina färger samt ordentligt papper men blank yta. Känns prisvärt. Skickade en tiff på 18 mb/6,3 mpix från min eos 10d.
/Stefan

Om du använde deras gränssnitt så spelar det ingen roll, denna Jpgas och förstoras om till lämpligupplösning.
 
Jag skulle tro att detta gäller samtliga som använder Agfas klientapplikation ? För egen del brukar jag göra en JPEG med lägsta komprimering, som jag förstår det gör dom om andra format än JPEG till JPEG men laddar du upp JPEG ändras den inte.
 
Re: Fotolabo

Tack för alla svar!
Dock saknar jag en jämförelse med ovan nämnda skrivare. Någon som sett utskrifter och kan relatera till dem. Annars låter det mesta bra förrutom...

Kanadabalsam skrev:
På två meters håll ser det någorlunda acceptabelt ut. Färgerna är rätt så riktiga men saknar långifrån (natt kontra dag) gnista som i en Ilfochrome som jag gärna kopierar på.

Ganska mycket ser okej ut på det avståndet. Hur ser den ut från 15-20 cm?
 
Re: Re: Fotolabo

Copy_Con skrev:
Ganska mycket ser okej ut på det avståndet. Hur ser den ut från 15-20 cm?

Jag har i princip ingen erfarenhet av så stora kopior men har en liten reflektion som frångår tråden lite men bör passa in.

I sommar så har jag på kungstorget i Göteborg njutit av den franske flygfotografens bilder (kommer inte ihåg vad han heter). Dom höll ett rejält format & jag vet inte vilken typ av utrustning han använt.

Att stå närmare än ett par meter från dessa bilder är dock inte att rekommendera, kornigt, dålig skärpa mm.

Jag antar att dessa bilder är gjorda på bästa möjliga sätt men undrar om han använt för litet filmformat eller om det helt enkelt inte blir bättre än så här i detta format? Att som Christian säger stå på 15-20 cm avstånd skulle där vara en utopi eftersom man då mest skulle se en kornig massa...

Ni som sett bilderna & har erfarenhet av vad man kan uppnå i det formatet kanske kan bringa lite klarhet i detta.

Ska tillägga att dessa bilder håller ett klart större format än det som disskuteras här & är fullständigt underbara, på ett par meters avstånd vill säga.

Larsa
 
De bilder jag kört på Önskefoto är gjorda från 10 MB jpg-filer, kvalitet 6 från PS till format 50 x 70. Om jag kör samma fil i A2 på Epson 3000 på glossy papper så blir utskriften något lite bättre. Kör jag från .tif så blir inte kvalitén nämnvärt bättre.
Om jag kör dessa 6x8 cm negativ i förstorningsapparat med process RA-4 så blir 50 x 70 ytterligare något lite skarpare…
Kommer att be att få göra ett test med jpg-filer på 50 MB på Önskefoto. Skulle tro att skärpan då kommer att bli något lite bättre. Konstaterar dock att kvalitén från 10 MB filerna har professionell kvalité åtminstone på mina bilder. Om du vill ha den absolut bästa kvalité som står att få så finns det väl andra metoder men de sista mm kostar säkert mycket pengar…
/Harald
 
Re: Re: Re: Fotolabo

larsaz skrev:
I sommar så har jag på kungstorget i Göteborg njutit av den franske flygfotografens bilder (kommer inte ihåg vad han heter). Dom höll ett rejält format & jag vet inte vilken typ av utrustning han använt.

Yann Arthus-Bertrand, alla har sett hans bilder min ingen kommer ihåg vad han heter :)

Minns jag rätt från TV-filmen om honom är det vanlig Velvia han använder.
 
Re: Re: Re: Fotolabo

larsaz skrev:
Att stå närmare än ett par meter från dessa bilder är dock inte att rekommendera, kornigt, dålig skärpa mm.

Jag antar att dessa bilder är gjorda på bästa möjliga sätt men undrar om han använt för litet filmformat eller om det helt enkelt inte blir bättre än så här i detta format? Att som Christian säger stå på 15-20 cm avstånd skulle där vara en utopi eftersom man då mest skulle se en kornig massa...
Jag var också och såg den fantastiska utställningen (flera gånger). Han använde Canon EOS 1N med L-optik och Fuji Velvia. bilderna var ej oskarpa i mitt tycke men rejält korniga när man gick nära. Men det var STOOORA bilder.
 
Re: Re: Re: Re: Fotolabo

KjellF skrev:
Yann Arthus-Bertrand, alla har sett hans bilder min ingen kommer ihåg vad han heter :)

Minns jag rätt från TV-filmen om honom är det vanlig Velvia han använder.

Jupp, du minns rätt, velvia 35 mm.

Rätt duktig den där fransosen :)




Är ju blind :p Mats hade redan svarat på det.
 
Jag gör en test på önskefoto i morgon, när de uppgraderat mitt konto så jag kan ladda upp 15 MB filer, vid 10 och lägre så blir det lite väl mycket artefakter. I alla fall på bilden som jag skall prova med. Återkommer senare i tråden om resultatet (i fall någon är intresserad).
 
En liten fundering till: Jag har läst och hört att den optimala upplösningen är 254 dpi när man skickar till t.ex. Fotolabo och Önskefoto. Men jag var precis inne på Agfas hemsida, och där står det att de rekommenderar 300 dpi för bästa kvalitet. Har inte både Fotolabo och Önskefoto Agfautrustning?
 
jag har gjort 50x75 kopior från så smått som 1.5MB stora jpgfiler via fotolabo, blev helt kanonbra. Beror dock givetvis på hur pass bra kvalitet det är på bilden från början.

Om du ska skicka till fotolabo så skärp inte bilden, i alla fall inte särskilt mycket eftersom de verkar skärpa upp bilderna själva.

Däremot kan du ju interpolera upp till rätt storlek och 254dpi före du skickar in bilderna om du vill.
 
Re: Re: Re: Re: Fotolabo

matnyttige skrev:
Jag var också och såg den fantastiska utställningen (flera gånger). Han använde Canon EOS 1N med L-optik och Fuji Velvia. bilderna var ej oskarpa i mitt tycke men rejält korniga när man gick nära. Men det var STOOORA bilder.

Nä, oskarpa var fel sagt av mig. Det var kornigheten som blev våldsam, men som sagt, dom var STOOORA & detta är väl vad småbild klarar.

Underbar utställning för övrigt....

Larsa
 
Kvaliteten på bilderna är bra. Men de är inte digitalfotade så jag vill bibehålla så mycket som möjligt av kornstrukturen. Bilder med mycket korn kräver högre jpg-kvalitet, annars ser jag förändringar i strukturen. Gör jag bilden mindre än 15 MB så ser jag en försämring på skärmen vilket i förlängningen leder till en sämre kopia.

Dock kvarstår frågan ovan, 254 eller 300 dpi???
 
dsmannen skrev:
Om du ska skicka till fotolabo så skärp inte bilden, i alla fall inte särskilt mycket eftersom de verkar skärpa upp bilderna själva.


Jag skrev ett mail till fofolabo samt önskefoto för något halvår sedan ang. skärpning. Skrev ett inlägg om det som jag klistrar in här...



Inlägg från 030515:

Jag tänkte skicka in några bildfiler för utskrift & funderade över huruvida jag skulle skärpa bilderna eller om labbet fixade den biten. Därför så skickade jag ett mail till 2 lab för att reda ut saken.

Frågan löd:
Ska jag lägga på en oskarp mask på bildfilerna som jag skickar in, eller ombesörjer labbet den biten?

Svar från Fotolabo:
Skärpan ökas mycket lätt på alla bildfiler som skickas via Online-programmet.

Vår exponeringsutrustnings värden kan inte direkt översättas till USM-parametrar (Unsharp Mask), men vi har gjort ett test för att jämföra.

Vid testet använde vi Adobe Photoshop 6 Unsharp Mask-filter. Testbilden exponerades utan att skärpningsautomatiken var påkopplad.

Vid jämförelse motsvarade vårt skärpningsvärde ganska bra följande Photoshop 6 USM-filters värden:

Amount: 50% (0 - 500%)
Radius: 1,0 pixels (0,1 - 250,0)
Threshold: 0 (0 - 250)

Skärpan ökas alltså mycket lätt av vår exponeringsutrustning. Om du vill öka skärpan mer måste du själv göra det innan du skickar bildfilerna till oss.




Svar på samma fråga från önskefoto:

Om du med oskarp mask menar sk softade
kanter, får du tillföra det på bilderna
du sänder oss.


Vilket av labben skulle ni välja?

Larsa

PS: Det är mycket möjligt att labben för övrigt håller samma kvalitet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.