Annons

5 dagars produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

fkl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har blivit tillfrågad att lämna en offert på ett fotojobb - 5 dagars produktfoto till en katalog - och jag undrar vad jag borde ta?!?!

Jag svarade med BLFs priser...och fick svaret att det var alldeles för mycket pengar och att en annan fotograf i området tar mycket mindre (en "känd" fotograf).
Vad skulle jag kunna ge för paketpris?

Det handlar bara om bilder, inget arbete efteråt (friläggning sker på tryckeri)

TACKSAM för svar!!!

/Karin
 
Du får tänka efter..: varför frågar de dig? Är det för att de vill ha det gratis? Sånt är alltid förolämpande tycker jag och så kul ska de inte få. Nån stolthet har du väl.

Om de är så luddiga så de börjar slänga med vad andra tar och inte tar så får du börja kräva av dem att de är lite konkreta. Fråga - "ok då, hur mycket tar den andra då, så ska jag se vad jag kan göra..." eller "vad har ni för budget?" Återkom sedan, bestäm dig inte på en gång. Du måste se till vad som är realistiskt i fråga om ev. materialkostnader etc. "Bilder" kan vara så olika. Har du egen firma?

Prissättning har tyvärr kommit att bli mer och mer individuellt, och nu är det din tur att sätta din ingångsnivå... Jag törs liksom inte skriva ett förslag ens här, för vem vet hur seriösa de egentligen är..?
 
Tack Patrik!

Jag tror att de frågade mig för att de skulle vilja stödja en lokal fotograf (och kan tänka mig att de trodde jag var lite billigare).

Tycker det är svårt att konkurrera när jag inte alls vet vad andra fotografer tar!!!

Men jag ska försöka komma fram till en egen prissättning, som inte är för låg, men som kan ge mig en bra månadslön om man slår ut det ;-)

/Karin
 
Jag hade först ingen aning om att det var 5 dagar, därav min förvåning...men de priser jag gav var 6775 kr för en dag (annars är det 975 kr i timmen). (tagit direkt från BLFs lista från 2001)

Så jag kan förstå att de tyckte det var mycket när de tog x5 ;-)

(33875 kr!!!)
 
Man måste slå ut det på antal produkter. Hur många bilder blir det..?

6000 nånting är inget överpris per dag ska jag säga dig. Material ska tillkomma dessutom.
 
Materialkostnaden då? Den kommer ju till.

Jag blir nyfiken på vem som räknat fram att det är fem dagars jobb?


Jag kan nämna att jag har en kund som återkommer då och då med enkla produktbilder mot vit bakgrund. Jag tar betalt per bild, 250 kronor (+moms) per bild för minst tio bilder.

Då fotograferar jag digitalt och levererar grundjusterade bilder på CD.

Tio bilder kan jag fotografera på en timme plus lite tid för ljusriggning och efterbehandlingen går snabbt.

Enkelt för kunden att räkna på vad jobbet kommer kosta, senast var det 26 bilder som jag tog på en halv dag plus ett par timmars efterarbete.
 
Det är ca 30 produkter om dagen...ca 150 st.

Jag fotar digitalt så det blir inte så mycket materialkostnader...
 
Förra fotografen som gjorde samma jobb tog 30 bilder om dagen och höll på i 5 dagar...

Varje bild tar längre tid för det är noga med hur produkterna står och så. Det är en katalog med inredningsprylar och textil.

Jag vet inte vad den andre fotografen har erbjudit för pris men antagligen mindre än vad jag gjorde eftersom de tyckte att mitt pris var "väldigt högt" ;-)

/Karin
 
fkl skrev:
Jag hade först ingen aning om att det var 5 dagar, därav min förvåning...men de priser jag gav var 6775 kr för en dag (annars är det 975 kr i timmen). (tagit direkt från BLFs lista från 2001)

Så jag kan förstå att de tyckte det var mycket när de tog x5 ;-)

(33875 kr!!!)

Det var inte särskilt högt tycker jag, men visst kan jag tänka mig att det finns en hel del etablerade fotografer gör jobbet för lite mindre. När det är så många dagars jobb räknar många uppdragsgivare med lite rabatt på dagspriset.
 
gors skrev:
Det var inte särskilt högt tycker jag, men visst kan jag tänka mig att det finns en hel del etablerade fotografer gör jobbet för lite mindre. När det är så många dagars jobb räknar många uppdragsgivare med lite rabatt på dagspriset.

Jag skulle precis till och skriva i princip det du, Göran, skrev.
Slog i SFF-prislistan, där det prismässigt skiljs på redaktionell och kommersiell fotografering (vilket inte BLF gör (om jag inte är ute och cyklar)).

Det kan ju - som marknaden ser ut - ur kundens perspektiv vara rimligt att förvänta sig någon form av rabatt när det rör sig om si och så många timmars/dagars arbete. Detsamma gäller ju om du t ex hyr fotoutrustning där det är de första dygnen som är dyrast för att därefter bli märkbart billigare.
 
Hur mycket rabatt då? Jag gav dem 10% rabatt.


Tack för att ni finns, kära fotografer!!! Känns gott att kunna ha någonstans där jag kan få svar på alla frågor! :)
 
Hur mycket behöver du ta för att täcka dina omkostnader, ge dig den timlön du vill ha och 10% vinst (för framtida investeringar i utrustning etc)?
 
Vad är det för produkter?

Är det t.ex. 150 muggar, glas eller pennor så kan man inte ta lika mycket som om det är 150 verktygslådor med verktygen fint uppradade vid sidan om.

30000 för hela jobbet tycker jag låter billigt och bra, förutsatt att det inte är skitenkla bilder.
 
fkl skrev:
Hur mycket rabatt då?

Jag håller med Christian - 30.000 borde låta billigt och bra för de flesta företag.

Dagspriser från seriösa, duktiga fotografer har jag sett på ner till 5.500 vid flera dagars jobb utan assistent. Det blir 27.500 för hela jobbet, vilket väl motsvarar ungefär 20 procents rabatt på ditt ursprungspris. Därmed inte sagt att du ska gå så lågt, men det är i alla fall någon sorts riktmärke på hur dina konkurrenter kan tänkas ligga till.

Jag är verksam i Stockholm. Kanske priserna varierar i olika delar av landet?
 
Jag som bor i "Den billiga matens, knallarnas och snålhetens rike" tycker att 30000 är rimligt även här, så länge du kan få kunden att förstå att även fotografer har omkostnader.
Kanske att du skulle kunna gå ner till runt 28000 som Göran skrev, med framtiden i åtanke.
Om du inte byggt upp en kundkrets/rykte, så är det bättre att få jobb till "pärmen" än inga alls, utan att för den skull göra förlustjobb.
 
gors skrev:
..Jag är verksam i Stockholm. Kanske priserna varierar i olika delar av landet?

Självklart varierar priserna i olika delar av landet.

Efter en tidigare diskussion, där du var med, om vad man kan tjäna som fotograf är jag förvånad över att du undrar över det.

Malmö ligger lägre än Stockholm och Vänersborg ligger lägre än Malmö

Skälet är att det finns fler duktiga fotografer i Stockholm, vilket gör att vissa jobb kan generera mer pengar, men det finns naturligtvis lågpriskunder i Stlhm också.
 
Vad gäller materialkostnad när jag numera fotograferar digitalt lägger jag på 150 kr per bild för efterbehandling. Utöver timpris alltså.

Tidigare var det mitt pålägg för film, vilket är lägre än prislistorna.

Jag är en sådan som tycker att materialkostnad skall ha ett påslag av max 20%, man skall inte tjäna pengar på materialet. Min vinst skall ligga i timpriset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.