Annons

450D Köldtålighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix C

Ny medlem
Förra året var jag med ett gäng kompisar uppe i fjällen och åkte snöskoter en helg. Detta ska vi göra om i år igen och jag tänkte plocka med min nyköpta 450. En sak jag kommer ihåg från förra året är att det var mycket kallt, i alla fall på morgonen. Nånstans runt -25. Låter kanske lite dumt men det jag undrar är om kameran klarar att ligga i en ryggsäck under så kalla förhållanden?

Tack för svar
/Felix
 
Det är nog ganska lugnt, jag fotade med min förra veckan i -18 på stativ i 20 min i taget.

Kompisen med en 400D hade det lite tyngre då det tog ca 20 min att spara bilderna också i kylan :)
 
Ska inte vara några problem. Ha batteriet så nära kroppen som möjlig bara.

När du kommer hem är det bra om du tar ett par åtgärder dock. Utomhusluften vid -25 är mycket torrare än inomhusluften, och då blir det lätt en hel del kondens när du kommer in i värmen.
Finns ett par knep:

*Ta ur batterierna. Blir det trots allt kondens undviker du en eventuell kortslutning i något dyrt kretskort.

*Stoppa kamera (och optik) i en plastpåse och förslut väl. Gör detta INNAN du går in. Det är den torra utomhusluften du vill ha i påsen.

*Låt allt ligga kvar i väskan i flera timmar, så att den värms upp sakta.

*Kombinera ovanstående.

*Har du några silica gel-påsar kan du slänga ner dem i påsen.

*Ta ur minneskortet innan du förpackar kameran. Då kan du ladda över bilderna utan att behöva vänta på kameran.


Personligen hade jag nog lämnat kameraväskan (utan batteri) utanför dörren om natten, om det nu bara handlar om ett par dagar (och om stöldrisken är minimal).
Bättre att utrustningen är kall hela tiden än att den kyls ner och värms upp upprepade gånger.

Hur som helst är det ganska lugnt så länge du följer punkterna ovan.
 
Nånstans runt -25. Låter kanske lite dumt men det jag undrar är om kameran klarar att ligga i en ryggsäck under så kalla förhållanden?
Kameran tar inte skada, men däremot försämras batteriets kapacitet ganska rejält. En bra idé att ha reservbatteriet på varmt ställe alltså, t ex en innerficka.

Sen ska man inte överdriva problemen med kondens. Om man ska in i varm och fuktig luft en kort stund och sen ut och plåta i kylan igen kan det vara nyttigt med plastpåsar och sånt, men om man går in för natten spelar det ingen roll. Då hinner kameran bli varm och torr innan den ska användas igen.
 
Sen ska man inte överdriva problemen med kondens. Om man ska in i varm och fuktig luft en kort stund och sen ut och plåta i kylan igen kan det vara nyttigt med plastpåsar och sånt, men om man går in för natten spelar det ingen roll. Då hinner kameran bli varm och torr innan den ska användas igen.

Helt rätt, men i det långa loppet kan det löna sig ändå. Även om det inte föreligger någon större risk att låta kameran ligga "fuktig" när den inte är spänningssatt, bildas det en del oxid lite här och där.

Händer detta någon gång om året hinner det antagligen inte bildas så mycket innan man byter kamera, men är man ute flera gånger i veckan varje vinter kan det nog löna sig iaf =)
 
Tack för bra och snabba svar!

Hoppas nu bara att vi får samma väder som förra året, galet mycket snö på marken, strålande sol och vindstilla:) Ångrar att jag inte hade kameran med mig då, hade kunnat bli riktigt fina bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.