Annons

450D + coolt objektiv eller 50D utan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet.

Jag har idag en EOS 350D samt 17-40/4L och 50/1,4

Jag har begränsat med pengar och funderar på att antingen köpa en 50D eller en 450D med ett trevligt objektiv till. Troligen ett 85/1,8 eller spara lite längre och ge mig på ett 70-200/4L USM (med eller utan IS beroende på hur mycket pengar jag får ihop)

Köper jag att 50D så kommer det bli marginellt med pengar över till nya objektiv.

För mig beror det på dagsformen vad jag skall välja.

Någon som kan ge mig tips och råd?
 
Är i valet och kvalet.

Jag har idag en EOS 350D samt 17-40/4L och 50/1,4

Jag har begränsat med pengar och funderar på att antingen köpa en 50D eller en 450D med ett trevligt objektiv till. Troligen ett 85/1,8 eller spara lite längre och ge mig på ett 70-200/4L USM (med eller utan IS beroende på hur mycket pengar jag får ihop)

Köper jag att 50D så kommer det bli marginellt med pengar över till nya objektiv.

För mig beror det på dagsformen vad jag skall välja.

Någon som kan ge mig tips och råd?
Det är ju bara du som vet vad du behöver, men spontant känns ju 50D som betydligt mycket mer kamera för pengarna. Rejälare hus, snabbare seriebildstagning, avsevärt bättre skärm osv. Glöm heller inte bort 40D som går att hitta billigt nu. Dock sämre skärm och färre pixlar.

Eftersom du uppenbarligen vill uppgradera ditt hus, istället för att behålla ditt nuvarande och köpa nytt eller nya objektiv, så tror jag du kommer uppleva uppgraderingen som mer motiverad om du fläskar på lite och köper ett rejälare och snabbare hus.

Jag har själv en 400D som jag tänker uppgradera till hösten och jag har inga planer på 500D eftersom anledningen till uppgraderingen är att få snabbare seriebildstagning och ett rejälare hus med bättre grepp. Det är ju dock mitt, högst subjektiva, incitament för att köpa nytt hus.

Ha inte för bråttom utan fundera över vad du prioriterar.
 
70-200 ger dig nog mest nya bildmöjligheter. Sedan kan du köpa ett begagnat 40D-hus när du får råd.
Är i valet och kvalet.

Jag har idag en EOS 350D samt 17-40/4L och 50/1,4

Jag har begränsat med pengar och funderar på att antingen köpa en 50D eller en 450D med ett trevligt objektiv till. Troligen ett 85/1,8 eller spara lite längre och ge mig på ett 70-200/4L USM (med eller utan IS beroende på hur mycket pengar jag får ihop)

Köper jag att 50D så kommer det bli marginellt med pengar över till nya objektiv.

För mig beror det på dagsformen vad jag skall välja.

Någon som kan ge mig tips och råd?
 
Om du kan stå ut med att ha lite sämre skärm så är 40D ett jäkligt bra val. Men om du ska fläska på med uppgradering så känns det lite som om en 50D kanske vore nåt eftersom du antagligen kommer har kvar dina optik?
Men står du ut med en 40D som är ett bra hus så får du råd med ett 70-200 f/4L utan IS direkt.
 
Jag har idag en EOS 350D ...
Jag har begränsat med pengar och funderar på att antingen köpa en 50D eller en 450D ...
Uppriktigt sagt har jag svårt att se varför du skulle byta till 450D. Skillnaden är väl ganska marginell -- i så fall tycker jag det låter som en bättre idé att strunta i nytt hus och satsa allt på nya gluggar. För mig är den naturliga uppgraderingen från 350D (eller 400D eller 450D...) utan tvekan 40D eller 50D, beroende på plånbokens storlek.
 
Skulle definitivt rekommendera en 40D + 70-200 F/4 USM. Men det är som sagt bara du själv som vet vad du behöver mest.
 
Attans...har missat att det har kommit en 500D också...den skulle kunna vara ett intressant mellanalternativ mellan 450D och 50D. Bonus då blir möjligheten att filma med kameran.

Någon som har hört något om 500D jämfört med 50D? Det verkar som om det mesta utom det stabila huset och seriebildstagningen har letat sig ner till 500D?

Förövrigt så vill jag tacka för inläggen ovan. Har dock inte bestämt mig än...hmmmm....som ni nog märker :)
 
500D har väl i stort sätt fått filmfunktion men är väldigt lik 450D i övrigt.

Det ända jag kan se tillbaka på som jag tyckte var mindre bra på 350D/400D var AI-servo läget som även med ett 70-200 F/4 hade svårt att låsa fokus rätt på en flygande fiskmås som exempel. Greppet är ju högst individuellt, men man kan ju inte säga att 40D's grepp känns mkt mer stabilt, även skönt att inte behöva ha på batterigrepp.

5D är inget du kikar på? Kan ju vara fint om du vill ha användning av din extrema vidvinkel.

Börja med ett 70-200 är nog mitt tips. Kamerahus finns det många bra av, men avsaknaden av tele skulle jag se som större.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.