Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
35 mm?
- Trådstartare flossy666
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Ja, sensorns långa sida är 35 mm, eller 36 mm om man ska vara petig. Det är därifrån namnet kommer.
Blundie
Aktiv medlem
Bredden på sensorn är ju nära 35mm (35.9 mm - Nikon D800).
Det kommer ju från filmtiden då 135-filmen var "standard". Kan ju vara så att man har en liiiite större sensor för att det är enklare att tillverka eller för att sensorns pixlar inte kan täcka hela vägen ut i kanten (troligt?).
Det kommer ju från filmtiden då 135-filmen var "standard". Kan ju vara så att man har en liiiite större sensor för att det är enklare att tillverka eller för att sensorns pixlar inte kan täcka hela vägen ut i kanten (troligt?).
ztenlund
Aktiv medlem
Ja, sensorns långa sida är 35 mm, eller 36 mm om man ska vara petig. Det är därifrån namnet kommer.
Nej, namnet kommer från filmremsans bredd.
flossy666
Aktiv medlem
Är du verkligen säker på det du säger nu? Allt jag kan hitta tyder på att 35mm är måttet på bredden på 135-film.
flossy666
Aktiv medlem
Nej, namnet kommer från filmremsans bredd.
Så egentligen finns det inget på en digital fullformatare som har med 35 millimeter att göra?
ztenlund
Aktiv medlem
Så egentligen finns det inget på en digital fullformatare som har med 35 millimeter att göra?
Det beror på hur man ser det. Sensorn har ju samma mått som den vanligaste filmrutan. Höjden på den stipuleras ju av hur mycket som får plats på filmen innan man hamnar i perforeringen.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Du menar väl filmen?!
Du menar väl att filmen (inte formatet) först användes i spel film. Där låg ju filmrutan på andra håller dvs längden var 24 mm på rutan istället för höjden som det blev när man använde samma film fast satte den vågrätt i stället för lodrätt.
Nix, och ska man vara riktigt noga så kommer det från spelfilmsvärlden, som först använde formatet. Där är en filmruta närmare halvformat, för att göra saker ännu mer besvärliga.
Du menar väl att filmen (inte formatet) först användes i spel film. Där låg ju filmrutan på andra håller dvs längden var 24 mm på rutan istället för höjden som det blev när man använde samma film fast satte den vågrätt i stället för lodrätt.
Karl R
Aktiv medlem
Det är snarare så att filmen till småbildsformatet är 35 mm bred. Jag har då aldrig sett att uttrycket 35 mm skulle beskriva det som kallas fullformat. Vad kallar du då Hasselblads sensorformat? Det är väl i det närmaste 6x6 cm. Vad är egentligen fullformat? Har inte alla kameror en bildruta som är fullformat, storleken saknar ju betydelse.//K
Michael f8
Aktiv medlem
Man hör ofta uttrycket 35 millimeter för att beskriva fullformat.
Finns det någonting på en digital fullformatskamera som är faktiskt är 35mm ?
Och jag hör ofta uttrycket fullformat för att beskriva en DSLR med en 35 millimeters sensor.
Och då undrar jag vad som är fullt på det formatet?
Michael - som inte finner ord -
flossy666
Aktiv medlem
Det är snarare så att filmen till småbildsformatet är 35 mm bred. Jag har då aldrig sett att uttrycket 35 mm skulle beskriva det som kallas fullformat. Vad kallar du då Hasselblads sensorformat? Det är väl i det närmaste 6x6 cm. Vad är egentligen fullformat? Har inte alla kameror en bildruta som är fullformat, storleken saknar ju betydelse.//K
Fullformat är väl synonymt med småbild och inget annat.
Anledningen till min fråga är att jag såg en film från B&H där dom kallar sensorn i en digital fullformatskamera för en 35mm-sensor, vilket fick mig att fundera på om måttet faktiskt existerar på en digital småbildssensor.
Menar du att du aldrig sett uttrycket 35mm för att beskriva småbild?
Angående 6x6cm så kallas väl det mellanformat?