Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300mm till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag sitter ok kollar 300mm - gluggar.

Scandinavian har prissatt den nya AF-S 300/2,8G VR till hiskeliga 41.995:- ... vilket dock är under priset på AF-S 300/2,8DII If-Ed som ligger på 44.995:-

Jag fattar inte den prissättningen. Varför är VR-gluggen billigare? Kan man vänta att gluggen utan VR sjunker, eller vad?

Senast ändrad:
Kan det vara så att Nikon Sverige äntligen förstått att Canons supergluggar är billigare?
Canon 2,8/300 med IS kostar 45 995:- på Scandinavian t ex

Jag skall köpa mig ett Tamron 70 - 300 LD. Det kostar 1500 och har fått bra recensioner. Jag vet att många på fotosidan antagligen inte ens skulle våga ge under 5000 kr för ett objektiv men för en fattig student som jag är det bra.

41 000 för ett objektiv låter bara korkat, det är nog en extremt liten grupp personer som har en rimlig anledning till att köpa ett sådant. Nu kommer jag antagligen få en hagelstorm av kommentarer mot mig men det är ungefär som att köpa en serverpark för att ha något att skriva worddokument med.

Fast nu vet jag ju inte om någon av er har ett stort behov av ett sådant objektiv, men det förefaller ganska otroligt.

Ingen har behov av ett objektiv för 40.000:-
Möjligen har man behov av 300mm, 2.8 och VR.
Om man sen är beredd att betala avgör var och en.

Arleklint skrev:
Scandinavian har prissatt den nya AF-S 300/2,8G VR till hiskeliga 41.995:- ... vilket dock är under priset på AF-S 300/2,8DII If-Ed som ligger på 44.995:-

Jag fattar inte den

Hmm, sittere just å kikar på linsbetäckningarna.
Är det samma glas i linserna?,, jag antar det, eller.

Sedan så tror jag att Nikon inser att också priser konkurerar numera;)
**

Om fotografens behov endast tillfredsställs genom det bäst kvalitativa glaset så blir det dyrt. Ingen skapande nekar till sina konkreta behov som främmar det slutliga resultatet, då är man lite småilla ute.

Mvh Niclas

jonaseriksson skrev:
Är avundsjuk Janne...300/2.8 med VR låter som en drömm!
Lycka till med gluggen!

//Jonas

Jag har inte sagt jag skall köpa den. Jag sa jag satt och kollade på 300mm-gluggar ;)

Jag måste tänka lite till, för det är äckligt dyrt. Frågan är om gluggen utan VR kommer gå ner i pris...

BoH 25000:- (=inköp exkl smugglingskostnad) för 300 2,8 II if/Ed (med vartefter garanti) He He

vad bjuder du Janne. Lev till jul

VR skulle ju vara kul om man ändå skulle få för sig att spendera :)

Jag fick min TC-14E II idag, och jag har i en gammal tråd lovat David Elmfeldt att inte förnedra den med skitgluggar ;)

Någon som skall till USA? ;)

Senast ändrad:
Farsgubben åker mellan ett par ggr om året. VR verkar inte ha nått USA ännu.

Finns den på riktigt eller bara på hemsidorna i sverige.

Förklara behovet av VR på ett 300 2,8 kul att ha, billigare?? visst men inte springer man runt med den vikten o chansar på att det blir skarpt. eller har jag helt fel? Har bara sett såna på TV...

Fotomange skrev:
Förklara behovet av VR på ett 300 2,8 kul att ha, billigare?? visst men inte springer man runt med den vikten o chansar på att det blir skarpt. eller har jag helt fel? Har bara sett såna på TV...

VR kommer lika mycket till nytta i den linsen som i vilken annan som helst. Kanske till och med till mer nytta eftersom att de som kräver den kvalitet som den linsen ger inte ser det som ngt alternativ att kompromissa. Menar jag.

/Niclas,

EF600 4L IS USM är det många fotar med på frihand även om det inte handlar om längre perioder såklart. Den väger väl ca dubbelt upp från en 300 2,8.

Jag ser 300 2,8 som ett på pricken dunderhärligt fint objektiv att handhålla, en härlig balans med ett större hus. Om sedan Nikons stativfäste uppmuntrar till praktiskt handhållen teknik vet jag ej men det vore ju dumt annars.

Mvh Niclas,

Jag kan tänka mig att köpa ett deluxeobjektiv om det automatiskt hjälper mig att komponera bilden bättre, men då försvinner ju lite av glädjen med att fotografera.

Jag tror inte att det är för att komponera bättre bilder som många köper dessa superlinser,,

Glädjen borde ju resa sig till euforisk glädje om man automatiskt skulle ha komponerat bättre bilder med den linsen;),, Men visst skulle det ta lite av udden från utmaningen att skapa väl fungerande bilder!

Alltså, linsen i sig själv löser inte alla problem åt fotografen. Men ett är säkert och det är att ett 300 2,8 öppnar nya möjligheter för en fotograf som har behovet av dem.

/Mvh Niclas,

Jag tror inte att det är för att komponera bättre bilder som många köper dessa superlinser,,

Det tror inte jag heller, jag var snarare sarkastisk :) Att man vill ha 300mm kan jag förstå, bländare 2.8 också. Frågan är om man verkligen vill ha VR + hela kittet, om man sedan inser att det kanske inte var så nödvändigt trots allt så lär det ju svida, resten av grejerna tillför ju kanske inte så jättemycket trots att de kostar multum.

Simon: Kan du tänka dig någon typ av motiv där du tror att gluggen med sin VR och ljusstyrka faktiskt skulle kunna tillföra något?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar