Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D vilken formattering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amika

Avslutat medlemskap
Hejsan

Är som jag tidigare skrivit en glad amatör som nyss börjat fotografera. Mer en djungel än en ny värld ?
Om jag förstått det hela rätt så måste ett CF kort vara formatterad i något som kallas FAT32 om man ska ha mer än 2GB på det ?
Jag har en 300D, kan jag köpa ett Sandisk Ultra II på 4 GB eller hittar kameran bara 2 ??

Min följdfråga är att jag funderar på att köpa en Compactdrve PD70X, i den manual jag hittade på nätet står att CF kortet helst ska vara i FAT16 för snabbt resultat samt att det måste vara formatterad så om man ska lägga in någon som kallas firmware. Om nu kameran använder FAT32 (vilket jag inte vet), hur bär man sig då åt med denna tingest som vill ha FAT16
*ursäkta min okunnighet*
Glada påskhälsningar
/Amika

hej

Det kortet har en switch för 4GB, kolla den, annars blir det 2x 2GB

FAt e snabbare än fat32, men du har inget val,4GB e fat 32.

Vet ej om 300D klarar fat 32, minns inte, har haft en 300D men har enbart 2GB kort ju.

Roine

4G till 300D fungerar utmärkt med Fat 32, se bara till att ha switchen i rätt läge (på minneskortet alltså)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar