Annons

22 objektiv listade på TECHNIKdirekt.de

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Hela 22 objektiv till 4/3-systemet finns nu listade på den tyska e-handelssidan TECHNIKdirekt.de - lenses for FT., varav så många som 8 st. från Sigma. Är man intresserad av något av de bättre objektiven från Sigma, så kanske någon av de tyska affärs-siterna är idé att studera närmare.

Undrar just vilket objektiv som blir nummer 23 i utbudet och hur snart? Kanske något med bildstabilisering?

Ja antar att Leicas objektiv med bildstabilisering som kommer i början av hösten blir nr.23

ZUIKO DIGITAL Lens Map

Enligt ovan, så det finns alltså ett objektiv som säljs tillsammans med E-500 i ett lättvikts- och prispressarpaket, nämligen ZUIKO DIGITAL 17.5-45mm F3.5-5.6, men som inte säljs separat i någon butik.

Vidare ser man av [color=royal blue]ZUIKO DIGITAL Lens Roadmap[/color], att ytterligare två linser är planerade, dels en extremt ljusstark 2.5x kortzoom, ZD ED 14-35mm F2.0, samt ytterligare ett fast makrotele på 100mm brännvidd.

Men för att veta mera om Panasonic och Leicas planer på ytterligare objektiv för 4/3-systemet, så får vi nog vänta till Photokina i höst.

Ref:

Synd att man inte kunde göra en 25mm f/1.0 istället för f/1.4. Canon kommer ju med en 50mm f/1.2 för full frame. Då kan man fråga sig vad fördelarna är med en så liten sensor om de inte kan bygga snabbare optik.
Jag har inget emot 4/3 i sig, men jag skulle vilja se ljusstarkare och kompaktare hus och gluggar. Får man inte det tycker jag formatet är rätt ointressant.

Hört talas om 'telecentriska' vidvinkelobj

MartinB skrev:
Synd att man inte kunde göra en 25mm f/1.0 istället för f/1.4.
Ljusstyrka är nog inte allt, även om det skulle vara intressant med en Noctilux till 4/3-systemet. Ett Leica namn på en 25mm/F1.4 glugg lär ju inte bli särdeles billig, men förmodligen räknar man hem pengarna snabbare på en sådan glugg, än på en esoterisk Noctilux med F1.0.

Dock kan man konstatera att just 4/3-systemet, med dess till synes överdimensionerade förhållande mellan bajonettöppningen och sensordiagonalen bidrar just till en mycket attraktiv fördel, nämligen att kunna bygga relativt 'telecentriska' vidvinkelobjektiv som inte dras med luddighet vid stora bländaröppningar eller dramatisk vinjettering. Visserligen är mitt ZD11-22mm/F2.8-3.5 större än det gamla OM-Zuiko 21mm/F3.5 som jag hade som en favorit till min gamla OM-4, men det tål att användas på full bländaröppning med acceptabelt resultat på min nuvarande E-300.

Jag håller med om att kvalitén är det som räknas och att kanske inte f/1.0 behövs i alla lägen. Men 4/3 sensorerna som har mer brus och längre skärpedjup tycker jag att f/1.0 skulle vara trevligt att ha. Och det är definitivt ingen omöjlighet att bygga en f/1.0 glugg med den lilla sensorn.
Det är iaf kul att Leica gett sig in i leken. Deras optik är jag ett stort fan av.

MartinB skrev:
Men 4/3 sensorerna som har mer brus och längre skärpedjup
ISO100-ISO200 är minst lika bra på de nya 4/3-sensorerna som från vilken annan DSLR som helst beträffande brus, se Luminous-Landscape. Min E-300 ger dock brusiga bilder om jag beskär bilden vid ISO400. Jag är inge bra på att använda NoiseWare/NeatImage, så jag skulle ha nytta av bättre brusegenskaper vid höga ISO-värden. Önskar man maximera det dynamiska omfånget i ett foto, gäller det dock att hålla sig till de låga ISO-talen.

Små sensorers större skärpedjup är till stor nytta vid t.ex. vidvinkelfoto, men framför allt vid makrofoto. Vid porträttfoto är det dock tacksamt med kort och kontrollerbart skärpedjup som fås med en större sensor. Det går till viss del att kompensera med ljusstarkare optik (mycke glas = mycke pengar) på den mindre sensorn. Undrar just vad som ger det största lystmätet; en Hasselblads-sensor eller en Digital Zuiko Zoom med F2.0?
-Hasselblad!! ;o)

P.S.: Drömmer också om en Leica-optik någon gång!

Ref:

Jo så klart. Jag menade brusnivåerna på ISO 400 och upp. E-1:an var riktigt trevlig på ISO 100-200 och jag hade inget emot bruset på 400. Och 800 var riktigt användbart tyckte jag.
Ang. skärpedjup så har jag inget emot längre skärpedjup som mindre sensorer ger. Det har sina fördelar precis som man vill ha kortare skärpedjup med större sensorer.

Olympus Wins EISA Awards for Zuiko Digital Super High Grade Series of Exchangeable L.

Prylar som kostar lite mer, men som en expertis tydligen tycker är bra. Vad som dessa proffs-gluggar huvudsakligen är tänkta att monteras på, får vi förmodligen reda på inom en månad, dvs i samband med Photokina.

The European Imaging & Sound Association (EISA) is an organization representing 50 leading camera, imaging and audio magazines in 20 European countries. Each year it selects outstanding products and technologies across a wide spectrum of audiovisual product categories.

Ref:

TEST OF OLYMPUS ZUIKO DIGITAL TOP-PRO LENSES

Olympus har en objektivserie som man kallar Super High Grade, samtliga miljötätade och med beteckningen Zuiko Digital ED. Nyligen tilldelades dessa objektiv EISA "European Professional Lens 2006-2007" award. En ungersk test av dessa objektiv finns på nätet, med bilder i 100% crop. Kvaliteten i dessa 100% crop bilder vittnar om att testarna har varit ambitiösa och kompetenta, men vem skulle inte försöka göra ett så bra jobb som möjligt med så mycket tungt glas på bajonetten?

Man kan ju undra varför Olympus tagit fram en sådan serie av optiskt exceptionella objektiv? Är det en showcase för vad man internt kan åstadkomma, så att man ska kunna locka externa finansiärer på längre sikt, eller helt enkelt för att själv sälja och tjäna pengar på kort sikt? Om det senare är fallet, så undrar man ju direkt, var är då E-1'ans ersättare som dessa objektiv bäst borde vara lämpade för??? Om två månader får vi kanske veta mera, nämligen i samband med PMA 07 i Las Vegas.

Ref:

Vissa av de objektiven är ju sanslöst dyra, men några av de "billigare" är det ju faktiskt endel som har. 7-14mm, 150mm och 35-100mm är ju faktiskt köpbara beroende på hur man prioriterar. Men 90-250mm och 300mm kan jag inte tänka mig att det är många som köper. Det måste vara riktigt entusiaster med väldigt mycket pengar.
Men som du säger det måste komma en uppdatering på E-1an nu i början av året. Är det en riktigt bra kamera kanske fler "proffs" börjar använda 4/3 och då kanske de objektiven säljs i större skala, men vem vet :)

Kanske lite tråkiga bilder för att göra en bedömning av gluggarna. Förvisso har jag set andra utmärkta bilder tagna både med 150/2.0 och 35-100/2.0 på andra sajter. Nästan full skärpa från full bländaröppning samt kort fint skärpedjup skapar givetvis ett ha begär.
Dock tycker jag att de är för stora för att man skall orka dra runt på dem. Ifall 35-100 var bländarsteg mindre och hälften så stor skulle jag föredra det.
Sigma har en 50-150/2.8 till APS-C. Såg den idag hos min lokala fotohandlare. Lika tjock som ett Canon 70-200/4 L, men kortare. Ifall Olympus klämmer fram en liknande glugg, skulle jag slå till.

Hej.
Är det någon av er här på fotosidan som använde Sigmas 30mmf1,4 glugg.

Jag känner mig lite sugen på att skaffa en sån.

Men det kunde ju vara intressant med input från nån som använder en sån.
/Jacob vP

Sigma 30 EX DC HSM F1.4

Kollar man på recensionerna för Sigma 30 EX DC HSM F1.4 här på fotosidan så ser man alla problem som C & N användare har med felfokus och dålig kantskärpa på full öppning. Jag ställer också frågan om objektivet försedd med Four Thirds bajonetten har samma problem? Eller är det så att det striktare protokollet för Four Thirds Standarden, där Sigma är medlem, minskar detta fokusproblem? Frontfocus/Backfocus är ytterst sällsynt på Olympus-kamerorna. Den mindre bildcirkeln hos 4/3 relaterat till DX och APS-C kan också minska problemet med kanstskärpan.

Jag är också intresserad av ett ljusstarkare objektiv och det finns två alternativ, åtminstone innan jag sett prislappen på Summiluxen. Några svenska omdömen har jag inte sett här, men återger några referenser från www.fourthirdsphoto.com

Ref:

Hej.
Tack för länkarna.
Jag var inne hos min fotohandlare för ett tag sedan och klämde lite på Sigma gluggen (dock med Canonfattning) och den känns verkligen rejäl.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar