Annons

200ws eller 400ws

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Hallå!

Ska köpa ett litet studio-paket och funderar på ett D-Lite To Go 2 eller 4. Och frågan är, borde jag köpa det med lite kraftigare blixtar? Ska fota lite hobbymässigt hemmavid.

Jag tänker mig att ju kraftigare blixtar, desto längre ifrån det/den/dem jag fotar kan jag ställa blixtarna och därför kan jag fota större föremål/gruppfoton, och i mörkare förhållanden?

Hur som helst, vad tycker ni?
 
Välj styrka på blixtarna efter storlek på rummet. Jag har 7x4 meter och 2x300Ws blixtar i min studio. Jag kan utnyttja hela registret hos de blixtarna och fota med från bländare 1,8 - 16 beroende på vilken sorts bilder jag vill kunna ta. Det är tråkigt att ha för starka blixtar som inte går att reglera ner. Det är lika tråkigt att ha för svaga, men då går det att köpa till ytterligare en blixt.
 
boppen skrev:
Hallå!

Ska köpa ett litet studio-paket och funderar på ett D-Lite To Go 2 eller 4. Och frågan är, borde jag köpa det med lite kraftigare blixtar? Ska fota lite hobbymässigt hemmavid.

Jag tänker mig att ju kraftigare blixtar, desto längre ifrån det/den/dem jag fotar kan jag ställa blixtarna och därför kan jag fota större föremål/gruppfoton, och i mörkare förhållanden?

Hur som helst, vad tycker ni?

Gör som jag. Ring till Cyberphoto och fråga. Du kommer säkert få svaret att blixtarna/softboxarna skall stå relativt nära (0,7-1,5m) för att du skall utnyttja grejorna rätt. Och står du så nära så behöver du inte kräma på med mer än DLite-2. Jag köpte det och är toppennöjd. Det är klart att ska du fota ett fotbollslag utomhus på gräsmattan så behöver du starkare grejor.

Den här DVD kommer med D-Lite 2, 4.

http://www.youtube.com/watch?v=IkgXgfhpVSk

/Anders
 
Lösningen med att flytta blixten längre ifrån är inte alltid den bästa då skuggornas karaktär ändras väldigt mycket beroende på avståndet/ljuskällans storlek.

Långa avstånd kräver större modifierare (paraply, softbox m.fl.) för att uppnå samma typ av skugga som en liten som står närmare.

En octabox på 2 meter dia. ger stenhårda skuggor om man ställer den långt ifrån motivet och öser på tillräckligt med effekt, kör du den däremot på 50 cm håll med låg effekt så är de mycket mjuka.

Inte helt lätt...

Kör själv med 2 st D-lite 2:eek:r, ett par gamla Elin 250WS kompakter och de räcker långt.
 
Nu är skillnaden mellan 200 och 400 ws bara ett bländarsteg. Inte så stort problem tycker jag. Däremot är det bra att kunna reglera uteffekten rejält.
Janne
 
Fyller på tråden - D-lite till HiLight

Hej!

Tänkte också köpa D-lite 2 för lite hemma/hobbyfotografering. Till det har jag kikat på Lastolite HiLight att använda till.

En av säljarna jag pratade med säger att D-lite 2 kan vara lite för svag att använda till HiLight och att jag i så fall förmodligen måste kompensera med högre ISO (vilket jag ju självklart inte vill).

Vad säger ni? Är det någon som provat kombinationen?

Tack på förhand!
Svante
 
Intressant, synd att jag inte köpt mina redan för nu kommerj ag ju börja vela igen ;) Frågan är ju om man kommer få problemet med att man tycker 400'orna är för starka om man kör lite hemmafotografering på liten yte, som nån nämde ovan.
 
Jo det har jag läst på andra ställen i forumet också. D-lite 2 ska tydligen räcka bra om man kör lite hemmafoto i vardagsrummet med kortare avstånd och inga jättegruppbilder.

Så jag var helt inne på D-lite 2 när jg fick den här synpunkten. Frågade 2 ställen och det ena sa att det gick jättebra medan den andra sa att man förmodligen får skruva upp ISO eller ha stora bländare.

Tänkte därför att det säkert är någon här som provat D-lite 2 med HiLite som kan ge svar.

Hmmm, svårt...

Svante
 
Kollade lite om det fanns några medlemmar som har den här "utrustningskombinationen" och hittade 2 som jag tog kontakt med. Vi får se om de återkommer, i så fall återkopplar jag här.

Mvh
Svante
 
Hej!

Nu har jag lyssnat med 2 som använder kombinationen och ingen av dom har upplevt några problem så med andra ord så funkar det säkert med D-lite 2.

Mvh
Svante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.