Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2000mm till en gammal Konica

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Jag tror jag har hittat ett riktigt bra objektiv som jag vill ha, kolla bara spec:arna:

2000mm f/11 ARM - Filter-controlled light intake mechanism. Weight is about 39 pounds (18 kilograms) and uses 55mm behind the lens filters. Lens construction is 9 elements in 8 groups. Close focus is about 100 feet (40 meters). Has tripod turntable holder and detachable sight with specially designed tripod. Aperture Range: f/11-32. Extremely rare.

arm-2000.jpg



18KG!! Nu snackar vi inte ryggsäck längre, utan rullvagn!
:)
 
Senast ändrad:
Wow!! Ultra-coolt! Köp o var glad, men största bländare 11...det gäller att ha snabb film och bra ljus alltså..
 
david-feldt skrev:
Skall du plåta stjärnor eller månen? Den ser ut som ett stjärnteleskop.

/David

Nej det är faktiskt ett objektiv till kameran.
Att få riktigt bra bilder av månen är något jag drömt om länge, där räcker digitalkamerans "3x-zoom" inte långt :)
 
Ja, jag vet, men den såg ut som ett teleskop.

Kanske något att ta med sig till Landsort? Så man får beskåda underverket.

/David
 
I en gammal Canon-katalog från början hittade jag ett 5000mm objektiv som gick på räls! Det lär bara ha sålts i tre exemplar. Ett till Kina och två till Ryssland. Egentligen var objektivet främst till för rörlig film och television, men funkade även till stillbild.
 
Får du det busbilligt så OK. Vill ha ha ett betydligt bättre 2000mm objektiv/teleskop så är Meade LX10/ETX-125EC eller Celestron C8 bättre alternativ. Eller nöj dig med 1250mm (Meade ETX-90EC) för lägre vikt och pris. B&H
 
objernulf skrev:
Får du det busbilligt så OK. Vill ha ha ett betydligt bättre 2000mm objektiv/teleskop så är Meade LX10/ETX-125EC eller Celestron C8 bättre alternativ. Eller nöj dig med 1250mm (Meade ETX-90EC) för lägre vikt och pris. B&H

Tack för tipsen, Olle. Ser att du är gammal Konica-ägare, kul!
 
froderberg skrev:
I en gammal Canon-katalog från början hittade jag ett 5000mm objektiv som gick på räls! Det lär bara ha sålts i tre exemplar. Ett till Kina och två till Ryssland. Egentligen var objektivet främst till för rörlig film och television, men funkade även till stillbild.

Spegeltele, blott hundra kilo tungt (5200mm f/14). :)
Kolla in bilderna , jämför storleken på kamerahuset till höger.
Antar att de kunde klippt in "människa i naturlig storlek" och haft som jämförelse.
 
Cool objektiv!

Själv använder jag ofta ett objektiv till min Konica som är raka motsatsen, ett Sigma raktecknande 18 mm-objektiv.

Vill man inte ha ett så långt objektiv som 2000 mm så brukar det ibland gå att hitta spegeltele på 350 eller 500 mm.
 
Precis...5200 mm och 100 kilo :)

Enligt det jag läst använde Ryssarna och Kineserna objektiven vid gränsövervakning.
 
slabbe skrev:
Spegeltele, blott hundra kilo tungt (5200mm f/14). :)
Kolla in bilderna , jämför storleken på kamerahuset till höger.
Antar att de kunde klippt in "människa i naturlig storlek" och haft som jämförelse.

Jag har ofta en sådan med mig på skogspromenader. En gång såg jag en vacker sten på 500 meters avstånd, och det var tur att jag hade 5200mm-objektivet med mig så jag kunde fota på lite avstånd utan att skrämma stenen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.