Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

200 Ws eller 400 Ws?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it eller Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 4 it?

Har dålig uppfattning vad som krävs. Vad räcker 200 Ws till? Porträtt? Halv kropp? Produktfoto?

Eller snarare. vad räcker 200 Ws inte till?

Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it eller Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 4 it?

Har dålig uppfattning vad som krävs. Vad räcker 200 Ws till? Porträtt? Halv kropp? Produktfoto?

Eller snarare. vad räcker 200 Ws inte till?

Om 400w ger dig f16 så räcker 200w bara till f11

När jag fotar porträtt med säg, f4 (Nikon D700 Iso 200) i min vardagsrumsstudio, så använder jag oftast lägsta inställningen på min Dlite-2 Dvs, ca 12w Vill jag gå ännu lägre använder jag en Style FX100 på lägsta, dvs 6,5w, och även den är lite för stark för att fota på f2.0 med de flesta av mina ljusformare.

Så gillar du kort skärpedjup skulle jag säga att D-lite 200 räcker till och blir över för porträtt och helkropp. Vill du fota ishockeylag utomhus i sommarsol så är nog D-lite 2 inte tillräcklig :)

mvh johan

Vill du ligga runt bl 9 eller "mindre" (mindre bländare högre tal) på helkropp med softbox/oktabox som ljusformare, så bör du har 400-blixtarna. Jag har bl.a 200 paketet och kör helkropp men belysningen är inte helt perfekt för ett jämnt resultat

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto