Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20 MP från en Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Teoretiskt kan man ju få precis hur hög upplösning som helst, bara sätta ihop bilderna efteråt.

1000Mp...fätt :D

Ja, det funkar väldigt bra att sätta ihop bilder tagna med ett shiftobjektiv. Jag brukar göra så ibland med mitt PC-Nikkor 35/2.8 om jag vill ha kvadratiska eller mer avlånga bilder.

Problemet är att man helt plötsligt inte har en sökare som visar hela motivet. Är man mån om att ha kontroll i minsta detalj över bildytan så känns det ganska tråkigt. Jag har byggt en sökare av ett dörröga med masker för olika format för att kringgå det. Tyvärr är kvaliteten inte helt optimal så jag funderar på att köpa en Voigtländersökare och förse den med masker istället.

Tekniskt sett så uppstår det faktiskt ett litet parallaxfel även med shiftobjektiv, även om det för det mesta är helt försumbart. Vill man ha ett helt perfekt resultat kan man få det om man sätter ett stativfäste på objektivet istället för kameran.

Jag tror att främsta användningsområdet för ett tilt-shiftobjektiv inte är att ta högupplösta stitchade kort, men det var dock en tjusig lösning!

Ett annat, betydligt billigare, alternativ är att köpa ett Panosaurius panoramastativhuvud, och ptAssembler (eller annat stitchningsprogram).

Vad kostar det ?

nån som vet en prislista för ajg kan inte hitta det på sidan.

canons objektiv är jag mest intresserad. en 20d påväg.

Detta tycker jag låter vansinnigt intressant. Detta måste jag testa med min PC-85/2,8 så fort jag får tillfälle.

Den gluggen på D2X blir ju en häftig upplösning. 37,9 MP :)

Slan skrev:
Vad kostar det ?

nån som vet en prislista för ajg kan inte hitta det på sidan.

canons objektiv är jag mest intresserad. en 20d påväg.

Såg prislistan på http://shop.shiftlenses.com med val på Nikon uppe till höger. Såg att man kommer dit om man klickar på "shop" på www.shiftlenses.com.

Gå in på Arax shift-adaptern så har dom exempel där. Ganska grymt..

Nikons egna gluggar är säkert ännu bättre, men dom kostar ju också...

jan78 skrev:
Hej!

Såg på nätet att man kan få ut 20 MP från en D70 (www.shiftlenses.com).

Någon som har provat?

/Bo
Fråga Staffan Westerberg på Ekerö som äger domännamnet shiftlenses.com. Kanske känner du honom? Du blev visst också medlem på FS idag, men det tog bara sju minuter för dig att marknadsföra shiftlenses här...

Glöm shiftlenses.com som eventuellt vill marknadsföra sig här. Ta till er idéerna och köp billigare gluggar på scandinavian eller cyber!

Arleklint skrev:
Glöm shiftlenses.com som eventuellt vill marknadsföra sig här. Ta till er idéerna och köp billigare gluggar på scandinavian eller cyber!

Till Knut: Jag gick med för att kunna messa här på forumet om nån visste nåt om tekniken bakom.
Jim Heikkinen här ovan gav ett jättebra svar, så jag är nöjd :)

Självklart köper jag där det är billigast. Cyberphoto som brukar vara billigast, verkar inte ha 28/3.5 som jag är ute efter, så det blir väl Scandinavian (någon som vet var man kan hitta det billigare, 23" är ändå rätt mycket pengar). Om jag inte får ihop pengarna kanske det blir ett på shift-affären iallafall.

Men Nikons är väl garanterat vassare :)
Jim, du har ingen tagen/samansatt bild som du kunde lägga ut? Vore kul att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar