Annons

1Ds Mark3 gnisselljud

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
När jag slår på eller av kameran (Canon 1Ds Mark 3) och sensorrenöring startar så är det ett gnisselljud. Det gnisslar synkroniserat med stjärnanimationen på displayen. Är det en ljudeffekt?? Någon som vet?
Mvh,
/Mikael
 
har aldrig upplevt något sådant, vare sig på 1ds mkIII eller 1dmkIII. Verkar vara dags för service/kontroll?
 
När jag slår på eller av kameran (Canon 1Ds Mark 3) och sensorrenöring startar så är det ett gnisselljud. Det gnisslar synkroniserat med stjärnanimationen på displayen. Är det en ljudeffekt?? Någon som vet?
Mvh,
/Mikael

Nu kan jag inget om Canon, men på vissa Nikon har man ett gnisslande ljud vid sensor-clean. Men du borde kanske märkt det tidigare i så fall. ///
 
Jag har samma ljud på min 40D vid sensorrengöring. Dock kan det påpekas att ljudet är mycket dovt samt har hög frekvens varpå inte alla kan höra detta ljud. Om jag inte missminner mig när jag själv letade runt på nätet efter detta ljud så uppkom det från resonansen av att hotmirror filtert framför sensorn skakas.
 
Inget att vara orolig för. Det är bara sensor rengöringen som låter. Gå in på dpreviews och sök så får du veta mer. Min 1d mark3 låter lika dant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.