Annons

1DmkIII konstigt med filerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Köpte en ny 1dmk3 i höstas.Hade 5dmk2 och 50d bla.
Har suttit och redigerat lite raw filer nu som ska till tidningar och mässor.
Det jag reagerar över är hur otroligt bra filerna är?Går inte att gämföra med 50d eller 400d som jag också använder till vissa saker.
Sensorn måste vara uppbyggd på något annat sätt än dom andra.
Tycker inte att den är sämre än 5d mk2 dock så kan man ju inte beskära lika mycket.
Det var bara en reflektion som jag gjorde nu.
Vad har ni andra för erfarenheter av 1d?

Kan bara hålla med. Canon 1DmkIII ger grymt rena bildfiler under hela sitt isoomfång ifrån 100-3200. Själv gick ja ifrån Nikon D700 till denna kamera och är mäkta imponerad av bildfilerna. Skärpan och färger på raw filerna håller högsta klass.

Frugan har en 550D (dvs 7D sensor) och den ligger klart efter speciellt vad gäller färger.

Måste säga att tack vare den pisk Canon 1DmkIII fått i media pga AF problemet i begynnelsen, som är åtgärdat på alla kameror, och som fick Canon att snabbt komma med en mkIV, så är mkIII en sjukt prisvärd kamera på begagnad marknaden.

Som verktyg att fånga ögonblicket håller ja personligen också 1DmkIII högre än 5DmkII.

Kan bara hålla med. Canon 1DmkIII ger grymt rena bildfiler under hela sitt isoomfång ifrån 100-3200. Själv gick ja ifrån Nikon D700 till denna kamera och är mäkta imponerad av bildfilerna. Skärpan och färger på raw filerna håller högsta klass.

Frugan har en 550D (dvs 7D sensor) och den ligger klart efter speciellt vad gäller färger.

Måste säga att tack vare den pisk Canon 1DmkIII fått i media pga AF problemet i begynnelsen, som är åtgärdat på alla kameror, och som fick Canon att snabbt komma med en mkIV, så är mkIII en sjukt prisvärd kamera på begagnad marknaden.

Som verktyg att fånga ögonblicket håller ja personligen också 1DmkIII högre än 5DmkII.

Jag håller helt med. Jag har nyligen bytt från 1Dmk3 till 1Dmk4 och visst är nog mk4 en bättre kamera. Ser man däremot på pris/prestanda på begagnatmarknaden vinner mk3. Den är en riktig prestandamaskin och priset har tryckts ner väldigt långt av autofokusdiskussionen. Jag har upplevt autofokusen som mycket bra på mk3. Som jag förstår det var det ett antal tidiga exemplar som hade problem med den bakre spegeln fällning vid 10 bilder/s och vissa temperaturer eller något liknande. Canon åtgärdade dessa kameror, men ryktet om dålig autofokus fortsatte frodas. Det verkade som att alla oskarpa bilder därefter skylldes på kameran. Med den prisbild som är idag kan jag definitivt rekomendera köp av begagnade mk3. Min är föresten såld så jag är inte ute i egen sak om ni nu tror det.

Hälsningar
Lars Hedin

Va kul att den här tråden har dykt upp, äntligen en som lyfter istället för att klanka ner på 1DmarkIII! :O)

Ställer mig i ledet av de som håller med om att det är en mycket bra kamera.
Har använt 1D3 som första-kamera sedan den kom ut och reagerade redan när jag fick den över att det var något extra med bildkvalitén "trots" den redan då relativt låga upplösningen (vilket egentligen är den enda riktiga svagheten i de fall man behöver/vill croppa). Har kört den i de flesta situationer från bröllop och reklam till skotercross och big-jump tävlingar och den har sällan svikit varken med bildkvalitet eller AF. Fortfarande en klart kompetent kamera och en grym "arbetshäst", köper man en 1D3 idag får man ruggigt mycket kamera för pengarna!

Idag är mitt hus förpassat till andra- resp grovis(skitväder)hus till förmån för en 5D3 men det ska till ett väldigt bra erbjudande på en ersättare innan 1D3:an lämnar min kameraväska!

/Micke

Kan bara instämma med tidigare talare. Köpte min 1DIII beggad för snart 4 år sedan och har sedan dag ett varit sjukt imponerad av bl a bildernas färger och skärpa direkt ur kameran (merparten tagna med en 70-200 2.8L). Likaså andelen "keepers", det är verkligen en kamera som "hänger med"...fokusproblemen har nog dessvärre trollats en faktor tusen på diverse forum. Har en 5DII idag med men 1DIII:an är alltid den som hänger med vid actionfyllda event.

Kul att det är fler än jag som är riktigt nöjda med filerna.
Är ju lite osäkert att köpa en så gammal kamera ny.
Men då priset var bra och jag kände att jag ville ha en kamera som är riktigt vädertätad så kändes den ändå rätt trots endast 10mp.
Men det går ju ypperligt att interpolera upp dom till samma upplösning som 5dmk2 har.
Jo en nackdel har den.Den är långsam att skriva över till minneskortet när bufferten är full.Men bara man vet om det så funkar det bra endå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar