Annons

10d???????...?

Produkter
(logga in för att koppla)

feskarn

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sökt lite i forumen men inte hittat svar på mina frågor.
Jag är ute efter min första DSLR men kan inte bestämma mig för någon av dem, men jag är 99% säker på att det kommer att bli en Canon.
Det bästa valet är såklart en 20D men den ligger något över min budgetgräns, så nu står det mellan 350D och en begagnad 10D med få exponeringar ( max 5000 - 10000 ).
Här är några frågetecken:

På vilka punkter är 350D resp. 10D bättre?

Är AF bättre på 350D eller är det samma och i så fall hur stor är skillnaden.

Spelar de 1,7 extra MP stor roll i 350D?

Brusnivåer?
vissa anser att 10D är brusigare,andra att 350D är det.

och det viktigaste, bildkvaliteten?

Den kortare uppstarttiden på 350D offrar jag gärna för 10Dns grepp.

Kom gärna med åsikter.

// Hampus Lundgren
 
Min personliga åsikt är att 350d är bättre men 10d är tillräckligt bra.

Själv nöjer jag mig med en gammal D60 (föregångaren till 10d) och tycker inte att 350d är tillräckligt mycket bättre för att uppgradera.
 
Jag är ganska säker på att du inte får några nya eller bättre svar här än vad det redan finns i massor av andra trådar.
Du verkar inte helt prylskadad och det banar väg för att välja 10D om du hittar en i bra skick med bra pris, d.v.s. om du sätter värde på byggkvalité och känsla.

Eftersom jag inte har testat 350D så vill jag inte svara på något annat än 6 vs. 8 MPixels.
Största glädjen av det är när du vill beskära bilderna eller göra stora förstoringar på papper
Det är du själv som ska väga in alla för och nackdelar i slutänden hur som helst.

Jag har bara haft två DSLR (10D & 20D) och skillnad finns i stort sett på alla punkter, men hur mycket efter 350D ligger vet jag inte.

Jag hade nog sökt i de gamla trådarna ändå...
 
Jag sökte runt lite till men hittade inget om Af och skrivhastighet på de båda kamerorna.
fungerar 10d med ultra II och extreme III kort?
Är skrivhastigheten lika bedrövlig på 10D som på 300D eller är den bättre.
Bruset verkar ju enligt dpreview vara lägre på 10D.
 
Min 10D funkar utmärkt med Sandisk Ultra II, och jag tycker den skriver fort, har aldrig upplevt att jag blivit hindrad av att kortet inte hinner med när jag fotar motorsport.

Håller du dig på ISO 100-400 är det inget brus på en 10D
 
350D är gjord av plast
350D är mindre
350D tar ef-s objektiv
350D har Digic II (för mindre brus vid högre ISO)
350D har 8MP

Jag hade nog valt 350D, men tycker inte att varken 350D eller 20D är skäl nog att uppgradera från min 300D.
 
feskarn skrev:
fungerar 10d med ultra II och extreme III kort?

Enligt Cap&Design Proffsfoto special skriver 10D 1,2MB/s (20D 5,4MB/s) med Extreme III 2GB. Samma hastighet med Ultra II 1GB. 10D skriver 0,9MB/s med Sandisk standard och Microdrive (20D 2,4 resp. 2,7MB/s).

Alltså, 10D utnyttjar inte Extreme III, men det bör inte 350D göra heller. Ökningen i hastighet med 10D mellan standard och Ultra II är liten.

Om 350D har samma AF-modul som 20D är den något snabbare och något känsligare än 10D, men jag skulle inte låta detta avgöra valet mellan kamerorna.

/Pontus
 
Jag har också en 10D, och jag håller med Patrik helt i det han skriver. Dock funkar ej extreme III minnen!
 
dalkvist skrev:
Jag har också en 10D, och jag håller med Patrik helt i det han skriver. Dock funkar ej extreme III minnen!
Funkar inte alls, eller funkar inte i den bemärkelsen att det inte ger högre hastighet? Proffsfoto verkar ha lyckats mäta hastigheten i alla fall...

/Pontus
 
dalkvist skrev:
Jag har också en 10D, och jag håller med Patrik helt i det han skriver. Dock funkar ej extreme III minnen!

Som efterföljande skribent sa; funkar inte hur? Att den inte utnyttjar hastigheten, visst.
Men inte alls? Stämmer inte.
Sitter ett 1gig Extreme i min 10D, som funkar alldeles fint.
 
Jag har nog matat min 10D med 30-talet olika minneskort utan några problem. Bland annat fyra olika Extreme III-kort och alla har fungerat hur bra som helst. Dock enbart med ungefär de hastigheter som C&D uppmätt.

Dock tycker jag att prisskillnaderna är så pass små mellan de olika minneskortsmodellerna att man likagärna kan köpa Extreme III då de känns mer "framtidssäkra"
 
En liten miss av mig. Givetvis menade jag bara att det inte är någon större vits med att köpa extremkorten, enär dom inte kommer att göra någon större skillnad. Jag använder Ultra II, även på det märks endast marginell skillnad på snabbheten. Men det är ju upp till var och en!
 
Jag stod inför samma val som du och valet föll på 10D mest därför att den har dubbla inmatningshjul, när man väl vant sig är det svårt att leva utan. Jag läste även recensioner på 350D där det stod att inställningsknapparna på 350D endast var menygenvägar och att man var tvungen att bekräfta menyvalet då man vill ändra inställningar. På 10D är det endast att scrolla fram till rätt val och börja plåta. Bara detta kändes tillräckligt för mig för att välja 10D.(är allergisk mot menyer) Förhoppningsvis har det sedan dess rättats till i ny mjukvara till kameran men är inte säker.

Vad det gäller 10D autofokus är den mycket bra. Jag har inte gjort något vetenskapligt test men det verkar som det är ganska stor skillnad mellan den mittersta och de övriga fokuspunkterna vad det gäller fokushastighet och känslighet.

10D skriver visserligen långsammare till kortet men frågan är om det inte räcker för de flesta behoven. Jag har plåtat löpare kontiuerligt i RAW och det var endast vid ett fåtal tillfällen som bufferten blev full. Vad 10D däremot är fruktansvärt långsammare på är att visa bilder. Det är i praktiken omöjligt att inspektera de bilder man tagit utan att bli irriterad av den långsamma hastigheten.

Med andra ord, välj 350D om du kan leva med: menygenvägar (om de är kvar), liten kamera och inget inmatningshjul för tummen

Annars välj 10D och du slippa rota i menyer,
tummen får snurra på ett hjul och den är grymmt snygg!

Välj eventuellt bort 10D om snabbhet och känlighet hos de yttre fokuspunkterna är en viktig egenskap.

// Marcus med en Praktica
 
Tycker det är ganska så enkelt. Gå till en butik och testa 350D, om du inte reagerar negativt på hantering och känsla så köp...

//Larsa, som reagerade mycket negativt...
 
Tack för alla kommentarer !
_________________________________________________
Larsa Zingmark (.Z.) skrev:
Tycker det är ganska så enkelt. Gå till en butik och testa 350D, om du inte reagerar negativt på hantering och känsla så köp...

//Larsa, som reagerade mycket negativt...
_________________________________________________

Jag har provat 350D ett flertal gånger och blir lika besviken varje gång jag håller i den.
Den är ju FÖR liten så det kanske lutar lite åt en 10D.
Jag fotar ganska mycket på ISO 800.
Är det någon som har båda kamerorna som kan lägga upp några bilder att jämföra med?
Kan tillägga att jag fotar rätt mycket fåglar om det spelar någon roll.

// Hampus L
 
Jag har ju sett bilder på 20D innan jag köpte den, men blev ändå lite besviken på känslan när jag packade upp paketet och provhöll den. Den är ju så liten att man omöjligt kan få ett stadigt grepp med högerhanden! Avtrycket hamnar någonstans på halva pekfingret och det känns som om man håller kameran i något slags instabilt pincettgrepp mellan tummen och lång-/ringfingrar, medan lillfingret gör sitt bästa för att stabilisera under kameran. Så jag sprang genast iväg och beställde batterigreppet! För mig känns den därtill inte heller så gedigen i materialval och utförande.

Utifrån denna reaktion på 20D skulle jag omöjligt kunna ha en 350D. Därmed inte sagt att den skulle vara sämre på något sätt. Det är bara en känsla jag får, vilket förmodligen beror på att jag blivit förstörd av Nikon F4 och D1 som känns som en bepansrad tegelsten att hålla.

Men jag är mycket nöjd med köpet ändå. Bilderna blir kanonfina! Och tids nog kanske man vänjer sig!

/Pontus
 
Ang. storlek så finns ju vertikalgreppet.

Har inte testat 350D med det, det är dock inte så mycket storleken jag har emot 350D utan känslan som enligt mig är många steg bakåt.

Kameran verkar dock enligt de flesta prestera mycket bra så det är för min del mest en "känslofråga".

//Larsa som beställt en D7D med massor av feeling!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.