Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

105/2.8 Micro VR med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
När jag ställer in bländare på min D200 ser jag aldrig 2.8. den går från 4 till 3.5 till 3.3.
Är det någon som kan förklara detta.
 
Prova ställa in på oändligt då kan man få 2.8.Den verkar slå om runt 3 meter när du går från oändligheten ner mot närmare avstånd. Jag provade med manuell fokus. Det verkar ha att göra med att det är ett macro objektiv. Har du kollat i manualen som kom med objektivet
 
Ja på oändlighet kan jag blända 2.8. Betyder det att jag inte kan få ett extremt kort skärpedjup. Eller är frågan bara teoretisk.
 
Alla macrogluggar tappar ljus på korta avstånd, och gluggen rapporterar den exponeringsmässiga, effektiva bländaren till huset.

Så exponeringsmässigt har du inte 2,8 på närgränsen, däremot har du 2.8 skärpedjupsmässigt.

Edit: Sorry, Martin var före.
 
Nikons macroobjektiv rapporterar det effektiva bländarvärdet till kameran. När man fokuserar ned mot 1:1 i avbildningsskala är inte bländare 2,8 faktiskt 2,8. Som jag har förstått det har det att höra med att bakre linsen i objektivet hamnar längre från film/sensorplanet. Som bekant avtar ljusets intensitet med kvadraten av avståndet.

Med en modern kamera med modern TTL-mätning kompenseras det med längre slutartid automatiskt. Använder man en exter ljusmätare måste man ha koll på det effektiva bländarvärdet för att få rätt exponering.

Här är en formel för att räkna ut den effektiva bländare:

Effektiv bländare = inställd bländare x (förstoringen+1)

För dig blir det vid förstoringen 1:1 följande
2,8*(1+1)=5,6

Men sedan har Nikon även CRC vilket innebär att objektivet vid förstoringen 1:1 inte riktikt har 105mm brännvid längre utan lite kortare.

Får du 3,3 som bländarvärde torde du ha fotograferat med en avbildningsskala av ca 1:5

Jag kör med mellanringar ocg ett 50/1,8 objektiv, har för mig att det blir en effektiv bländare på cirka 3 vid max avbildningsskala. Men eftersom det är piratmellanringar står det 1,8 i kameran.

Fokuserar du på längre avstånd borde du kunna ställa in bländare 2,8.

Kika på http://www.kenrockwell.com/nikon/105af.htm så sår det lite om den gamla 105an. En bit ner har du en tabell med det effektiva bländarvärdet på olika avstånd.

Hoppas du blev klokare.

Hälsningar

Jacob
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.