Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100 vs 200 oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hur skiljer sig oskärpan på bakgrunden med ett 200 mm på f/4 mot ett 100mm f/4.

Säg att man fotar ett föremål på ca 30 cm bred, 20 cm högt, detta skall fylla nästan hela bilden men en del bakgrund skall synas. Bakgrunden är ca 2-3 meter bakom föremålet.
Blir det stor skillnad på bakgrundsoskärpan?
någon som har bildexempel.?

Den stora skillnaden blir att du med 200 mm bara får med hälften så mycket av bakgrunden. Och du får stå dubbelt så långt ifrån motivet.

Den stora skillnaden blir att du med 200 mm bara får med hälften så mycket av bakgrunden. Och du får stå dubbelt så långt ifrån motivet.

Jo, men om jag bara får med hälften så mycket av bakgrunden så borde ju allting också vara dubbelt så stort? Och upplevs det inte då som oskarpare?

Vet du någonstans jag kan hitta bildexempel?

Jag har fått för mig att om man t.ex. fotar med 50mm 1,4 och gillar bakgrundsoskärpan men tycker att skärpedjupet på själva objektet är för kort, så kan man använda längre brännvidd (och fota från längre avstånd, såklart) med mindre bländare och ändå få en bakgrund som är väldigt oskarp?

Vad jag lärt mig är att själva skärpedjupet vid samma bländare och utsnitt blir samma oavsett brännvidd. Så 100mm vid 1m avstånd och bl 2,8 ger samma skärpedjup som 200mm vid 2m och bl 2,8 (samma multipel av brännvidd ger samma skärpedjup). Däremot skiljer sig karaktären av oskärpan då en längre brännvidd förstorar bakgrunden så att oskärpan syns bättre och bakgrunden blir mindre störande.

Två pinfärska bilder på f/4,0. Först 100 mm, sen 200 mm:

Bilagor

• DSC_7723.jpg
    DSC_7723.jpg
    64 KB · Visningar: 640
  • DSC_7724.jpg
    DSC_7724.jpg
    62.7 KB · Visningar: 630
Det vita diffusa i bakgrunden är ett staket. Man får som synes med fler brädor vid 100 mm än vid 200 mm.

woho, tack så mycket :).

det var mindre skillnad på bakgrunden än vad jag hade hoppats på.

Leta reda på fler exempel eller testa själv om du har möjlighet. Hur stora skillnaderna upplevs beror på avstånd till motiv och bakgrund och bakgrundens karaktär osv. Svårt att bilda sig en uppfattning från en enda bild... även om det var ett utmärkt exempel :)

Hur skiljer sig oskärpan på bakgrunden med ett 200 mm på f/4 mot ett 100mm f/4.

Säg att man fotar ett föremål på ca 30 cm bred, 20 cm högt, detta skall fylla nästan hela bilden men en del bakgrund skall synas. Bakgrunden är ca 2-3 meter bakom föremålet.
Blir det stor skillnad på bakgrundsoskärpan?
någon som har bildexempel.?

Om föremålet täcker lika stor del av bilden blir skärpedjupet detsamma.

Ok, du kanske skulle skrivit bakgrundsoskärpa då.

Förklara gärna lite mer?
Jag kanske missar något men i mina ögon är bakgrundoskärpan inte samma mellan 24 mm och 300 mm även om föremålet täcker samma yta och bländaren är densamma.?

Jag har avslutat mina inlägg om skärpedjup men vill ge exempel från boken "Fotografi" utgiven 1980 av Rune Jonsson,Werner Noll och Jan Olseden ISBN 91-40-04485-8. Alla välkända fotografer.

På sidan 102 ges ett exempel där en person fotograferas med olika brännvidder så att denne blir lika stor på negativet.
Brännvidd: 20mm avstånd kamera person 40 cm. Skärpedjup17 cm framför 110 cm bakom
Brännvidd :50mm avstånd kamera person 100 cm Skärpedjup 23 cm framför 41 cm bakom
Brännvidd: 300 mm avstånd kamera person 600 cm Skärpedjupet 28 cm framför 30 cm bakom
Bländare 22.

Skärpedjupet framför ökar med brännvidden medan skärpedjupet bakom minskar.
Skärpedjupet mot kameran ökar med brännvidden. I praktiken samma skärpedjup.
Bakgrunden kommer i oskärpa om den är mer än någon meter bakom motivet.
Boken är mycket läsvärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar