Annons

1.35 V-batterier till lös ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stegge

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa dessa "klockbatterier" på 1,35 V som heter 625 som skall vara till en Lunasix 3 mätare?

Enligt an butik här i Gbg så får dessa inte säljas i EU längre. Ersättaren är på 1,5 V och då blir det fel på mätningen.

Eller finns det någon med ett bra tips på hur man kan lösa detta på annat sätt?


Stergios - för tillfället(?) mätarlös!
 
finns ett i rätt storlek men fel spänning som säljs på kjell & company....

har för mig att det är på 1.45 volt

är egentligen till hörapparater.

sen sägs det finnas ett tillbehör till olumpus om 1 som gör att man kan köra 1,55V i den normalt 1,35, men om det är samma batteri kan jag inte svara dig på för jag har inte den kameran här nu då får jag återkomma.
 
Butiken hade helt rätt kvicksilverbatteriena PX-625 får inte säljas längre och tyvär finns det ingen riktigt bra ersättare ännu.

http://www.px625.com/ har några få kvar i lager och tar betalt därefter (US$ 8.00/batteri + frakt), men det kan vara sista chansen att få tag på den modellen.

Batterierna kan heta något av följande:
PX13, EPX625, RPX625, H1560, KX625, HD625, PN625, RM625, 4625, H-D, MR9

Betalning sker via US$ sedlar eller Paypal, inga andra sätt accepteras.

Det andra alternativet är att köpa en adapter från t.ex.Gossen och köra med silveroxidbatterier istället, har dock läst att man kan få felaktiga värden eftersom urladdningskurvan är olika på batterityperna.

Wein Zinc-Luft batteri är tydligen ytterligare en tveksam ersättare, men den har rätt utspänning från början.

En sökning på Google gav mig alldeles för många träffar på "px625" för att jag skall orka leta igenom alla varianter.

Vill du bygga en egen adapter så kan jag rekommendera följande PDF-fil:
http://www.rolleiclub.nl/batt-adapt-US.pdf

Mycket utförlig beskrivning på hur man gör den.
 
Tack Magnus och Peter.
Skall kolla upp diverse länkar och förslag.

Åtta dollar + frakt lät lite väl saftigt för ett batteri. Speciellt med tanke på att Teknikmagasinet tar 29:- för ett likadant fast 1,5 V.

Det är väl detta med tillgång och efterfrågan...
 
Tyvärr är det så att det är $8 eller inte korrekt fungerande exp.mätare.

Jag löste mina batteriproblem på Lunasixen genom att köpa en ny "modern" mätare. Dessutom så fick jag möjligheten att mäta blixtljus samtidigt.
 
ols skrev:
finns ett i rätt storlek men fel spänning som säljs på kjell & company....

har för mig att det är på 1.45 volt

är egentligen till hörapparater.

sen sägs det finnas ett tillbehör till olumpus om 1 som gör att man kan köra 1,55V i den normalt 1,35, men om det är samma batteri kan jag inte svara dig på för jag har inte den kameran här nu då får jag återkomma.

Det finns en adapter som gör att man kan använda ett hörapparatsbatteri, precis som du nämner. OM-1 kan man dessutom lämna in för konvertering till 1.5V batteri.

Annars kanske man kan få köpa av mig... Jag köpte nämligen från px625 till vad jag tyckte reapris, säljer dyrt :)

Ombyggnad av OM-1 kostar ca 1000 kr. Bra miljöval för övrigt. Mina OM-1:eek:r kommer få den här konverteringen i present när jag börjar tjäna pengar.

// Johan
 
Jo, det är ju så.

Det som känns lite snopet är att jag inte har haft den mer än ett halvår och endast använt ett tiotal gånger.

Säljaren "glömde" väl säga att det inte fanns batterier att köpa till den!

Men, men. Kanske äntligen dags för en blixtljusmätare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.