Annons

1/3-delsregeln och rutnät i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullis

Aktiv medlem
Vet inte om detta har diskuterats/frågats tidigare, men kan någon säga varför rutnätet i sökaren(förmodligen inte många som sett/använt, men jag tänkte att det kunde vara användbart ibland och provade) är indelat i 4*4 delar och inte 3*3 vilket jag anser skulle vara användbart då man försöker tillämpa 1/3-delsregeln i sin komposition.

Hur tänkte kameratillverkaren månne?
 
Det är främst stödlinjer. T.ex för rak horisont eller lodräta husväggar.
I min kamera kan man få rutnät med nio rutor och då kan ju tillämpa tredjedels regeln.
 
I en del kameror kan man få två linjer, en vertikal och en horisontell, som man placerar där man vill ha dem.
 
På min Sony A77 kan jag ställa in 3x3, 4x6 eller 4x4 kompletterat med diagonaler. De syns både i sökare och och på skärmen.
 
Där ser man, då är det hemläxa för Nikon(iaf i D7000, en f.ö grym kamera).
Tack för alla svar!
 
Där ser man, då är det hemläxa för Nikon(iaf i D7000, en f.ö grym kamera).
Hrrrm, jag vill nog påstå att det blir hemläxa för fotografen istället. Linjerna är som sagt rätt bra för att kunna ta bilder med räta linjer när man vill det, men att förlita sig på mönstret hos dem för att anamma olika kompositionsregler tror jag är att skjuta sig i foten. Ser man inte bästa möjliga komposition utan linjer så betvivlar jag att man nånsin lär sig genom att använda linjer.

Jag vill inte alls vara nedlåtande, utan uppmuntrar snarare till att tänka fritt och skita i tramsiga ”tredjedelsregler” och annat. Ser det bra ut så är det bra, helt enkelt. Och det kan du säkert se med egna ögon i sökaren om du koncentrerar dig lite extra och verkligen tänker på det när (eller innan) du tar bilden.
 
Hrrrm, jag vill nog påstå att det blir hemläxa för fotografen istället. Linjerna är som sagt rätt bra för att kunna ta bilder med räta linjer när man vill det, men att förlita sig på mönstret hos dem för att anamma olika kompositionsregler tror jag är att skjuta sig i foten. Ser man inte bästa möjliga komposition utan linjer så betvivlar jag att man nånsin lär sig genom att använda linjer.

Jag vill inte alls vara nedlåtande, utan uppmuntrar snarare till att tänka fritt och skita i tramsiga ”tredjedelsregler” och annat. Ser det bra ut så är det bra, helt enkelt. Och det kan du säkert se med egna ögon i sökaren om du koncentrerar dig lite extra och verkligen tänker på det när (eller innan) du tar bilden.

Visst ska man ta regler om komposition med en nypa salt men du låter lite väl negativ.
Många sk. regler är bra och hjäper till för att skapa "bra" bilder.
Det finns ett gammal kliché som är rätt bra: Det är bra att kunna en massa regler för att sedan kunna bryta mot dem.

(Om man får spåna lite så tror jag att tredjedelsregeln har kommit till som ett komplement till gyllene snittet. "Gyllene snittet" är ju egentligen ganska komplicerat.)
 
håller med ovan. rutnätet har för mig fungerat hämmande starkt. rekkomenderar att om det går slå av dem helt. Blev mycket mer kreativ efter rutorna var borta.
 
Att förkasta tredjedelsregeln och gyllene snittet och alla dom andra "reglerna" som trams är att förkasta tusentals år av människans konstnärliga utveckling. Reglerna har en historia och ofta en grund som står att finna i naturen och där fyller mycket viktiga funktioner, så "trams" är det absolut inte. Läs på om reglerna istället och förstå dom både tekniskt och historiskt, så är dom en tillgång. Sen kan man förstås bryta mot dom precis så mycket man vill ändå :)
 
Hrrrm, jag vill nog påstå att det blir hemläxa för fotografen istället. Linjerna är som sagt rätt bra för att kunna ta bilder med räta linjer när man vill det, men att förlita sig på mönstret hos dem för att anamma olika kompositionsregler tror jag är att skjuta sig i foten. Ser man inte bästa möjliga komposition utan linjer så betvivlar jag att man nånsin lär sig genom att använda linjer.

Jag vill inte alls vara nedlåtande, utan uppmuntrar snarare till att tänka fritt och skita i tramsiga ”tredjedelsregler” och annat. Ser det bra ut så är det bra, helt enkelt. Och det kan du säkert se med egna ögon i sökaren om du koncentrerar dig lite extra och verkligen tänker på det när (eller innan) du tar bilden.

Visst kan man använda rutnät och stödlinjer i en sökarbild för att komponera en bild. Använd de korsande linjerna i rutnätet som referenspunkter för att placera de olika motivdelarna i bilden.

Mvh

NE
 
Att förkasta tredjedelsregeln och gyllene snittet och alla dom andra "reglerna" som trams är att förkasta tusentals år av människans konstnärliga utveckling.
Inte alls. Det råkar vara så att människan ofta tilltalas av vissa geometriska former och förhållanden. Reglerna har skapats av människan för att beskriva dessa förhållanden efter att man insett att man gillar dem.

Använder man sitt eget omdöme och odlar sin känsla för vad man gillar, så behöver man inga riktlinjer. Men visst, vill man följa mallar som andra skrivit, så varsågoda.
 
Inte alls. Det råkar vara så att människan ofta tilltalas av vissa geometriska former och förhållanden. Reglerna har skapats av människan för att beskriva dessa förhållanden efter att man insett att man gillar dem.

Använder man sitt eget omdöme och odlar sin känsla för vad man gillar, så behöver man inga riktlinjer. Men visst, vill man följa mallar som andra skrivit, så varsågoda.

Det är helt okej att tycka och göra så också såklart :)
Att reglerna ur en konstnärlig synvinkel formellt skapats efter att man insett att absoluta merparten av människorna gillar dom stämmer såklart, men det som är intressantare är ORSAKEN till att så många människor gillar dom. Varför upplevs kompositioner med gyllene snittet som harmoniska av så många, även dom som inte kan reglerna? Svaret på den frågan tror jag delvis kan illustreras med den bifogade bilden :)
 

Bilagor

  • fibonacci.jpg
    fibonacci.jpg
    35 KB · Visningar: 1,758
De som inte vill veta av gyllene snittet eller 1/3-delsregeln har det i huvudet. Om det inte efterföljs, så är resultatet en mer eller mindre misslyckad beskärning. Regeln skall naturligtvis tillämpas med urskiljning och inte på allt, som passfoton och liknande.
 
Senast ändrad:
Visst ska man ta regler om komposition med en nypa salt men du låter lite väl negativ.
Många sk. regler är bra och hjäper till för att skapa "bra" bilder.
Det finns ett gammal kliché som är rätt bra: Det är bra att kunna en massa regler för att sedan kunna bryta mot dem.

(Om man får spåna lite så tror jag att tredjedelsregeln har kommit till som ett komplement till gyllene snittet. "Gyllene snittet" är ju egentligen ganska komplicerat.)

Tredjedelsregeln är en förenkling av gyllene snittet, som f ö inte alls behöver svara så svårt. Lägg ett A3 i ett A4 så uppkommer det. Men som sagt just där ligger inte riktigt stödlinjerna som oftast ligger på 33% istället för 1-1/roten ur två om jag tänker rätt i hastigheten.
 
Gyllene snittet: (roten av 5 +1 ) : 2

Du har rätt, det gick för fort. (Jag brukar säga att det är runt 40% och tänkte ett ögonblick felaktigt att det var roten ur två, dvs 1.41...)

Nej så här är det:

(1+roten ur 5 ) / 2 = 1.618...

(1-ruten ur 5 ) / 2 = 0.618...(samma decimaler som ovan)
 
Men det blir somsagt inte automatiskt snyggt och intressant bara för man följer dessa regler. De kan även verka starkt begränsande för en nybörjare.
 
Men det blir somsagt inte automatiskt snyggt och intressant bara för man följer dessa regler. De kan även verka starkt begränsande för en nybörjare.

Nybörjare bör tvärtom följa alla "regler" tills de förstår hur reglerna fungerar. Det snabbar på deras utveckling.

Om de lägger in huvudmotiven i linjernas korsning utan att tänka kommer de snart se att för de flesta bilder faktisk blir det bättre. Och på samma sätt att bilder med rak horisont oftast ser bättre ut... sen kan de gå vidare. Reglerna är inte där för att begränsa utan för att hjälpa.
 
Fibonacciserien som återkommer mycket i naturen har gyllene snittet inbyggt. 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144... Förhållandet mellan två närliggande tal är hela tiden nära 1,618 tex 144/89= 1,6179
 
4*4 rutor, då blir det väl 3 linjer både vågrätt och lodrätt? Dvs man använder inte rutorna utan linjerna mellan rutorna för att hitta placering enligt "tredjedelsprincipen".
Funkar för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.