Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
återanvända framkallare o fix
- Trådstartare jaffa007
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Vanligtvis kör man framkallare som engångs (för att kunna hålla jämn kvalitét). Och då späder man så att framkallningsämnet i den mängd som går åt, precis räcker. För en vanlig framkallare som Kodak D76 innebär det att man späder den 1+1. Man tar då 1,5 dl koncentrat och tillsätter 1,5 dl vatten. Sen räcker inte framkallningsämnet för fler filmer.
Brukslösning för fix kan räcka för mer än en film, men man får läsa på förpackningen hur kapacitéten är för en viss spädning. Personligen använder jag aldrig fix mer än en gång och kasserar sedan. Den spädning som rekommenderas brukar nämligen inte ha kapacitét för så mycket mer.
Brukslösning för fix kan räcka för mer än en film, men man får läsa på förpackningen hur kapacitéten är för en viss spädning. Personligen använder jag aldrig fix mer än en gång och kasserar sedan. Den spädning som rekommenderas brukar nämligen inte ha kapacitét för så mycket mer.
J. Patric
Aktiv medlem
Följ tillverkarnas rekommendationer. Det är det enda svar man kan ge. Vissa går att återanvända till några filmer, med något förlängd framkallningstid på de efterföljande filmerna, och sedan häller man i viss mängd förnyelselösning (som köps separat). Andra framkallare/vissa utspädningar skall bara användas en gång.
När det gäller fixet, så brukar det stå på förpackningen hur många rullar en liter klarar. Det beror på spädningen, och man brukar få förlänga tiden för de sista rullarna.
Man kan klippa av en bit av filmen (gärna använda den avsmalnande första delen av 135-filmen som man klipper av innan man rullar upp den på framkallningsspolen) och testa den i fixet. Tag tid hur länge det tar innan testbiten klarnar. Sedan fixerar du filmen lite mer än den dubbla klarningstiden. Tre eller fyra gånger klarningstiden för Tmax.
Tillägg: Nils hann före, och jag håller med honom att det är säkrast att bara använda framkallaren en gång, för att få ett pålitligt resultat.
När det gäller fixet, så brukar det stå på förpackningen hur många rullar en liter klarar. Det beror på spädningen, och man brukar få förlänga tiden för de sista rullarna.
Man kan klippa av en bit av filmen (gärna använda den avsmalnande första delen av 135-filmen som man klipper av innan man rullar upp den på framkallningsspolen) och testa den i fixet. Tag tid hur länge det tar innan testbiten klarnar. Sedan fixerar du filmen lite mer än den dubbla klarningstiden. Tre eller fyra gånger klarningstiden för Tmax.
Tillägg: Nils hann före, och jag håller med honom att det är säkrast att bara använda framkallaren en gång, för att få ett pålitligt resultat.