Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överstyr i gult.

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

Jag har på senaste tid använt Kodak E100VS. Innan dess använde jag Kodak 100 ExtraColor. Gemensamt för dessa är att jag tycker de överstyr i gult. Särskilt vid varmt ljus, speciellt innan solen precis går ner. Den gula nyansen som då blir gillar jag inte alls, för markerad och ibland upplever jag den som smutsig. Någon som delar mitt intryck? Jag har nu skaffat Velvia och skall testa denna istället.

Jag söker en dia som är som passar scanning riktigt bra. Någon med tips utöver de ovan nämnda.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Jag har bara låtit två rullar Elite XC gå igenom kameran än så länge. Mitt intryck är att den drar lite åt blått i vanligt gråljus. Vid solnedgången märkte jag inget färgstick. Prova ett svagt blåfilter om du tycker att den gula färgen stör.

Personligen tycker jag att kodaks VS film är underbar men om du vill ha en film som går bra att skanna tycker jag att du kan testa Fujis provia 100F.

Ganska dyr film men fungerar riktigt bra att skanna!;)

Gult

Kanske finns en anledning till att Kodak arrangerade en tävling med temat gult på en fotomässa i göteborg där man skulle ta bilderna med 100VS. Jag plåtade humlor och det blev ordentligt gult på sina ställen. En fördel med 100Vs är att skuggorna blir ganska härligt blåaktiga vilket passar bra på vissa fjällbilder bl.a. Björn Rörslett i NN har en bra artikel om 100VS på sin hemsida.

Hej

För er info;
I senaste numret av Practical Photography visar man samma motiv men fotograferat med XC o Velvia respektive. Gulsticket i XC är påtagligt. Så för min del så blev jag aningen missnöjd med detta och testar nu Velvia/Sensia.
Mvh
Johan
www.motljus.com

Har inte hunnit med så många diafilmer, men en film jag tyckte var "scanervänlig" var Fuji Sensia.

Rätt neutrala färger, men ändå mättade vid scanningen.

/Tobbe

Jag använder nästan uteslutande Kodak xc.
Jag fotograferar mycket hästar och hundar och det ger en enormt fin färg på pälsar med lite gult i.

I skugga och som porträtt använder jag INTE Kodak xc, eftersom det ger en väldigt blå ton i skugga och enormt gul hud och röda läppar på porträtt.

Men natur och djur gillar jag den. Den ger lite eftermiddagssolkänsla på djurbilderna och det gillar både jag och de som äger hästen eller hunden.

Min sambo gillar Velvian, och han tar bäst bilder med den.

Jag har lite ansträngd ekonomi och har inte råd med de lite dyrare kodak filmerna, typ 100vs.

Men det känns som man lär sig vad man kan fota och lär känna sin egen film. Jag vet vad jag kan ta för bilder och inte, och samma med min sambo.

Vi har testat varandras filmer men inte lyckats så bra. Det är nog så också, att man gillar olika för att man fotar olika. Det är min ytterst ovetenskapliga uppfattning.:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar