Det är nog inte så konstigt, Z objektiven är generellt så mycket bättre, om du tittar i tex lenstip
https://www.lenstip.com/lenses_reviews.html
så har Z alltid en bättre Image resolution än de motsvarande F objektiven, har man då börjat köpa på sig Z objektiv så vill man inte längre sätta dit ett sämre F. Själv kör jag enbart F, det är ju för att det är dessa jag redan har. Mina F sett till skärpa fungerar utmärkt på Z6, det kan ju bl.a bero på att det finns inga problem med fokuskalibrering. Men som sagt när det gäller AF så föredrar jag fortfarande mitt D500 så därför tycker jag det huset är bättre med längre tele och kvickare AF. Z fungerar fint med typ landskapsfoto och manuell fokus så därför har jag Z till brännvidder under135mm, på sikt kommer det nog bli några Z objektiv ide korta brännvidderna
Ibland kan man ju också faktiskt se att "image resolution" i en del fall blivit bättre övertid då en del äldre DSLR-glas kanske testats på kameror med runt 20-24 MP medan de nyare på hus med 40+ - 60 MP och det gör en väldig skillnad.
Sony Alpha (Full Format) Lens Tests (opticallimits.com)
Jag har själv sett detta väldigt väl hos Optical Limits. Dessa skillnader blir också väldigt tydliga vid jämförelser av plattformar som Fujis där man länge suttit fast kring 24 MP. Deras objektiv menar en del är väldigt fantastiska men kollar man på OL hur de presterar på Fuji-hus med mot motsvarande brännvidder (med hänsyn tagen till brännvidds förlängningsfaktorn) och ställer det mot Sony E-objektiv på högupplösande FF-hus med många pixlar, så är Fuji-objektiven plötsligt inte särskilt imponerande längre i de flesta fall.
Jag sålde mitt över 10 år gamla Sigma 150-500mm 5,6-6,3 för ett tag sedan men jag kunde konstatera att det presterade bättre än det någonsin gjort tidigare på mitt nya A7 IV-hus. Jag tror det berodde på flera saker:
Det viktigaste var att mitt nya hus har mycket bättre AF och klarar att fokusera ner till -4 EV vilket ledde till klart bättre AF-prestanda i mörker. Helt plötsligt kunde det fokusera i dåligt ljus ända ut till 500mm vilket det haft problem med tidigare. Det var förvånande bra faktiskt MEN, man kunde inte köra IBIS och Sigmas OS-stabilisering samtidigt då dessa bara kan köras var för sig med gamla objektiv och adapter. Dessutom kan inte alls Sigmas gamla fokusmotorer matcha de nya i Tamrons nya 150-500mm för Sony E. Visst funkar även min kameras Bird Eye AF för gamla Bigma, men det tappar taget betydligt oftare då fokusmotorn inte riktigt hänger med.
Särskilt för vidvinklar kan Nikons vida bajonett säkert underlätta men frågan är väl vad det betyder i praktiken. Det verkar inte som om Sony hämmas särskilt mycket vad jag vet av den betydligt smalare E-fattningen för det har ju kommit fram ett antal lovordade G-Master vidvinkar de senaste åren. Däremot tror jag Canons vidare fattning gjort stabiliseringen ännu bättre.
För telezoomar som Tamrons nya 150-500mm som särskilt är framtaget enkom för E så är en viktig "selling point" att det är superkompakt och bara 21cm långt i transportläget och komprimeringen har inte alls gått ut över de optiska egenskaperna. Stabiliseringen har också fått ett helt avgörande lyft och tillsammans med den avsevärt snabbare och bättre AF-motorn så kändes verkligen min gamla Sigma precis lika gammal som den var. Idag är den omåkt precis som en massa annat gammalt glas också är.
Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC review | Cameralabs
"The Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC looks very good in these charts – both on the long end and the short end: Sharpness is very high right up into the extreme corners with only little astigmatism. This makes the Tamron 150-500 look even better (on paper) than the Sony FE 100-400mm f4.5-5.6 GM OSS which is well known for its excellent performance. "
Jämför gärna MTF-diagrammen för nya 150-500mm som är de första på (sid 2) med de sista som är för den populära DSLR-modellen Tamron 150-600mm f5-6.3 Di VC G2.
Personligen tror jag precis samma sak kommer att ske både med Canon och Nikon som tidigare skedde med användningen av gamla A-glas med adapters för Sony E bara nya bättre alternativ blir tillgängliga. När de nya objektiven dedikerade för spegellöst kom så upptäckte många också att de var betydligt bättre fullt öppna än de äldre och de har fortsatt att komma i en rasande takt från minst 20 tillverkare de senaste åren, så att det nu närmar sig 400 tillgängliga objektivmodeller för E-mount.
Som någon skrev ovan så kommer det bli gott om gamla objektiv på andrahandsmarknaderna nu och det är bara att gratulera de som är glada åt de objektiven. Huruvida man ska uppgradera till nytt är för många inte minst en pengafråga men det kan också bli en argonomisk fråga för det är också klart knöligare att ha en mix med gammalt som kräver adapters och nytt som inte gör det.
Andra kommer finna att det kommer finnas restriktioner kring främst AF p.g.a. begränsningar i gamla fokusmotorer m.m., bildstabilisering i gamla objektiv som inte fullt ut är kompatibel med IBIS i de nya husen m.m. som motiverar en uppgradering i slutändan. Det är ju inget konstigt om 10-20 år gamla objektiv,, som gjorts utifrån helt andra premisser än dagens, visar sig inte helt hålla måtten och kraven som ställs idag.
Två bilder
A7 IV Tamron 150-500mm med stabiliseringsläge 3
Hårt beskuren detalj av lanterna tagen med 1/1000 och F11 och exporterad i 4K som förstorats 99% i Windows bildläsare. Förstora gärna och notera ingraverade koderna på glaset.
Bild på måspar sparade i 100% "okmomprimerad" JPEG 33 MP
1/2000 sek
F8
ISO 400
Bild tagen på ca 20 meters avstånd med Bird Eye AF fritt handhållet , efterbehandling i Photolab 5 med Deep Prime