Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder m Canon 40D & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag vet inte vad jag gör för fel...
mine bilder blir kraftigt överexponerade om jag använder min Canon 430 EX eller Yongnuo YN-565EX. Om jag däremot använder min enklare Nissin Di466 så får jag bra exponeringar.

Är det någon inställning som jag kommit åt eller skall ställa in?

Börja med kameran i läge P och blixten i läge E-TTL. Det är inte så ofta optimalt för blixtfotografering, men om du till att börja med bara ska få rätt grundexponering, så går det bra.

Se till att blixten inte har någon blixtexponeringskompensation inställd. Inte kameran heller, för det går att ställa på båda.
Sätt ISO på 100-400 eller så, stäng av blixten (med dess strömbrytare) och ta en bild. Det blir kanske lång tid, men det ska vara rimligt exponerad.
Sätt nu på blixten och ta en bild till. Exponeringen ska vara snarlik, även om tiden kanske blev kortare. Det beror på om du provar på kvällen eller på dagen.

Överexponering med Canons blixtar beror ibland på att de tappat kontakten med kameran. Om något av stiften i blixtens fot, eller på kamerans tak, är oxiderat kan man få just den här effekten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar