Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder i P-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

Det har hänt mig förut, nu händer det igen. Jag förstår inte varför min 30D överexponerar bilder i läget P. Förut har jag inte haft några problem (undantag en gång). Ljusmätaren visar också på två stegs överexponering. Borde inte P- läge normalt justera så att ljusmätaren alltid ligger i mitten och ger rätt- exponerade bilder?

Frågan är också, kan jag ha gjort något och påverkat på något sätt så att P- överexponerar bilderna med två steg?

Tacksam för svar
Neo

Hej!
Ja, du har förmodligen kommit åt reglaget för exponeringskompensation, den är aktiv i P-läget.

Prova att trycka ner avtryckaren halvvägs (ljusmäta) och sedan direkt snurra på bakre hjulet. Då ser du att markören kommer att flytta sig och du kan ställa den på "0" igen.
Tillägg: Du måste sätta "on-knappen" i det översta läget annars funkar inte bakre hjulet om jag minns rätt.

/Arne

I alla lägen utom M är inte "ljusmätaren" någon ljusmätare, utan istället en skala för exponeringskompensation.

Men det går inte att exponeringskompensera i M, för du har ju sagt åt kameran att inte ändra på något då, så då är den en ljusmätare istället.

Tack för svaren!

Jag vet att det är väldigt sent med mitt svar, men jag ville bara säga tack till Er som svarat och som löste mitt problemt.

tack så hemskt mycket!

Neo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar