Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övat panorering, kritik tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Hej på er alla, amatörer som proffs. Jag har varit ute och övat lite panorering idag inför sommarens bandagar med motorcykeln.

Korten är tagna utmed en 90-sträcka så de flesta fordonen kör i ungefär 90-100.

Det var väl inte allt för gynnsamma ljusförhållanden så jag hade allt från 500 till 1000 i iso och en slutartid mellan 1/40-1/100.
För att ljuset inte skulle ändra sig allt för mycket mellan vägbanorna satte jag bländaren på 4,5.

Märkte även att jag "rycker" av korten vilket kan göra det lite extra suddigt i högerkant. Till mitt försvar får jag väl säga att det är kallt ute idag :p.

Utrustningen jag använder:
Nikon D80
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED med tillhörande motljusskydd.
Hoya UV-filter

Bilderna är tagna direkt från minneskortet utan efterbehandling.

Det jag skulle vilja höra från er som kikar är lite konstruktiv kritik som kan göra mig till en bättre fotograf!

http://picasaweb.google.com/Rockoholicc
 
Ser väl rätt skapligt ut men kör så att du ställe rin slutartidne och kameran bländare och kör på 1/100 om bilarna kör 100 plås 1/50 om de kör 50 du fattar galoppen va?
 
Jag tycker du har lykats bra med panoreringarna, ordentligt med rörelse i bilderna ! Det är ju ett problem det där att man rycker till i fotoögenblicket, antar att det enda är övning som gäller. Fotona tagna med 1/60 sek tycker jag var bättre, bilarna skarpare (mindre rörelseoskärpa). En "regel" jag hört är att man ska bruka 1/hastigheten i slutartid. Ex. kör bilarna i 100 km/tim ska man ha ca. 1/100 sek.

En bra ide att öva på en allmänn väg sådär, varken ansikten eller nummerskyltar syns så det borde vara tillåtet. Ska nog själv ut och öva. Vet aldrig när det kan komma till användning.

(tvåa på bollen igen...)

/ Erik
 
Niclas, det finns även möjlighet att ladda upp bilderna till en av kritikpoolerna, för att få kommentarer. Det är t.o.m. att föredra, annars svämmar forumen snart över av begäran på kommentarer. :)
 
Eeros skrev:
Niclas, det finns även möjlighet att ladda upp bilderna till en av kritikpoolerna, för att få kommentarer. Det är t.o.m. att föredra, annars svämmar forumen snart över av begäran på kommentarer. :)
Han kanske bara normal medlem då får man ju inte "spamma" med bilder.
 
ekemannen skrev:
Jag tycker du har lykats bra med panoreringarna, ordentligt med rörelse i bilderna ! Det är ju ett problem det där att man rycker till i fotoögenblicket, antar att det enda är övning som gäller. Fotona tagna med 1/60 sek tycker jag var bättre, bilarna skarpare (mindre rörelseoskärpa). En "regel" jag hört är att man ska bruka 1/hastigheten i slutartid. Ex. kör bilarna i 100 km/tim ska man ha ca. 1/100 sek.

En bra ide att öva på en allmänn väg sådär, varken ansikten eller nummerskyltar syns så det borde vara tillåtet. Ska nog själv ut och öva. Vet aldrig när det kan komma till användning.

(tvåa på bollen igen...)

/ Erik

Aha smidigt tips! (tackar även föregående talare)
Det måste ju hjälpa något oerhört. Dock var det som sagt inte speciellt bra ljusförhållanden och jag ville inte ha gryniga bilder därav längre slutartid och mindre iso. Men när man bara övar och inte ska skjuta några mästarbilder kan man ju låta bilderna få vara lite brusiga.

Det blir nog rätt kort slutartid i sommar när man står vid gotland ring och fotar då :p

//Niclas
 
Robin Gyllander skrev:
Det är kort du inte ska ha.

Nu blir jag förvirrad här. Ena sekunden ska man ställa in slutartiden efter hastigheten och andra inte? 1/50 om motivet rör sig i 50 km/h och 1/100 om motivet rör sig i 100 km/h? Motorcyklarna på gotland ring rör sig fort vilket borde betyda att jag ska ha lite kortare slutartid?

MVH Niclas
 
Rockoholic skrev:
Nu blir jag förvirrad här. Ena sekunden ska man ställa in slutartiden efter hastigheten och andra inte? 1/50 om motivet rör sig i 50 km/h och 1/100 om motivet rör sig i 100 km/h? Motorcyklarna på gotland ring rör sig fort vilket borde betyda att jag ska ha lite kortare slutartid?

MVH Niclas
Kör på en 1/100 för lång är ingen fara.
 
Robin Gyllander skrev:
Kör på en 1/100 för lång är ingen fara.

Okej... Det var 1/100-1/125 jag hade tänkt mig så då är vi på samma nivå.

Några andra matnyttiga tips?

När jag ska fota motorcyklar vill jag få fram så mycket färger som möjligt. Det är iofs ganska lätt i Photoshop men det måste väl gå att göra några inställningar i kameran för detta? Något speciellt man skall tänka på?

MVH Niclas
 
Rockoholic skrev:
Okej... Det var 1/100-1/125 jag hade tänkt mig så då är vi på samma nivå.

Några andra matnyttiga tips?

När jag ska fota motorcyklar vill jag få fram så mycket färger som möjligt. Det är iofs ganska lätt i Photoshop men det måste väl gå att göra några inställningar i kameran för detta? Något speciellt man skall tänka på?

MVH Niclas
säjer bara en sak

.NEF
 
Robin Gyllander skrev:
Råformat är guld värt.

Har aldrig använt mig av det innan då jag bara har skjutit på skoj. Men bara för skojs skull jämförde jag raw med jpg (bägge med högsta möjliga kvalitet). Tog ett kort på väggen. Tapeten är nästan kritvit med jpg och gräddvit med raw.

Stort tack!

//Niclas
 
Robin Gyllander skrev:
Panorera hojar snett kan ge en snygg effekt.

Just därför jag var och övade idag =)

Förresten. Jag smugglar in en liten OT fråga.
Varför säger PS "Could not complete your request because it's not the right kind of document" när jag ska öppna min raw-bild?
 
Rockoholic skrev:
Just därför jag var och övade idag =)

Förresten. Jag smugglar in en liten OT fråga.
Varför säger PS "Could not complete your request because it's not the right kind of document" när jag ska öppna min raw-bild?
Vilken version använder du?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.