Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar hyra Canon 5D II

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska spela in en kortfilm i mitten av mars och har tittat på olika inspelningsformat bl a 16mm, RED, videokamera med 35-adapter. Jag hörde talas om att man kan filma med Canon 5D II och har nu gjort research och kommit fram till att denna teknik skulle passa perfekt för den kortfilmen jag vill spela in.

Min fråga är nu om det är någon som skulle vara intresserad av att hyra ut sin Canon-kamera i en vecka? Jag har gluggar så det är egentligen bara själva huset jag är intresserad av.

Om någon skulle vara intresserad av detta så hör gärna av er till mig antingen via fotosidan eller mail så kan vi diskutera pris mm.

MVH,

/Robin Eriksson
 
Hej,

Jag ska spela in en kortfilm i mitten av mars och har tittat på olika inspelningsformat bl a 16mm, RED, videokamera med 35-adapter. Jag hörde talas om att man kan filma med Canon 5D II och har nu gjort research och kommit fram till att denna teknik skulle passa perfekt för den kortfilmen jag vill spela in.

Min fråga är nu om det är någon som skulle vara intresserad av att hyra ut sin Canon-kamera i en vecka? Jag har gluggar så det är egentligen bara själva huset jag är intresserad av.

Om någon skulle vara intresserad av detta så hör gärna av er till mig antingen via fotosidan eller mail så kan vi diskutera pris mm.

MVH,

/Robin Eriksson

Kom ihåg att du inte kan låsa exponeringen i 5D:n...

mvh
cf
 
va, är det sant? Det finns väl AE-lock? Jag testade nikon d90 och där fanns det AE-lock och bara förutsatte att Canon-kameran också har det? Har kollat på massor med klipp filmade med canon 5D och har inte sett några tendenser till ljusskiftningar.
 
Hittade följande:

Activate the AE lock before each take.

This is important for one particular reason: AE lock is the only way to force the camera to stay at a particular ISO setting, shutter speed or aperture setting during a take. Even if you aren't using the tricks to force specific settings before a take, you should use AE lock before each take because the camera is very sensitive to changes in light and adjusts to differences in light fairly quickly. This adjustment often happens in abrupt jumps in apparent exposure making the picture suddenly brighter or darker during the course of a take. That can be avoided by simply AE locking.
 
Hittade följande:

Activate the AE lock before each take.

This is important for one particular reason: AE lock is the only way to force the camera to stay at a particular ISO setting, shutter speed or aperture setting during a take. Even if you aren't using the tricks to force specific settings before a take, you should use AE lock before each take because the camera is very sensitive to changes in light and adjusts to differences in light fairly quickly. This adjustment often happens in abrupt jumps in apparent exposure making the picture suddenly brighter or darker during the course of a take. That can be avoided by simply AE locking.

Det går att låsa exponeringen med AE-Lock precis som det står ovan, det jag tycker är problemet är att man måste hålla in knappen hela tiden medans man filmar, när man släpper den så mäter den om. Om jag nu inte gör något allvarligt fel....
 
Hur blev det med att hyra en 5D ll då? Är nämligen lite nyfiken själv på att köra en musikvideo med 5D, så jag själv också är intresserad av en sådan kamera som jag kan ha för kortare tidsanvändning.


Neo
 
hur har ni tänkt att synka ljud på videon? 5d spelar ju in med 30 fps och video här i europa spelar ju upp med 25 fps?
Någon som testat detta?

mvh Peter
 
En konvertering till Pal kanske kan få bot på det. Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket det påverkar bilden när man konverterar det till Pal.
 
det som blir mest problem är ju att om du skall tex synka sång med 30fps så upplevs det ju i lite slowmotion om den spelas upp i 25 senare.
det kan bli ett ganska jobbigt problem och att re timea från 30-25 blir nog inte så snyggt.


Hoppas det kommer en firmware som gör att man kan sänka frame raten... hoppas hoppas. jag hajar inte varför man inte kan välja det nu..
 
En konvertering till Pal kanske kan få bot på det. Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket det påverkar bilden när man konverterar det till Pal.

Problemet är att nedkonverteringen antingen ger dig hackig och ryckig bild eller ghosting med rutor som tonas samman. Ser inge bra ut. För 25fps-produktion är 5D MkII inte att rekommendera i dagsläget.

Vad man KAN göra, som dock är ganska omständigt, tidskrävande och potentiellt dyrt, är att redigera i 30 fps och sen köra hela projektet genom After Effects och en plug-in som heter Twixtor som klarar av att göra en riktigt bra nedkonvertering på ett intelligent sätt. Det kan fortfarande bli en del bildartifakter, i synnerhet kring snabba rörelser i bilden, men resultatet är ändå det bästa du kan få i dagsläget.

Jag må vara storkund hos Canon, men fan vad trött jag är på deras sätt att se på firmware-uppdateringar och deras vana att totalt negligera kundernas önskemål.

Edit: Glömde ju länken till Twixtor:
http://www.revisionfx.com/products/twixtor/
 
det som blir mest problem är ju att om du skall tex synka sång med 30fps så upplevs det ju i lite slowmotion om den spelas upp i 25 senare.
det kan bli ett ganska jobbigt problem och att re timea från 30-25 blir nog inte så snyggt.

Nja. Antingen så snabbar man upp musiken för just inspelningstillfället så att man sen kan dra tillbaka från 30 fps till 25 fps eller, vilket är mer troligt, låter man något program räkna om bildströmmen så gott det går från 30 till 25 fps.

Men ja, det är helt vansinnigt att låsa en kamera av det här slaget på 30 fps. Men Canon kan ju inte leverera nog med kameror ändå för tillfället så de tycks inte vara så intresserade av att få ännu fler presumtiva kunder...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.