Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återanvända lavaquick?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej
Nu har det köpts glaskflaskor och antisyrespray! och - lavaquick. Jag har försökt läst på flaskan men hittar inget om man kan återanvända en lösning (1+19) eller måste man blanda nytt hela tiden? Vad säger ni som vet?

Och en fråga till är om lavaquick bara funkar på fiberpapper och inte plast? Det står bara att det förkortar sköljtiderna på fiberpapper. Plastpapper nämns inte.

Fredrik

Jag använder också Tetenal Protectan antioxidationsspray till framkallarflaskorna. Det ökar hållbarheten ganska bra. :)

Om Lavaquick motsvarar Kodak HCA så skall brukslösningen användas inom 24 timmar eftersom ingredienserna i så svag lösning bryts ned. Återanvänd inte samma brukslösning som brukats för papper till film!

Richard Knoppow förklarar hur sköljtidsförkortare fungerar:

Sulfite works in two ways: 1, it adjusts the
emulsion to a pH above the isoelectric point of the gelatin.
At this pH the gelatin will not bind thiosulfate or
thiosulfate-silver complexes. [...] The other effect of sulfite, and the most important as a
wash aid, is that the sulfite ions displace thiosulfate
ions, an ion exchange effect. Since sulfite is easily washed
out of the emulsion and paper support wash times are
shortened by a factor of at least five. [...] Sulfite is also a mild fixing agent. In combination with
its ability to disable the bonding effect silver-thiosulfate
complex ions to the gelatin and image silver, it acts to
clean up after somewhat exhausted fixer. I would not count
on this for archival fixing but its a back up safety factor.
The kind of cation of the sulfite does not seem to matter,
some commercial wash aids use Ammonium Sulfite rather than
sodium sulfite, it probably makes no difference.
http://www.photokb.com/Uwe/Forum.aspx/photo-darkroom/759/Kodak-F8-Rapid-fixer

Eftersom den rekommenderade sköljtiden för plastpapper bara är 5-7 minuter så anser man att sköljtidsförkortare är onödigt.

Jag rekommenderar att man tonar alla kopior i selentonare för bättre arkivbeständighet, eller att man badar kopiorna i silverstabilisator efter sköljningen. Jag använder Agfa Sistan när jag sköljt klart plastkopior. Vet inte om Sistan fortfarande finns, annars är Adox Adostab ett alternativ:

http://www.fotoimpex.de/shop/fotoch...-netzmittel-mit-bildstabilisator-1000-ml.html

Senast ändrad:
Hej
Nu har det köpts glaskflaskor och antisyrespray! och - lavaquick. Jag har försökt läst på flaskan men hittar inget om man kan återanvända en lösning (1+19) eller måste man blanda nytt hela tiden? Vad säger ni som vet?

Och en fråga till är om lavaquick bara funkar på fiberpapper och inte plast? Det står bara att det förkortar sköljtiderna på fiberpapper. Plastpapper nämns inte.

Fredrik

Hej!
Tetenal Lavaquick är alltså en sköljtidsförkortare och skall inte återanvändas ! Den är en motsvaringhet till Kodaks HCA. Den används till film och papper,båda RC och fiber. Vad gäller sköljtider för film och papper så finns ju dom på infon till varje film och papper.
Normalt så blandar man den då man skall använda den och inte som brukslösning, det senare gör bara att den blir obrukbar efter ett tag. Så blanda det du behöver och ta sedan och "spruta" lite av antioxidationssprayen ner i Lavaqick flaska och skruva på korken- Klart !

Rolf
enbrabild.se

Det är ju det som ÄR brukslösningen.

Lavaquick säljs på flaska som koncentrat.

Hej Patric!
Jag har använt Lavaquicken i flera år så jag vet hur den skall användas.
Möjligen att DU har hängt upp dig på min förklaring. Det viktiga är att den INTE skall återanvändas och den ALLTID blandas till 1+19. Och som sagt JAG vet att det är koncentrat. Vad jag skrev var att man inte skall blanda upp mer än det man just då behöver för då blir den snabbt obrukbar .
Jag fick i veckan hem ny kemi från Tyskland och då även Lavaquick.
För övrigt tycker jag som sedan "forntiden" varit i mörkrummet och även provat HCA att Tetenalen är bättre, men det blir det säkert en "storm" av inlägg om.

Vad jag skrev var att man inte skall blanda upp mer än det man just då behöver för då blir den snabbt obrukbar .
Jag trasslade nog bara in mig i det du skrev. Tänkte att du blandade ihop brukslösning med förrådslösning, som man blandar av HCA, och ville förtydliga. :)

Jag fick i veckan hem ny kemi från Tyskland och då även Lavaquick.
För övrigt tycker jag som sedan "forntiden" varit i mörkrummet och även provat HCA att Tetenalen är bättre, men det blir det säkert en "storm" av inlägg om.

Jag har aldrig använt Lavaquick, men det är säkert smidigare än att först blanda till förrådslösning av pulver. Jag brukar dock blanda "HCA" av natriumsulfit och natriumbisulfit. Ibland som koncentrat och ibland direkt innan användning. Det fungerar utmärkt.

Allright. Då var det som jag trodde ändå ( att man inte kan återanvända) - synd - man försöker ju spara in på dom områden man kan :)

Det ska väl åtminstonde hålla längre nu när jag har den där sprayen att spruta ner i flaskorna.

Tack för svaren förresten

Allright. Då var det som jag trodde ändå ( att man inte kan återanvända) - synd - man försöker ju spara in på dom områden man kan :)

Det ska väl åtminstonde hålla längre nu när jag har den där sprayen att spruta ner i flaskorna.

Tack för svaren förresten

1l koncentrat kostar 179 kr. Räcker till 20 liter brukslösning. Detta räcker alltså till ca 20 sessioner i mörkrummet (om du inte gör allt för stora bilder). Om vi säger att du gör 5 lyckade bilder varje gång så räcker det till 100 bilder, vilket blir 1 kr och 79 öre per bild. Använder du det till film så räcker det till minst 66 filmer, vilket blir 2 kr och 71 öre per film med 36 bilder i varje.

Finns det egentligen någon större ekonomisk anledning att återanvända då? Tror du kan spara mera på annat i så fall.

Jo räknar man så så verkar det som man sparar lite. Men som nu när jag provade lavaquicken så orkade jag bara göra en bild. Så då gick det en del bara för em bild.

Hade varit genialiskt om man hade kunnat sparat lavaquick i veckor som fix osv. Så man kan göra en bild då och då. Men tyvärr så går det ju inte :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar