Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återanvända c-41

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Tjena.

Min mor är smålänning och jag bor långt från närmsta återvinningscentral och fotobutik så jag funderade på om det går att återanvända sin c-41-kemi. läste om det någonstans men när jag pluggade på ÖG så använda vi bara framkallaren en gång.

Någon som har testat att använda tetenals c-41-kit flera gånger och hur modifierar ni isåfall processen?

Nu har jag inte kört just tetenal, men använder en gammal Noritsu som går på kodakkemi som jag och mina kollegor fått till skänks från en tidningsredaktion. Den går på förnyelseprocess, alltså, den pumpar ut en liten mängd av den använda kemin, samtidigt som den pumpar in ny lösning i systemet. Det går åt rätt lite på det sättet.

Till svartvitt kör vi en liknande process på Tmax RS, fast manuellt. Alltså, efter framkallning: ut med 4cl gammalt, i med 4 cl nytt i dunken. På så sätt får man en väldigt ekonomisk och jämn process (då är blandningen 1:7 och temperaturen 24 grader för den intresserade).

Utifrån de erfarenheterna, tänker jag att det borde gå att göra något liknande med manuell C41, men jag vet inte säkert. På kodaks kemi står det "developer and replenisher", och fuji har motsvarande. Det borde funka, men prova dig fram med oviktiga bilder.

tänkte testa imorrn med att crossa en allmän point-n-shoot-rulle i lite använd framkallare efter att ha läst det här på APUG

"Don't use less than the full amount of developer in a tank. That will cause oxidation of the developer. Fill the tank up and reuse until the developer turns deep, deep red and it stops working. Don't hesitate to run a clip test by taking an inch of film, put it in the properly heated developer for 3.25-3.75 mins and then blix it. If the Dmax is good, the developer is good. OTOH, if the film is pale (relatively, color neg film never gets that dense) you can extend the development time or toss it, your decision. The results get sub-optimal, probably fine for scanning work. First use time reccomendation is 3:15, second use 3:30, third use 3:45 for the developer. It's not as critical as these books make it seem."

För mina toycams duger det säkert.

Tjena.

Min mor är smålänning och jag bor långt från närmsta återvinningscentral och fotobutik så jag funderade på om det går att återanvända sin c-41-kemi. läste om det någonstans men när jag pluggade på ÖG så använda vi bara framkallaren en gång.

Någon som har testat att använda tetenals c-41-kit flera gånger och hur modifierar ni isåfall processen?

Hej !
Tetanals C-41 kemi för neg.färg finns i 1litets och 5 litets. Det normala är att man framkallar med sk. rotationsförarande, alltså i maskin. Huvudorsaken är att man då kan hålla jämn temperatur i alla framkallningsstegen. Normaltemperatur är ex för första framkallningen +38,3 grader och med en avvikelse på +- 0,3 grader. Mer avvikelser ger inte ett bra resultat. Min maskin som jag framkallar i har en temperaturstyrning som gör att det blir exakt temperatur.
Man kan framkalla vid +30 men det gör man om man skulle få ett ojämnt resultat vid 38.Min erfarenhet är att dom flesta filmer idag "tål" 38 grader. Framkallning vid 30 har också små avvikesler och är egentligen likvärdig med 38. Slutligen finns det snabbframkallning vid +45 grader där man måste hålla +45 grader genom alla framkallninfsteg utan någon avvikelser.
Vad gäller din fråga så är det så:
- vid anvädning av 1liter så blandar man hela på en gång till en brukslösning. Denna brukar då räcka till 12-16 filmer, lite beroende av filmtyp. Man behöver inte slänga använd kemi ut tar den tillbaka i flaskan. MEN håll koll på hur många filmer du framkallar. Nackdelen är att kemin åldras/oxiderar efter en tid då du gör brukslösning. Varför kan man inte ta kemi för varje framkallning. Ja, dom svar jag får av Tetanal är att man riskerar att inte "få med" alla "komponenter" i kemin, lite förenklat uttryckt.
- vid användning av 5 lites, vilket jag gör,(om jag inte kör med Kodak eller Fuji Hunt) så blandar jag 1 liter åt gången. Och märkligt nog så uppstår inte samma problem som vid 1 liters. Men man skall fortfarande hålla koll på antal framkallade filmer och tiden för blandningen. Mu är det alltid bra att tillsätta antioxidations medel (läs spray).
Så, tyvärr Tetanal C-41 har ingen replenisher som Kodak eller Fuji Hunt. Tyvärr så är det enbart från utlandet som du får tag på Kodak C-41 och E-6. Vad gäller Fuji Hunt så sälj den endast till företag och tyvärr i stora förpackningar.

Hej! tavck för ditt svar!

Jag har nu exoerimenterat lite.

Jag blandade till 2 dec brukslösning av allt utom stabbet som jag blandade till en liter av och körde en 120-film. hade en till film som jag ville vara säker på att få korrekt så jag körde en 2dec sats till.

häromdagen testade jag att crossprocessa en 135a i 3 dec av samma kemi och det gick hur bra som helst. borde funka att köra en runda till.

Jag använder paterson-dosa men kör det hela med någorlunda rotationsförfarande.
tappar upp 40 gradigt vatten i ett kar. blandar de andra kemikalierna i 38 gradigt vatten. Blekfix först och framkallare precis innan den ska i. Sen snurrar jag dosan i ungefär samma takt som en jobo-maskin och byter håll då och då.

Det här har funkat grymt och sparar en hel del kemi. kan köra 6 rullar 120 i 3 dec kemi. det blir kanske inte som att lämna det till crimson men för mina toycams duger det fint.

nästa kit jag köper blir nog att jag blandar hela satsen som du säjer men kör på samma sätt.

Hej! tavck för ditt svar!

Jag har nu exoerimenterat lite.

Jag blandade till 2 dec brukslösning av allt utom stabbet som jag blandade till en liter av och körde en 120-film. hade en till film som jag ville vara säker på att få korrekt så jag körde en 2dec sats till.

häromdagen testade jag att crossprocessa en 135a i 3 dec av samma kemi och det gick hur bra som helst. borde funka att köra en runda till.

Jag använder paterson-dosa men kör det hela med någorlunda rotationsförfarande.
tappar upp 40 gradigt vatten i ett kar. blandar de andra kemikalierna i 38 gradigt vatten. Blekfix först och framkallare precis innan den ska i. Sen snurrar jag dosan i ungefär samma takt som en jobo-maskin och byter håll då och då.

Det här har funkat grymt och sparar en hel del kemi. kan köra 6 rullar 120 i 3 dec kemi. det blir kanske inte som att lämna det till crimson men för mina toycams duger det fint.

nästa kit jag köper blir nog att jag blandar hela satsen som du säjer men kör på samma sätt.

Hej!
Det viktiga är att du är nöjd.
Du använder uppenbarligen ca 1/4 del av kemin till en liter. Detta är en av orsakerna att du inte uppnår topp resultat.
Vad gäller "Sen snurrar jag dosan i ungefär samma takt som en jobo-maskin och byter håll då och då."
Så är det så att rotationsmaskiner pulserar med jämna "slag" hela tiden. Just för att fördela kemin jämnt , där av att du inte uppnår som du skriver "det blir kanske inte som att lämna det till crimson men för mina toycams duger det fint."
Så en fråga du skriver "Blekfix först och framkallare precis innan den ska i." Missförstår jag dig. Börjar du att framkalla med blexfix ?

nej det är jag som tappar bort meningar när jag skriver.

iomed att fixet inte är riktigt lika temperaturkänsligt som framkallaren så BLANDAR jag fixet först, sen får det ligga i en flaska och flyta runt i karet med varmvatten. Sen blandar jag framkallaren och häller den direkt från mätkärlet ner i framkallningsdosan.

Står det inte i tetenals instruktioner att man ska återanvända kemin?
I vårt mörkrum har vi blandat upp lite instant cancer.....tetenal menar jag, och den har vi återanvänt varje gång vi gör egna rullar. Nu har vi nog bara gjort 3-5 rullar på den (vi behöver nog blanda upp ny), men det har inte varit några som helst problem.

3-5 rullar på 250 ml är helt enligt föreskrifterna, men hur länge har er kemi stått uppblandad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar