Tjena.
Min mor är smålänning och jag bor långt från närmsta återvinningscentral och fotobutik så jag funderade på om det går att återanvända sin c-41-kemi. läste om det någonstans men när jag pluggade på ÖG så använda vi bara framkallaren en gång.
Någon som har testat att använda tetenals c-41-kit flera gånger och hur modifierar ni isåfall processen?
Hej !
Tetanals C-41 kemi för neg.färg finns i 1litets och 5 litets. Det normala är att man framkallar med sk. rotationsförarande, alltså i maskin. Huvudorsaken är att man då kan hålla jämn temperatur i alla framkallningsstegen. Normaltemperatur är ex för första framkallningen +38,3 grader och med en avvikelse på +- 0,3 grader. Mer avvikelser ger inte ett bra resultat. Min maskin som jag framkallar i har en temperaturstyrning som gör att det blir exakt temperatur.
Man kan framkalla vid +30 men det gör man om man skulle få ett ojämnt resultat vid 38.Min erfarenhet är att dom flesta filmer idag "tål" 38 grader. Framkallning vid 30 har också små avvikesler och är egentligen likvärdig med 38. Slutligen finns det snabbframkallning vid +45 grader där man måste hålla +45 grader genom alla framkallninfsteg utan någon avvikelser.
Vad gäller din fråga så är det så:
- vid anvädning av 1liter så blandar man hela på en gång till en brukslösning. Denna brukar då räcka till 12-16 filmer, lite beroende av filmtyp. Man behöver inte slänga använd kemi ut tar den tillbaka i flaskan. MEN håll koll på hur många filmer du framkallar. Nackdelen är att kemin åldras/oxiderar efter en tid då du gör brukslösning. Varför kan man inte ta kemi för varje framkallning. Ja, dom svar jag får av Tetanal är att man riskerar att inte "få med" alla "komponenter" i kemin, lite förenklat uttryckt.
- vid användning av 5 lites, vilket jag gör,(om jag inte kör med Kodak eller Fuji Hunt) så blandar jag 1 liter åt gången. Och märkligt nog så uppstår inte samma problem som vid 1 liters. Men man skall fortfarande hålla koll på antal framkallade filmer och tiden för blandningen. Mu är det alltid bra att tillsätta antioxidations medel (läs spray).
Så, tyvärr Tetanal C-41 har ingen replenisher som Kodak eller Fuji Hunt. Tyvärr så är det enbart från utlandet som du får tag på Kodak C-41 och E-6. Vad gäller Fuji Hunt så sälj den endast till företag och tyvärr i stora förpackningar.