Annons

Är superbilliga makroobjektiv något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cocofjollan

Ny medlem
Hej!

Jag har PRECIS skaffat en systemkamera för första gången i mitt liv (Nikon D90 med AF-S Nikkor 18-105objektiv), och efter en veckas intensivt fotande så inser jag att det ju är ett makroobjektiv jag vill ha, för att kunna ta bra närbilder av främst växter och blommor. Är även intresserad av att ta porträtt, gärna med kort skärpedjup (alltså suddig bakgrund?).

Nu har jag sett att det finns makroobjektiv från cirka 1400:- att köpa, men jag känner mig lite förvirrad: Vad skiljer ett så billigt makroobjektiv från ett som kostar från 4000 och uppåt, och hur kan de jämföras i samma tester? Är det värt att köpa ett billigt objektiv på en gång eller är det bättre att vänta och spara ihop till ett dyrare? Vilket makroobjektiv rekommenderar ni till en Nikon D90, i prisklassen under 3000 kr?

Tacksam för tips!

Hälsningar Annelie

De här billiga macro-objektiven du tänker på tror jag du menar Sigma eller Tamron 70-300 mm med macro i betäckningen,men de är inga riktiga macro-objektiv och enligt mig riktiga skitobjektiv.Riktiga macro-objektiv har förstoringsgrad 1:1 och kostar som du säger från 4000 kr och uppåt ! MVH.

Största skillnaden är hur nära du kommer de macro-objektiven som säljs för 1400kr avbildar i skala 1:2 oftast medans de riktiga för 4000kr avbildar i skala 1:1 vid närgränsen. Sen är den andra skillnaden bildkvalitén. Så vil du ta riktigt bra macro så tycker jag att du ska köpa ett riktigt direkt

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto