Annons

Är stoppbad onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
En mycket kort och enkel fråga som antagligen kommer att starta bråk, men vi provar:

– Är stoppbad helt onödigt om man inte återanvänder fixet?

Detta avser svartvitt, men anledningen att jag frågar är för att jag börjat framkalla C-41, och där behövs inget stoppbad. Dock rekommenderas att man använder ett, för bästa hållbarhet på blekfixet. Så då började jag fundera på om stoppbadet vid framkallning av svartvitt endast är till för att inte besudla fixet. Men fixet i sig är ju surt och borde neutralisera framkallaren lika bra, eller?

Låt oss höra! Båda funkar uppenbarligen, men är det ena bättre än det andra, och i så fall varför?

Senast ändrad:
Stoppbadet har 5 olika funktioner enligt flera skrifter utgivna av Kodak. Alltså inget allmänt tyckande från min sida eller sånt jag hittat på diverse forum etc. Jag citerar:

1. Stoppa framkallningen ögonblickligen.
2. Hjälper till att förhindra fläckbildningar och dikroitisk slöja. (en mycket svårlöst utfällning av metalliskt silver på själva filmytan.
3. Färlänger fixerbadets livslängd genom att bevara surheten hos detta bad.
4. Tar bort kalciumskum från ytan på papper och film. Detta småblåsiga skum försvinner inte i sköljen och är en av orsakerna till dålig högglans/ojämnheter i ytans glans.
5. Förhindrar onödig ansvällning av gelatinet och minskar på så sätt risken för mekaniska skador på emulsionen under sköljning och torkning. A

Det var längesen jag labbade kemiskt nu och har väl slarvat en del med stoppbadet. Dock utan direkt uppenbara nackdelar.
Vad ska man stoppbada med då? Är det fortfarande lite isättika och vatten eller?

En mycket kort och enkel fråga som antagligen kommer att starta bråk, men vi provar:

– Är stoppbad helt onödigt om man inte återanvänder fixet?

Detta avser svartvitt, men anledningen att jag frågar är för att jag börjat framkalla C-41, och där behövs inget stoppbad. Dock rekommenderas att man använder ett, för bästa hållbarhet på blekfixet. Så då började jag fundera på om stoppbadet vid framkallning av svartvitt endast är till för att inte besudla fixet. Men fixet i sig är ju surt och borde neutralisera framkallaren lika bra, eller?

Låt oss höra! Båda funkar uppenbarligen, men är det ena bättre än det andra, och i så fall varför?

Å jag som framkallat svartvitt sedan 1962,
skulle nog få bakläxa i både det ena och det andra om jag berättade hur jag gör...
Så det gör jag inte! :)
B)

Jag har struntat i stoppbad när jag gjort "snabba oviktiga plastkopior". För viktiga bilder är det stoppbad och färskt fix som gäller. (Sedan förstås selentoning eller liknande och HCA före sköljen).

Det är knappast svårt att blanda till stoppbad. 50 ml vanlig 24% ättika från mataffären till en liter vatten.

Kriget är på gång märker jag;-)

Nils: Vet du vilka av dessa punkter som kan var viktiga just för film? Jag antar att alla är applicerbara på både papper och film, men i det här fallet är det bara film som är intressant.

Bengt: Klart du ska berätta! Det är just dessa förmodat "felaktiga" recept jag vill höra om.

----------------

Anledningen att jag alls frågar är för att jag kasserar fixet efter varje framkallning. Och om stoppbad då inte fyller någon viktig funktion så skulle framkallningsförfarandet förenklas, vilket ju är bra.

Men är det så svårt att hälla i lite stoppbad efter framkallningen egentligen?

Viktigaste punkter för film är nog 1 och 5, fast det är bara vad jag tror. Jag har ju sedan rätt tidigt i mitt framkallande fotoliv använt stoppbad och har aldrig haft problem med mina filmer (ja kanske någon gång i början av karriären). Men det verkar vara rätt vanligt med diverse skavanker och annat på filmerna, vad man kan förstå av alla forumtrådar med frågor om mystiska saker på filmerna att döma?

Jag har faktiskt aldrig provat MED stoppbad :D
... det fungerar bra nog utan för mig, men jag har förstås ingen erfarenhet från jämförande att komma med.

På den tiden jag framkallade film och gjorde papperskopior (som sedermera snarare var plastkopior) var ättiksyra billigare än fixermedel så att använda stoppbad var en s.k. no-brainer.

Om man är så rik att man inte återanvänder fixermedlet så blir det en annan fråga. Stoppar fixermedel framkallningsprocessen lika effektivt som stoppbad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar