Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Olympus OM2n OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden en beg. Olympus OM2n i nästan absolut nyskick. Han ska ha 2000:- för den med ett zuiko 50/1.8.
Visst, den är analog och manuell, men det är lite svårt att motstå ett sådant smycke.
Är det risk för att slutaren inte är OK? Finns det batteri till den? Något särskilt att tänka på? Är priset OK?
 
En mycket fin kamera. Priset är ett normalt förekommande men kanske lite högt om man jämför med andra kameror. Även om kameran var en sensation och teknologiskt mästerverk 1975 är ju specifikationerna idag högst måttliga.
Slutaren bör inte vara något problem men kontrollera alla tiderna och kolla ridåerna (båda två) så att det inte är hål i tyget. Batterier finns fortfarande.
 
Det är ett superköp!!!!

Är den i det skicket du påstår så är det ett riktigt klipp!

Jag har en sådan kamera själv och har aldrig haft strul, min är inte i ett superskick, men den har aldrig svikit mig än... Windern däremot är det lite glapp i.

Batteri? Jag fick batteri med mitt köp och det håller än. Tänk på att spara, stänga av kameran, för det gör den inte själv. Spegeln kan hänga sig när batteriet börjar ta slut.
 
Jag har för mig att gamla Olympus har haft en del problem med ljuspackningarna (även inne i huset). Det är inget som man inte kan fixa men det kan vara värt att kolla upp det.
 
Jag tycker att du skall slå till om kameran är i fint skick. Jag har själv en OM2n som jag är nöjd med. Mitt ex är inte i nyskick men fungerar bra ändå. Det du skall kontrollera är givetvis att allt fungerar som det skall. Att slutartiderna stämmer någorlunda (svårt att avgöra utan mätutrustning), att alla reglage fungerar, ljusmätare, batterikontroll, att avtrycket känns bra, filmframmatning, att sökaren är skarp, allmänskick osv. I botten skall det finnas två små runda luckor ( batterilucka och anslutning för winder eller motor). Luckan för winder eller motor saknas ibland med det är ingen katastrof.

Lycka till!
 
klart du ksa ha den priset ev lite över normalt men är skicket kanon så.......

kör själv om-1 och om-4 som i princip fungerar klockrent alltid.

om-1 går fortfarnade på ett 10 år gammalt kvicksilverbatteri.......
 
OK, idag fick jag klämma på den. Den är verkligen i toppskick. Den hade dock två missar varav den ena gjorde att jag avvaktar...
1) Lock för winderkopplingen saknades. Ingen katastrof.
2) Det fanns ingen som helst skärpezon (mattskiva/mikroprismor) på mattskivan. Helt slät alltså. Bara ett slags hårkors. Det var otroligt svårt att hitta skärpan måste jag säga, trots att sökare var underbart ljus och fin.
Vad göra...?
 
Linmajon skrev:

2) Det fanns ingen som helst skärpezon (mattskiva/mikroprismor) på mattskivan. Helt slät alltså. Bara ett slags hårkors. Det var otroligt svårt att hitta skärpan måste jag säga, trots att sökare var underbart ljus och fin.
Vad göra...?


Byt mattskiva. Det finns att köpa, kolla ebay exempelvis, eller www.l-foto.se . Vad jag förstått så ska man klara av att byta den själv utan problem.

Olympus OM-2(n) var som någon sa en väldigt häftig kamera när den lanserades. Den var den första kameran som hade TTL-OTF mätning (redan 1975!), något som inte blev standard på andra kameror förrän de stora märken lanserade sina autofokuskameror i mitten av 80-talet.
Förutom vid blixtfotografering används även TTL-OTF-mätningen vid fotografering i befintligt ljus med tidsautomatik. Mätningen sker alltså av reflekterat ljus från filmen, och slutaren hålls öppen till tillräckligt mycjket ljus nått filmen. Detta innebär att OM-2n i autoläge klarar av slutartider upp till 120 sekunder (60 sekunder för icke-N-modellen).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.