Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
evalisen skrev:
Ge gärna ex. på vad du tycker är lämpligt att skriva. Lättare att förstå vad du menar då.
Det beror ju på bilden förstås. Om bilden framställer modellen som endast en plastig kropp, så kan man väl skriva det? Modellen behöver ju inte vara endast en plastig kropp för det. Det är ju fotografen (och/eller modellen) som bestämt att bilden ska förmedla detta. Varför skulle det vara fel att kritisera det?

Jag gillar ju jämförelser, så därför drar jag ytterligare en;-)

Om du ska avbilda en mycket gammal människa som ligger inför döden, så kan du göra det på en mängd olika sätt. Du kan till exempel plocka fram personligheten i ett fint porträtt. Eller så kan du visa ett paket som ligger i sin egen avföring i sjuksängen. Personen ser fortfarande precis likadan ut i verkligheten. Det är bara du som fotograf som avgör hur betraktaren ska "lära känna" modellen. Som människa eller yta.
Exakt samma sak gäller all avbildning av människor, förstås. Man kan visa en modell på ett sätt som gör henne/honom till en plastbit som verkar avsedd att onanera till, eller så kan man visa en människa.

Om jag som betraktare inte får kritisera valet av framställning av motivet så kan vi lika gärna slopa kritikpoolerna helt. Det är ju det hela skiten går ut på.
Är avbildningen intressant, och på vilket sätt? Kan den göras bättre? Det gäller svampar, hästar och fotomodeller, precis som allt som går att fotografera.
 
Den här diskussionen böljar ju friskt mellan rena feministdebatter till hur man bör ge en bild kritik, å det är ju roligt, så nu kommer mina tankar kring de kommentarer som var föremål för starten av den här tråden.

Jag ser absolut inga problem i att kritisera både budskap, teknik och värderingar i en bild. Som någon sa, vad bilden förmedlar måste kunna kritiseras, det är ju en del av bildskapandet. Det som gör mig riktigt förbannad är när det dyker upp kommentarer som "den här bilden hör inte hemma här". Vem fan har rätt att uttala sig om det?? Det finns regler för vilka bilder som får publiceras på den här sidan och så länge de efterföljs får man snällt köpa läget och ge bilden kritik istället. Det gäller inte bara när fotot är på en lättklädd tjej, det är lika idiotiskt att skriva att "den här bilden hör hemma i ett fotoalbum", när det dyker upp en bild på en hund som man tycker är tråkig. Ge konstruktiv kritik om hur bilden på hunden kunde blivit bättre, istället för att leka dommare och uttala sig om bilders rätt på FS eller inte! Det kan man göra här istället.
 
Jon Norrgren skrev:
Den här diskussionen böljar ju friskt mellan rena feministdebatter till hur man bör ge en bild kritik, å det är ju roligt, så nu kommer mina tankar kring de kommentarer som var föremål för starten av den här tråden.

Jag ser absolut inga problem i att kritisera både budskap, teknik och värderingar i en bild. Som någon sa, vad bilden förmedlar måste kunna kritiseras, det är ju en del av bildskapandet. Det som gör mig riktigt förbannad är när det dyker upp kommentarer som "den här bilden hör inte hemma här". Vem fan har rätt att uttala sig om det?? Det finns regler för vilka bilder som får publiceras på den här sidan och så länge de efterföljs får man snällt köpa läget och ge bilden kritik istället. Det gäller inte bara när fotot är på en lättklädd tjej, det är lika idiotiskt att skriva att "den här bilden hör hemma i ett fotoalbum", när det dyker upp en bild på en hund som man tycker är tråkig. Ge konstruktiv kritik om hur bilden på hunden kunde blivit bättre, istället för att leka dommare och uttala sig om bilders rätt på FS eller inte! Det kan man göra här istället.
Det har du nog alldeles rätt i. Jag vet att jag själv skrivit sådana kommentarer (dock inte om den här typen av bilder), och det är naturligtvis fel. Men det är ett enkelt sätt för kritikern att kritisera. Lite för enkelt, och jag håller med dig om att man egentligen aldrig borde vara så ickekonstruktiv.
Men, nog kan man väl få skriva att bilden hade passat bättre nån annanstans?
 
Jon Norrgren skrev:


Jag ser absolut inga problem i att kritisera både budskap, teknik och värderingar i en bild. Som någon sa, vad bilden förmedlar måste kunna kritiseras, det är ju en del av bildskapandet. Det som gör mig riktigt förbannad är när det dyker upp kommentarer som "den här bilden hör inte hemma här". Vem fan har rätt att uttala sig om det?? Det finns regler för vilka bilder som får publiceras på den här sidan och så länge de efterföljs får man snällt köpa läget och ge bilden kritik istället. Det gäller inte bara när fotot är på en lättklädd tjej, det är lika idiotiskt att skriva att "den här bilden hör hemma i ett fotoalbum", när det dyker upp en bild på en hund som man tycker är tråkig. Ge konstruktiv kritik om hur bilden på hunden kunde blivit bättre, istället för att leka dommare och uttala sig om bilders rätt på FS eller inte! Det kan man göra här istället.

Jag kan säga att jag håller med dej, men tyvärr förekommer det till en hel del bilder att den som kommenterar bilden mer eller mindre säger att bilden borde inte laddas upp på fs. Det är trist!
 
Jon Norrgren skrev:
Den här diskussionen böljar ju friskt mellan rena feministdebatter till hur man bör ge en bild kritik, å det är ju roligt, så nu kommer mina tankar kring de kommentarer som var föremål för starten av den här tråden.

Jag ser absolut inga problem i att kritisera både budskap, teknik och värderingar i en bild. Som någon sa, vad bilden förmedlar måste kunna kritiseras, det är ju en del av bildskapandet. Det som gör mig riktigt förbannad är när det dyker upp kommentarer som "den här bilden hör inte hemma här". Vem fan har rätt att uttala sig om det?? Det finns regler för vilka bilder som får publiceras på den här sidan och så länge de efterföljs får man snällt köpa läget och ge bilden kritik istället. Det gäller inte bara när fotot är på en lättklädd tjej, det är lika idiotiskt att skriva att "den här bilden hör hemma i ett fotoalbum", när det dyker upp en bild på en hund som man tycker är tråkig. Ge konstruktiv kritik om hur bilden på hunden kunde blivit bättre, istället för att leka dommare och uttala sig om bilders rätt på FS eller inte! Det kan man göra här istället.
Så jag antar att du tycker att man ska få kritisera en bild och bildens budskap fast/för att man är feminist?Återigen utan att kränka någon.
det är ju trots allt trådskaparens fråga.
 
Makten skrev:
Det beror ju på bilden förstås. Om bilden framställer modellen som endast en plastig kropp, så kan man väl skriva det? Modellen behöver ju inte vara endast en plastig kropp för det. Det är ju fotografen (och/eller modellen) som bestämt att bilden ska förmedla detta. Varför skulle det vara fel att kritisera det?

Jag gillar ju jämförelser, så därför drar jag ytterligare en;-)

Om du ska avbilda en mycket gammal människa som ligger inför döden, så kan du göra det på en mängd olika sätt. Du kan till exempel plocka fram personligheten i ett fint porträtt. Eller så kan du visa ett paket som ligger i sin egen avföring i sjuksängen. Personen ser fortfarande precis likadan ut i verkligheten. Det är bara du som fotograf som avgör hur betraktaren ska "lära känna" modellen. Som människa eller yta.
Exakt samma sak gäller all avbildning av människor, förstås. Man kan visa en modell på ett sätt som gör henne/honom till en plastbit som verkar avsedd att onanera till, eller så kan man visa en människa.

Om jag som betraktare inte får kritisera valet av framställning av motivet så kan vi lika gärna slopa kritikpoolerna helt. Det är ju det hela skiten går ut på.
Är avbildningen intressant, och på vilket sätt? Kan den göras bättre? Det gäller svampar, hästar och fotomodeller, precis som allt som går att fotografera.

Undra vilken bild du hade valt att ta på den äldre?
För att en äldre person ligger i sin egen avföring är ju verkligheten, även om det bara är för en liten stund. (förmodar jag eftersom du tar upp det)
Eller hade du förfinat den äldre till ett mer vackert porträtt?

Och Martin en fråga till har jag... Hur på ett porträtt lär du känna modellen? Vad ska den bilden visa?
 
Senast ändrad:
Jag tror alla har rätt på något sätt i denna diskussionen. Allt handlar om att lägga upp bilder och kommentera bilder med respekt, hänsyn och artighet.

Lägg inte upp bilder på personer på webben (fs) om ni kan misstänka att personen kan tänkas lida av det. Gör det absolut inte utan samtycke från modellen.

Kritisera gärna bilder, men gör det hövligt gentemot både fotograf och modell.
 
evalisen skrev:
Och Martin en fråga till har jag... Hur på ett porträtt lär du känna modellen? Vad ska den bilden visa?
Heter iof inte Martin men.. Jag tycker iaf det är intressantast med bilder som visar mer än bara yta. Även om det är fiction. Jag vill kunna känna något annat än "jaha, snygg pryl" typ.
 
lottawe skrev:
Heter iof inte Martin men.. Jag tycker iaf det är intressantast med bilder som visar mer än bara yta. Även om det är fiction. Jag vill kunna känna något annat än "jaha, snygg pryl" typ.

Jo det förstår jag... men hur skulle du framställa en sådan bild? Så att jag lär känna modellen?
 
evalisen skrev:
Jo det förstår jag... men hur skulle du framställa en sådan bild? Så att jag lär känna modellen?
Med känsla..
Men det krävs också att betraktaren har öppna ögon att se med (inte nödvändigtvis detsamma som jag ser men för att se något iaf.)
 
lottawe skrev:
Med känsla..
Men det krävs också att betraktaren har öppna ögon att se med (inte nödvändigtvis detsamma som jag ser men för att se något iaf.)

Ett väldigt enkelt svar... jag skulle gärna vilja veta hur du skulle gått till väga.
Fotar du inte oftast med känsla?
 
Maverick skrev:
Om du skapar en problembild i huvudet, vart sitter då problemet?

/Maverick

I det här fallet måste det väl vara kategorin modellbilder. Var modellbild är tydligen förvillande lik vilken annan bild som helst inom den kategorin, så bara genom att beskriva ett genomsnittlig exemplar reagerar modellbildens tillskyndare med ryggmärgen - och känner sig sårad.
 
evalisen skrev:
Ett väldigt enkelt svar... jag skulle gärna vilja veta hur du skulle gått till väga.
Fotar du inte oftast med känsla?
JAg strävar inte alltid efter annat än yta, ibland plåtar jag med produktbilder, men då är det just det som är syftet. Porträtt som representerar mitt sätt att plåta såna finns här: http://www.lottawe.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=105510 och det är fritt för betraktaren att tycka de saknar eller har känsla. Personligen tycker jag det går att "lära känna" personen i en del av dem. Att de säger _något_ om personen alltså..
 
lottawe skrev:
JAg strävar inte alltid efter annat än yta, ibland plåtar jag med produktbilder, men då är det just det som är syftet. Porträtt som representerar mitt sätt att plåta såna finns här: http://www.lottawe.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=105510 och det är fritt för betraktaren att tycka de saknar eller har känsla. Personligen tycker jag det går att "lära känna" personen i en del av dem. Att de säger _något_ om personen alltså..

Ok du menar mera vardagssituationer då?
 
evalisen skrev:
Ok du menar mera vardagssituationer då?
Allt är inte vardagssituationer..

Men oavsett mina bilder så är det känsla som säger något om personen jag föredrar framför yta. Kanske är det brösten, blicken, munnen och posen som ska säga något om personen i bilder som exempel 1 i trådstarten t.ex?
 
evalisen skrev:
Undra vilken bild du hade valt att ta på den äldre?
För att en äldre person ligger i sin egen avföring är ju verkligheten, även om det bara är för en liten stund. (förmodar jag eftersom du tar upp det)
Eller hade du förfinat den äldre till ett mer vackert porträtt?
Det var en intressant fråga! Jag vet faktiskt inte. Det beror väl på för vem jag ska visa den, och i vilket syfte antar jag. Om jag vill visa människan som person så blir det ett porträtt, men om jag vill kritisera äldrevården så blir det väl det andra.
Jag inser också att det kanske inte var den bästa jämförelsen, men jag hoppas du förstod min tankegång. Om jag visar en äldre människa som våndas på ett äldreboende så visar jag indirekt t ex att vården är undermålig, eller bara att det kan vara hemskt att bli gammal. Detta kan förstås kombineras med en skildring som visar personen, men det skulle nog ses som onödigt kränkande mot denna.

Och Martin en fråga till har jag... Hur på ett porträtt lär du känna modellen? Vad ska den bilden visa?
Känna och känna. Det är ju en metafor för att bilden förmedlar något särskilt som personen har. Det kan vara lite vad som helst. Vill du själv bli porträtterad på ett sätt som bara framhäver din kropp, där det samtidigt syns att det är du på bilden?

Det finns så många olika sidor av detta problem så det blir svårt att bara se på ett par konkreta sidor. Att modellen framställs på ett visst vis som för denna kan vara ofördelaktigt har ju inte att göra med hur det påverkar andra. Det är två helt skilda saker, men båda är viktiga.
 
lottawe skrev:
Allt är inte vardagssituationer..

Men oavsett mina bilder så är det känsla som säger något om personen jag föredrar framför yta. Kanske är det brösten, blicken, munnen och posen som ska säga något om personen i bilder som exempel 1 i trådstarten t.ex?

Nej klart inte allt är vardagssituationer... men det hjälper ju till att lära känna en person mera kan jag tänka mej. :eek:)
Vardagssituationer har jag fotat hela mitt liv.. f-n här ligger stora kartonger med bilder och neg.
Många av mina porträttsbilder (modellbilder) här på fs, är mycket "yta" det kan jag själv säga (så behöver ingen annan) men det är ju det som är meningen. Hade jag eller modellen på bilden velat ta fram personligheter så hade vi gjort saker som är "hon" eller "han" i bilden.

Ungefär som ett passkort, det säger ju inte mycket om en person. Ingenting faktiskt.
Men dom bilderna besparar jag er här.
Dom är ju inte ens snygga. ;o))





Jag vill inte snacka om ex. bilderna i första inlägget... jag tycker det blir riktigt tjatigt nu.
 
bEPH skrev:
Att jag vrider och vänder på dina ord är väl både rätt och bra?
Det är ju för förstå vad du skriver, jag analyserar det du skriver sedan drar jag slutsatser som jag bollar tillbaka för att se om mina antaganden stämmer.
Jag försöker bygga kring dig och dina ord för att förstå dig, för mig är det så man bygger upp förståelse för nån.
Hur anser du jag borde göra istället?
Jag anser nog att om jag inte förstår dina åsikter så ska jag inte argumentera mot dem, först ska man förstå, sedan ska man motargumentera. Varje person ska få ett unikt svar om möjligt.

Vällovligt att du vill förstå mina åsikter innan du börjar argumentera mot dem. Men lustigt nog lyckas du alltid dra sådana slutsatser och ställa "försåtliga" frågor som framställer mig som odemokratisk.

Men jag förstår inte varför du ska fråga mig, vars har du fått det från?

Björns ord var att man ska ge kritik men bara när det passar vid rätt tillfälle. Kan erkänna att jag var osäker på vilken Björn som åsyftades, men eftersom du känner dig träffad så var det visst dina ord.

Jag vet inte riktigt hur jag inte sk atolka det här nedvärderande?
Iofs. så tycker en del om skräckkabinetter så det är nog ditt sätt att ge beröm:)

Beröm? Ja, vrida och vända var det. Här har vi ännu en vridning och vändning av mina ord som slutar helt uppåt väggarna.
Om man är av uppfattningen att kritik bara ska framföras när det är rätt tillfälle, alltså att man vill tysta en opposition, ja då placerar man sig i en världshistorisk samling som räcker till ett riktigt skräckkabinett. För där har vi Stalin, Lenin, Mao, Pol Pot, Pinochet med flera gubbar som när de fick kritik när det inte passade, de hade ju inte frågat efter den, lät mörda sina kritiker.
Nej, jag tror inte att du skulle låta mörda medlemmar på FS som har fräckheten att framföra kritik som du inte har bett om. Men med tanke på vilka som delar denna åsikt om hur kritik ska framställas så är det kanske ett sällskap man vill hålla sig från?

PS. När jag ger beröm brukar jag uttrycka det - klart och tydligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.