Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gunnlaug skrev:
Oj oj oj... Scusi, Il mio errore...
Nu åsyftade jag inte någon speciell bild Tony... utan jag kreerade bara helt fräckt en bild i skallen...

no necesitas pedir disculpa.
ja kanske det.. jag syftade till bilder som lagts upp här och som kommer läggas upp där "nu ska skutan styras om-kommentarer" nedvärderar modellen.
min tjej har börjat prata om att lyfta sig och jag försöker gång på gång säga till henne att det inte är nödvändigt.. men jag gissar att en dag kommer hon att göra det.. och då plötsligt har en del personer rätten att kalla en bild på henne med orden bimbo (läs=nollad) enligt ditt sätt att se på det?
 
evalisen skrev:
Det vet du att jag har också. :eek:)

Men hur kan Jag locka fram den åsikten då..?
Tyvärr så kan jag inte faxa över vare sig lussebulle eller starkvinsglögg i detta nu... så du får försöka trösta dig med löftet om ett retroaktivt tomteskägg lagom till påsk... kan även tänka mig att skicka med en gammal julstrumpa... å allt detta till det ringa priset av en liten åsikt... ;)
 
tbmac skrev:
min tjej har börjat prata om att lyfta sig och jag försöker gång på gång säga till henne att det inte är nödvändigt.. men jag gissar att en dag kommer hon att göra det.. och då plötsligt har en del personer rätten att kalla en bild på henne med orden bimbo (läs=nollad) enligt ditt sätt att se på det?
Undrar du inte varför hon börjat prata om det?
 
Gunnlaug skrev:
Men hur kan Jag locka fram den åsikten då..?
Tyvärr så kan jag inte faxa över vare sig lussebulle eller starkvinsglögg i detta nu... så du får försöka trösta dig med löftet om ett retroaktivt tomteskägg lagom till påsk... kan även tänka mig att skicka med en gammal julstrumpa... å allt detta till det ringa priset av en liten åsikt... ;)

hahahaha
Fan du är ju rolig ju. :eek:)))

Jo jag kan säga det igen... men jag har sagt vad jag har för åsikt tidigare i tråden...
Men ordet "bimbo" tycker jag är olämpligt att använda i bildkritik... jag såg att med det ordet så menade du "nollställd" och det är ju ett ord som går bra att använda då istället. Och är mer beskrivande vad du tycker.

Jag äter eller dricker varken lussebulle eller starkvinsglögg. Julstrumpan blir jag förstås lite nyfiken på... fast inte i brevlådan helst (rädd för ev. stank då)... men gärna som bildform. ;o))
 
Makten skrev:
Undrar du inte varför hon börjat prata om det?

I hennes fall är det sådana där lätta lyftningar som hon pratar om.. sånt där som de gör i veckorevyn eller vad de heter de där blaskorna och tvprogrammen som visar hur stjärnorna lyft sig.. men hur som helst så ger inte det någon rätten att kalla henne blåst =bimbo , nollad för det eller? det tycker jag iallafall jag vore kränkande. OAVSETT syftet bakom tycker jag inte det ger nånting att i bildkommentarer kränka varken fotograf eller modell.

man kan ju åtminstone skriva med lite hyfs ändå utan att kränka.
 
evalisen skrev:
Protes är en ersättning för en förlorad kroppsdel.

I vardagligt tal använder vi ordet i sådana sammanhang. Men tittar man på själva ordabetydelsen går det definitivt att tillämpa det även här.
Frågan är bara vad proteserna skall ersätta; en upplevd avsaknad av bröst eller en förlorad/aldrig uppnådd självkänsla? Tyvärr rör det sig nog oftast om det senare.

/Johan
 
hansen2 skrev:
I vardagligt tal använder vi ordet i sådana sammanhang. Men tittar man på själva ordabetydelsen går det definitivt att tillämpa det även här.
Frågan är bara vad proteserna skall ersätta; en upplevd avsaknad av bröst eller en förlorad/aldrig uppnådd självkänsla? Tyvärr rör det sig nog oftast om det senare.

/Johan

Om man pratar med människor som jobbar med sånt här, så använder man inte ordet protes.
Inte när det gäller skönhetsoperationer.
 
Hur man bäst ersätter en i grunden "bruten" självkänsla... (dvs, inte "bara" en lätt stukning) ja det är nog Alla över en relaxerande kopp the ganska så överens om... dvs, inga ytliga genvägar...
Men med den kunskapen i bagaget, varför fortsätter då så många att skjuta bredvid målet när det kommer till ett absolut nödvändigt & tom livsavgörande mentalt prickskytte..?
Kan det ha å göra med den nära omgivningens brist på ork & kanske tom, rädsla för dom problem som med säkert måttade slag dyker upp på den inte allt för angenäma resan..?
För jag vägrar tro att dom själsliga vådaskotten bara är olyckshändelser utifrån okunskap...
 
tbmac skrev:
I hennes fall är det sådana där lätta lyftningar som hon pratar om.. sånt där som de gör i veckorevyn eller vad de heter de där blaskorna och tvprogrammen som visar hur stjärnorna lyft sig.. men hur som helst så ger inte det någon rätten att kalla henne blåst =bimbo , nollad för det eller? det tycker jag iallafall jag vore kränkande. OAVSETT syftet bakom tycker jag inte det ger nånting att i bildkommentarer kränka varken fotograf eller modell.

man kan ju åtminstone skriva med lite hyfs ändå utan att kränka.
Självklart ska man inte kränka modellen, men det jag menar är att det är lite märkligt att du inte reagerar mot det skönhetsideal som får din tjej att vilja operera sig. Du verkar istället försvara det, samtidigt som du inte vill att hon ska följa det?
 
Makten skrev:
Självklart ska man inte kränka modellen, men det jag menar är att det är lite märkligt att du inte reagerar mot det skönhetsideal som får din tjej att vilja operera sig. Du verkar istället försvara det, samtidigt som du inte vill att hon ska följa det?


nja skönhetsidealet tycker jag inte om något vidare. iallafall inte om man menar stora siliconbröst.. skulle knappt kunna ta/vidröra ett par sådana tror jag.. däremot om någon på allvar lider av åldersnoja och då skulle må bättre med sig själv genom att lyfta sig/ta bort rynkor så kanske det är ok.. så tycker jag om idealet.. jag gillar lite karaktärsrynkor och säkert många fler med..vore nice om det kunde vara mode nån gång åxå!

ok. då är vi överens iallafall om att kränkande kommentarer under bilder inte är ok på fs.. kanske denna tråden leder till nånting till slut:)
 
tbmac skrev:
nja skönhetsidealet tycker jag inte om något vidare. iallafall inte om man menar stora siliconbröst.. skulle knappt kunna ta/vidröra ett par sådana tror jag.. däremot om någon på allvar lider av åldersnoja och då skulle må bättre med sig själv genom att lyfta sig/ta bort rynkor så kanske det är ok.. så tycker jag om idealet.. jag gillar lite karaktärsrynkor och säkert många fler med..vore nice om det kunde vara mode nån gång åxå!
Jag förstår faktiskt inte skillnaden. Skönhetsoperation som skönhetsoperation? Det handlar ju i båda fallen om att man inte är nöjd med sitt naturliga utseende, och det beror förstås på idealen. Dessa förmedlas i t ex modetidningar, som om de vore normala, så att folk får en skev uppfattning. Det är normalt att vara rynkig när man blir äldre. Det är normalt att inte ha ballongbröst. Varför duger inte det som det är? :-(
 
Mattsen skrev:
Men då.... Som modellen säger? Läser du bara vad du vill läsa av vad jag skriver? Jag ser inga problem med dessa bilder. Jag kan se både skönhet och stolthet i bilderna. Jag kan se unika drag hos varje individ. Samtidigt är jag medveten om att ibland handlar det om att konkurrera. Jag vet att det finns ett stort EGO hos många av dessa tjejer. Det EGO som jantesvensson inte kan acceptera - kom inte och tro att du är något....
Men ofta är det just detta "ego" som krävs om man ska komma nån vart, oavsett vad man tar sig för.

Det stora problemet med "feminismen" är att de inte kan acceptera att deras medsystrar inte tänker likadant. Oavsett om det står nedvärdernade kränkande, objektifierande i vart och vart annat inlägg, så finns det måånga tjejer som inte alls ser det så.

Är det OK att göra vad som helst för att "komma nån vart"Låter som psykopatiskt beteende.
Som feminist OCH man kan jag acceptera att mina medbröder inte tänker likadant,kan DU acceptera att det finns tjejer och killar som tycker att bilderna är
objektifierande.
 
Mattsen skrev:
Det var jäv_gt bra sagt Eva!

Jag kan inte känna respekt för någon som kallar en tjej för bimbo.

Ett exempel på den svenska "janteSvensson" när han är som vidrigast kan man studera under kommentarerna till Linda Rosing i artikeln nedan.

Jag tycker denna tvåbarnsmamma ska vara stolt över det hon gör, även om det inte alltid går så bra...

Hon vinner min respekt i varje fall, till skilland från alla besserwissers som kallar henne för bimbo. Jag hoppas att hon lämnar detta småaktiga sverige fullt av folk som vars enda begåvning verkar vara att kasta skit på andra människor.


Linda Rosing blir - Bionda

Jag kan hålla med om att Linda Rosing gör det hon själv vill, det är ju sant. Grejen med henne är ju att hon gör allt för att få bekräftelse, hon vill bli känd och har gjort nästan vad som hellst för att bli det. Hon sa i tidningarna för några veckor sedan att hon helt tog avstånd från utvik, för att nu åter vika ut sej. Anledningen är att hon skall marknadsföra sej och sin nya skiva. Hon anser att bästa sättet är att vika ut sej, mer naket än någonsin för det riktar ju sej till de från 15 år och uppåt enligt henne själv. För mej får hon gärna göra vad hon vill. Men jag tänker på hennes barn. Hon har själv berättat i tidningar att hon inte träffat sin dotter på över ett år, för att hennes dotter skäms över henne. Hon anser tydligen att det är viktigare att vika ut sej och bli sedd, än att bli respekterad av sin egen dotter. Är det beundransvärt?
Linda svälte sej till anorektiska nivåer för att få bli plåtad i Playboy http://expressen.se/index.jsp?d=112&a=293618
Ännu ett intressant inlägg från Linda http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65978194_640__,00.html.
Nej, jag kan tyvärr inte se nåt beundrasvärt i att försaka sin dotter för att bli sedd. Hon har gjort precis allt för att bli sedd. Är det en bra förebild för unga, att visa att bara man viker ut sej och visar upp sej halvnaken så är man nåt? Inte konstigt att så många viker ut sej när dom ser hur många rubriker man kan få. Det är bara beklagligt att yta skall vara viktigare än andra saker.
 
Intressanta fakta från Sveriges mest objektiva och minst sensationslystna tidningar.

Annorexia eller bulimia är inga sjukdomar som man får för att man är ytlig eller viker ut sig.

Många hävdar att vårt skönhetsideal framkallar dessa sjukdomar men de flesta experter är överens om att dessa sjukdomar har djupare rötter än så. Många kvinnor och män som har dessa sjukdomar kommer från dysfunktionella familjer med missbruk och kanske övergrepp som vardag. Men det är så att vi måsta ha enkla lösningar på alla problem och då blir ytliga utvikningsflickor syndabockar.
 
xandx skrev:
Intressanta fakta från Sveriges mest objektiva och minst sensationslystna tidningar.

Annorexia eller bulimia är inga sjukdomar som man får för att man är ytlig eller viker ut sig.

Många hävdar att vårt skönhetsideal framkallar dessa sjukdomar men de flesta experter är överens om att dessa sjukdomar har djupare rötter än så. Många kvinnor och män som har dessa sjukdomar kommer från dysfunktionella familjer med missbruk och kanske övergrepp som vardag. Men det är så att vi måsta ha enkla lösningar på alla problem och då blir ytliga utvikningsflickor syndabockar.
Existerade dessa problem i samma omfattning förr i tiden?
 
xandx skrev:
Intressanta fakta från Sveriges mest objektiva och minst sensationslystna tidningar.

Annorexia eller bulimia är inga sjukdomar som man får för att man är ytlig eller viker ut sig.

Många hävdar att vårt skönhetsideal framkallar dessa sjukdomar men de flesta experter är överens om att dessa sjukdomar har djupare rötter än så. Många kvinnor och män som har dessa sjukdomar kommer från dysfunktionella familjer med missbruk och kanske övergrepp som vardag. Men det är så att vi måsta ha enkla lösningar på alla problem och då blir ytliga utvikningsflickor syndabockar.

Ännu mera "fakta"
http://www.aftonbladet.se/kvinna/9801/05/victoria.html

Vad skriver den här "experten",att hon kommer från en dysfunktionell familj.Nej att hon har förväntningar utifrån.Samma slags förväntningar skapas i min mening av tidningar som säljer "skönhet".Och som drabbar dom som inte har den mentala styrkan att stå emot idealen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.