Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kijana skrev:
Nä, här på FS ägnar vi oss åt att vädja till förståndet hos de fotografer som vi tycker bidrar till en felaktig bild av hälsa och ideal. Tråkigt om inte alla kan ta den kritiken utan att ropa på censurering.
Problemet som jag ser det är att kritiken inte vädjar till förståndet utan den hos fotograferna utan kritiken är skrivet med en massa uppdämda känslor som vill ut som grund.


Och att komma och påstå att vi som vill styra in skutan på en annan kurs än bara på nyansers skillnad nedvärderar andra människor och anser oss veta bättre. Helt jävla befängt!
Ok, hur ser du då på plastfotografer som går in på för att fota bimbobilder? Jag kanske missuppfattade dig när jag trodde att du tyckte att din syn på saken var mer rätt än deras? Om du anser att du har rätt eller om du anser att de har fel, anser du inte att det ligger någon värdering i det?
Värderar man inte det ena som bra och det ena som dåligt?


Voltaire har åberopats i den här tråden, det gör jag också även om jag nu fått lära mig att han inte alls har sagt "Jag avskyr dina åsikter men kan dö för din rätt att uttrycka dem".

Jag tycker verkligen det är att missbruka Voltaires uttalande.
Då handlade om att folket skulle få göra sin röst hörd, idag så får alla göra sin röst hörd.
Björns ord:
"Alla har inte alltid rätt att få göra sin röst hörd, däremot har alla rätt till att få uttrycka sin åsikt vid rätt tillfälle"

Det finns nån gubbe/gumma/transvestit/nåt som har sagt "det som skiljer den kloka från dem dumma är inte vad de säger utan när de säger det".

Det motsäger inte Voltaiers ord utan sätter perspektiv på dem anser jag.
 
bEPH skrev:
Absolut ska man ha en dialog, långt tidigare med, men man ska INTE köra en monolog. Man frågar hur de känner, man berättar hur man känner, man frågar varför de tror det är olika, de får berätta sitt, man berättar sitt. De får själva bedömma vad de tycker.(absolut inte skuldbelägga barnets åsikter)
Barn behöver känna sig sedda (alla vuxna med), att höra deras åsikt är ett måste för att de ska må bra, inte bara prisa dem för att de är duktiga/söta/starka/prestation/yta, fråga efter innehållet med.
Självklart ska man alltid se, lyssna på och engagera sig i dialoger med barnen. Och samtala med dem på deras nivå då.. Men som jag tolkar ditt inlägg tycker iaf inte du heller att jag behöver sätta mig mittemot och diskutera grejen att sälja bröst eller visa dem porrfilm som exempel i diskussion för att de börjat intressera för stora brösts värde (i leksaksvärlden.)

Men vad har de fått detta med stora brösts vikt från då om de är uppfostrade med dialoger, bry och uppmärksamhet och utan bröstfixerade föräldrar, dagispersonal e.t.c, om inte från andra medier i samhället? Därför räcker det nog aldrig till hur väl än föräldrar bryr sig. Mer måste förändras och ansvaret fördelas på fler.
 
lottawe skrev:
Självklart ska man alltid se, lyssna på och engagera sig i dialoger med barnen. Och samtala med dem på deras nivå då.. Men som jag tolkar ditt inlägg tycker iaf inte du heller att jag behöver sätta mig mittemot och diskutera grejen att sälja bröst eller visa dem porrfilm som exempel i diskussion för att de börjat intressera för stora brösts värde (i leksaksvärlden.)

"sälja bröst" och porrflm?
Vad har det med stora bröst att göra?
Men visst, jag anser inte att man bör göra det, däremot så anser jag att det är vuxnas skyldighet att ta upp de frågorna om barnen frågar om det, annars frågar de bara kompisar och bildar uppfattningar från dem.


Men vad har de fått detta med stora brösts vikt från då om de är uppfostrade med dialoger, bry och uppmärksamhet och utan bröstfixerade föräldrar, dagispersonal e.t.c, om inte från andra medier i samhället? Därför räcker det nog aldrig till hur väl än föräldrar bryr sig. Mer måste förändras och ansvaret fördelas på fler.
Jag vet inte riktigt var du såg problem, för mig så finns det på flera nivåer, men för mig så skulle jag nog inte vilja att mitt barn lekte med sådana leksaker.
Där har jag som konsument möjlighet att utöva min makt genom att inte köpa det, jag skulle ta upp problemet i föräldramöten och jag skulle låta andra föräldrar ta ställning som de vill.
 
Alltså vilken patetiskt diskussion detta är :)
Stora opererade bröst = alla världens synder..!
Jises, snacka om storm i ett vattenglas!
 
bEPH skrev:
"sälja bröst" och porrflm?
Vad har det med stora bröst att göra?
Men visst, jag anser inte att man bör göra det, däremot så anser jag att det är vuxnas skyldighet att ta upp de frågorna om barnen frågar om det, annars frågar de bara kompisar och bildar uppfattningar från dem.
Hela frågan var ställd med ett smiltecken från början och anledningen var det med föräldrars roll som tidigare diskuterats i tråden samt det med att införa porrfilm i undervisningen. Jag bara började fundera på när.. Men tycker nog som du att man ska bygga förtroendet så barnen törs fråga och även att man bör vara lyhörd för när ett ämne bör diskuteras och på vilken nivå då.. Men det är fortfarande inte bara föräldrars ansvar att lära barnen leva med de osunda ideal de matas med, utan även ett ansvar att försöka påverka fram sundare ideal. Tycker jag.


så skulle jag nog inte vilja att mitt barn lekte med sådana leksaker.
Det är lätt att vara teoretisk, och om jag får gissa så vet du inte vad gogos är? (Brösten på figuren var inte helelr markant stora men tydligen i barns ögon så.. De fanns på henne iaf.) JAg tycker det är mångdubbelt värre med annat barnen ser och "matas" med än att de byter/spelar gogos.
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:
Jag tror att jag redan svarat på dina undringar... du verkar ju ha följt hela diskussionen trots att du bara vart medlem några timmar?

Nog för att inte är 20 längre, men jag är fortfarande läskunnig, och nej, jag har inte läst minsta lilla mening. Samtidigt behövdes det inte många inlägg får att se de olika människornas ståndpunkt. Och det är väl ganska uppenbart att du är för silikonbröst, och för censur av åsikter. Har jag fel? Alla får väl tycka vad de vill i frågan. I Sveriges grundlag har vi något som kallas yttrandefrihet. Och jag menar inte att man skall säga vad en fotograf skall fota, och självklart skall man välja sina ord noga vad man säger. Jag kan tycka liknande bilder ser hemska ut och ha åsikter om fotografen som tagit bilden. Men det är ju inget jag skulle skriva. Däremot skulle jag försöka säga vad jag tycker så fotografen själv kan läsa mellan raderna. på 80-talet sökte jag många jobb som fotograf, jag gick in till bildredaktören och visade upp mina bilder. Tänk då om denne skulle säga att det va jättefina bilder men att dom inte har nåt jobb. Då går jag till nästa bildredaktör, med samma bilder som jag då TROR är bra bilder och får samma nej. Nej, det va många som va ärliga och sa att det va rent skit, då förstod jag ju att jag måste försöka ändra mej, kanske försöka ta andra bilder. Ärlighet kan vara hård, men samtidigt väldigt viktigt och utvecklande. Skulle alla ljuga och säga att rent skit va bra så skulle jag givetvis tro dem. resultatet är ju uppenbart. Jag går runt med skitbilder och söker jobb men får inga. Vad tror du då det beror på??

R v E
 
bEPH skrev:
Problemet som jag ser det är att kritiken inte vädjar till förståndet utan den hos fotograferna utan kritiken är skrivet med en massa uppdämda känslor som vill ut som grund.

Uppdämda kan inte jag svara för, men känslorna svallar rätt mycket ändå när jag ser bilder på kvinnor alldeles för billigt framställda.

Ok, hur ser du då på plastfotografer som går in på för att fota bimbobilder? Jag kanske missuppfattade dig när jag trodde att du tyckte att din syn på saken var mer rätt än deras? Om du anser att du har rätt eller om du anser att de har fel, anser du inte att det ligger någon värdering i det?
Värderar man inte det ena som bra och det ena som dåligt?


Här går det verkligen runt i roten på mig för att förstå hur du menar. Du vänder och vrider på det jag skriver för att lägga ord i min mun, för att få det att framstå som att jag värderar andras åsikter som sämre. Ge dig någon gång! Jag är hjärtlig trött på att av dig gång efter annan framställas som censurivrare, åsiktsförtryckare och allmänt odemokratisk.


Jag tycker verkligen det är att missbruka Voltaires uttalande.
Då handlade om att folket skulle få göra sin röst hörd, idag så får alla göra sin röst hörd.
Björns ord:
"Alla har inte alltid rätt att få göra sin röst hörd, däremot har alla rätt till att få uttrycka sin åsikt vid rätt tillfälle"

Det finns nån gubbe/gumma/transvestit/nåt som har sagt "det som skiljer den kloka från dem dumma är inte vad de säger utan när de säger det".

Det motsäger inte Voltaiers ord utan sätter perspektiv på dem anser jag.

Ja, alltså Voltaire har alltså inte gjort uttalandet om rätten att få uttrycka sin åsikt även om åsikten som sådan inte behagar mottagaren. Det citatet har tillskrivits honom i efterhand, alltså efter att Voltaire dog.

Och visst är det lite jobbigt att folk får säga vad de tycker - dessutom utan att hovsamt och underdånigt fråga Björn om det är rätt tillfälle. Med alla åsikter som folk har så måste man ju också diskutera sina egna ståndpunkter. Skitjobbigt.

Vilket sällskap det placerar Björn i, det är en fråga om rena skräckkabinettet.

Det finns en annan devis som känns aktuell i sammanhanget, (vilken sexuell läggning denna person har är mig inte bekant). Att den vise gör annorlunda än den envise som gör samma sak gång på gång. Där kan jag känna igen mig.

Kenneth
envis
 
kiwawa skrev:
Är det beskrivningar som är OK för dig,och om nån använder dom i kritik till fotografean är det inte det,eller?
Allt beror på sammanhanget, om fotografen frågar om man tycker bilden är plastig och tjejen ser ut som en bimbo så anser jag det att det kan vara ok.
Som jag ser det i den här tråden så har det blivit ett begrepp som diskuteras och därför då tycker jag att de kan användas.
Jag anser att man inte bör använda ord som kränker i sitt sammanhag, har jag gjort det så ber jag om ursäkt.
 
Von Essinger skrev:
Nog för att inte är 20 längre, men jag är fortfarande läskunnig, och nej, jag har inte läst minsta lilla mening. Samtidigt behövdes det inte många inlägg får att se de olika människornas ståndpunkt. Och det är väl ganska uppenbart att du är för silikonbröst, och för censur av åsikter. Har jag fel? Alla får väl tycka vad de vill i frågan. I Sveriges grundlag har vi något som kallas yttrandefrihet. Och jag menar inte att man skall säga vad en fotograf skall fota, och självklart skall man välja sina ord noga vad man säger. Jag kan tycka liknande bilder ser hemska ut och ha åsikter om fotografen som tagit bilden. Men det är ju inget jag skulle skriva. Däremot skulle jag försöka säga vad jag tycker så fotografen själv kan läsa mellan raderna. på 80-talet sökte jag många jobb som fotograf, jag gick in till bildredaktören och visade upp mina bilder. Tänk då om denne skulle säga att det va jättefina bilder men att dom inte har nåt jobb. Då går jag till nästa bildredaktör, med samma bilder som jag då TROR är bra bilder och får samma nej. Nej, det va många som va ärliga och sa att det va rent skit, då förstod jag ju att jag måste försöka ändra mej, kanske försöka ta andra bilder. Ärlighet kan vara hård, men samtidigt väldigt viktigt och utvecklande. Skulle alla ljuga och säga att rent skit va bra så skulle jag givetvis tro dem. resultatet är ju uppenbart. Jag går runt med skitbilder och söker jobb men får inga. Vad tror du då det beror på??

R v E

Det jag sa innan var att jag tycker man ska acceptera människor och deras val... jag eller du kan inte bestämma över vad en annan människa tar för val i livet... Vi får helt enkelt acceptera att vi är och förblir olika.

Men jag är inte för censur av åsikter, där har du missuppfattat mej totalt. Och då menar jag så klart inte att man sak säga att något är fint/snyggt om man inte menar det.
 
evalisen skrev:
Det jag sa innan var att jag tycker man ska acceptera människor och deras val... jag eller du kan inte bestämma över vad en annan människa tar för val i livet... Vi får helt enkelt acceptera att vi är och förblir olika.
Det finns en mängd val människor kan göra i livet och det behövs säkerligen folk som bryr sig. Många människors val bör nog faktiskt både ifrågasättas varför och t.o.m. kanske dumförklaras ibland? Kanske kanske kan det hjälpa någon att må bättre t.o.m? (gäller inte bara plastkirurgi då, utan även andra typer av val människor gör.)
 
lottawe skrev:
Det finns en mängd val människor kan göra i livet och det behövs säkerligen folk som bryr sig. Många människors val bör nog faktiskt både ifrågasättas och dumförklaras ibland. Kanske kanske kan det hjälpa någon att må bättre t.o.m?

Självklart ska man bry sej från hjärtat.
Och hjälpa människor som behöver hjälp, men hur ser du det? Vilka som behöver hjälp?
 
evalisen skrev:
Det jag sa innan var att jag tycker man ska acceptera människor och deras val... jag eller du kan inte bestämma över vad en annan människa tar för val i livet... Vi får helt enkelt acceptera att vi är och förblir olika.

Men jag är inte för censur av åsikter, där har du missuppfattat mej totalt. Och då menar jag så klart inte att man sak säga att något är fint/snyggt om man inte menar det.

men då måste man ju acceptera att andra kanske INTE gillar bilderna. Med min jämförelse menade jag bara att man även måste kunna ta dålig kritik för att kunna utvecklas. Om någon säger nåt elakt är det ju känslan denne fotograf förmedlar. Att bara säga att bilden inte är fin kanske inte riktigt förmedlar det betraktaren menar. Eller menar du att bara de som gillar bilden skall få kommentera, då är ju idén med bildkritik meningslös. Det jag försökte säga är att man måste acceptera allas åsikt, man behöver absolut inte hålla med eller gilla dom. Men acceptera. Fotografen kan kanske fråga VAD betraktaren menade med sin kommentar, då blir det kanske tydligare. Att censurera och säga att det en person tycker inte är okej är väl lite trist?
 
Är det ok att göra en ansiktslyftning också då, när man börjar se lite gammal ut... rynkig och så?

När är det ok att ta till "kniven"?

Det finns ju så otroligt många sätt att skönhetsoperera sej på menar jag.
Och det borde ju inte bara vara bröstförstoringar som är "billigt" och "fult"?

(jag skrev detta tidigare... och jag skulle gärna vilja att fler svarar.. om någon har lust)
 
Von Essinger skrev:
men då måste man ju acceptera att andra kanske INTE gillar bilderna. Med min jämförelse menade jag bara att man även måste kunna ta dålig kritik för att kunna utvecklas. Om någon säger nåt elakt är det ju känslan denne fotograf förmedlar. Att bara säga att bilden inte är fin kanske inte riktigt förmedlar det betraktaren menar. Eller menar du att bara de som gillar bilden skall få kommentera, då är ju idén med bildkritik meningslös. Det jag försökte säga är att man måste acceptera allas åsikt, man behöver absolut inte hålla med eller gilla dom. Men acceptera. Fotografen kan kanske fråga VAD betraktaren menade med sin kommentar, då blir det kanske tydligare. Att censurera och säga att det en person tycker inte är okej är väl lite trist?

Ingen behöver väl vara elak för att säga sin åsikt?
 
Jag ifrågsätter vissa samhällsproblem så som i tråden här t.e.x (och även utanför.) Jag accepterar inte bara allt jag tycker är fel utan talar om min åsikt om det och hoppas att andra också bryr sig såpass att de gör det. Man behöver inte identifiera En person att hjälpa alla gånger när det finns många i samhället man kan bry sig om..
 
lottawe skrev:
Jag ifrågsätter vissa samhällsproblem så som i tråden här t.e.x (och även utanför.) Jag accepterar inte bara allt jag tycker är fel utan talar om min åsikt om det och hoppas att andra också bryr sig såpass att de gör det. Man behöver inte identifiera En person att hjälpa alla gånger när det finns många i samhället man kan bry sig om..

Men vad gör du för att hjälpa till med detta samhällsproblem då?
 
evalisen skrev:
Är det ok att göra en ansiktslyftning också då, när man börjar se lite gammal ut... rynkig och så?

När är det ok att ta till "kniven"?

Det finns ju så otroligt många sätt att skönhetsoperera sej på menar jag.
Och det borde ju inte bara vara bröstförstoringar som är "billigt" och "fult"?

(jag skrev detta tidigare... och jag skulle gärna vilja att fler svarar.. om någon har lust)
Tycker jag deltagit i såna diskussioner förr. JAg tycker det är hemskt att folk alls tar till kniven och önskar att man kunde lära sig leva med trötta ögonlock, rynkor, stora näsor och små bröst eller whatever. Har fått lite stryk i någon tråd förr då jag yttrade att jag faktiskt tycker kvinnor ska tänka över hur barnafödande kan påverka kroppen innan man skaffar barn också, men står för det med än idag.

Operera för stora bröst de skapar ryggproblem, lägga in en bröstprotes om man drabbats av cancer och bortopererat och tillrättaställande av utseende efter olyckor, brandskador etc tycker jag är god vård, men inte annat rent kosmetiskt. Annat är samhällets och idealens fel att folk mår dåligt av och bör förändras med andra metoder än kniven.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.