Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta sk. döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Kanske inte någon stor fråga men är det någon som vet om detta är en sk. död pixel grupp eller kanske bara en reflex i fågelns öga ?
Har inte sett detta vid tidigare fotoutflykter.
Canon Eos 7D.
Hela bilden.
Delbild.
Sedan ögat med en fyrkant som har olika ljus toningar.
Är det någon som kan se vad detta är så är jag tacksam för svar.

Mvh. /LEE

Bilagor

• Duva Hela bilden.jpg
    Duva Hela bilden.jpg
    15.8 KB · Visningar: 750
  • LEE Duva på mitt tak 2012.jpg
    LEE Duva på mitt tak 2012.jpg
    17.5 KB · Visningar: 724
  • Duvans öga.jpg
    Duvans öga.jpg
    19.1 KB · Visningar: 728
Är det en "död pixel" ska den uppträda på exakt samma ställe på bild efter bild. Annars är det något annat, t.ex. en liten reflex.

Ta kort i ett helt mörkt rum så allt blir svat då kommer du märka eventuella heta pixlar.
Jag har 2st på min 40D en som visar sig som röd och en som visar sig som lila.
Men en enstaka pixel för sig är inget man märker av alls.

Oj sorry dubbelpost skulle bara redigera :(

Död pixel vit?

Trodde döda pixlar blev svarta, eller?

... och att heta pixlar oftast blev blåa eller rödaktiga?

Kolla döda pixlar

Enklaste sättet att kolla döda, heta pixlar är att fotografera med både objektiv- och sökarlock på för att förhindra ljussläpp. Sätt slutartiden på 30 sekunder och fotografera med olika iso. Felaktiga pixlar visar sig om röda, vita blå eller gröna pixlar i den annars svarta bilden.

Bli inte rädd om du hittar dessa pixlar, det går ofta att fixa själv ganska enkelt. Jag har skrivit ihop en liten guide här:
http://www.ilovephoto.se/index.php/sv/117-hitta-doeda-pixlar-pa-din-digitalkamera

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar