Annons

Är det skillnad på filter och filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johey

Aktiv medlem
Är det med filter som med så mycket annat att man får vad man betalar för, eller är det samma samma oavsett? Blir jag glad eller ledsen om jag köper filter till lägsta kilopriset eBay har att erbjuda? Syftar i första hand på UV-filter, men även effekter skulle vara kul att leka lite med, såsom stjärnfilter och färger.

Oj vad lustigt! Gäller det där just ND-filter eller kan samma princip appliceras på UV och annat likaväl?

Är det Hoya som gäller?

Exakt den effekten som visas genom att vända på filtren vet jag inte, men att ND, UV och skyddsfilter kan ge färgfel, gäller överlag. För specialfilter som stjärnfilter osv bryr man sig nog inte lika mycket.

Går inte heller att säga att köp Hoya så är det bra, då de har flera olika kvaliteter på sina glas. Generellt gäller ju dyrare ju bättre, sedan om glaset kommer från Hoya, B+W eller liknande spelar mindre roll.

Exakt den effekten som visas genom att vända på filtren vet jag inte, men att ND, UV och skyddsfilter kan ge färgfel, gäller överlag. För specialfilter som stjärnfilter osv bryr man sig nog inte lika mycket.

Går inte heller att säga att köp Hoya så är det bra, då de har flera olika kvaliteter på sina glas. Generellt gäller ju dyrare ju bättre, sedan om glaset kommer från Hoya, B+W eller liknande spelar mindre roll.

Spännande! Tack för redogörelsen!

Nu har jag en Sony NEX 6 med kitobjektiv på ingång här. Vilken prisklass på UV-filter torde vara adekvat för denna uppsättning, mellan tummen och pekfingret?

Nu har jag en Sony NEX 6 med kitobjektiv på ingång här. Vilken prisklass på UV-filter torde vara adekvat för denna uppsättning, mellan tummen och pekfingret?

Nu får någon annan ta över då jag inte känner till NEX utbudet :(

Mina filter till 77 mm har legat strax under tusenlappen.

Billiga filter

Ja, det är stor skillnad på ett UV-filter för 2.50$ på Ebay och ett kvalitetsfilter som kostar runt 30-50$
Billigt standardglas i den första, med kanske brytningsfel (Kan ge överstrålning och oskärpa) och ett dyrare av ett känt märke som har slipat optiskt glas och behandlat med cotings. Har provat ett par billiga från Ebay. Både UV och POL.
Oandvändbara i praktiken annat än som rena linsskydd. Köper man ett svindyrt objektiv och sätter på ett billigt filter lurar man bara sig själv. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Ju bättre objektiv, ju bättre filter helt enkelt.
Jag fick med ett UV-filter på köpet när jag köpte mitt Zeiss 1,4 ZF. Kunde snabbt konstatera att objektivet inte var speciellt skarpt. Sen tog jag av filtret. Skillnaden var enorm.
No name filter.

Strunta i UV-filtret!!! (Möjligen med undantag av de tillfällen du fotograferar i väldigt skitiga miljöer).
Billiga filter förstör bilden mycket och dyra förstör bilden mindre. Men det blir aldrig bättre resultat med ett UV-filter påskruvat.

Däremot bör motljusskyddet alltid sitta på. Även inomhus. Det skyddar objektivet och förbättrar bildkvaliteten!

Lycka till med nya kameran/ Anders W

Generellt gäller ju dyrare ju bättre, sedan om glaset kommer från Hoya, B+W eller liknande spelar mindre roll.

En intressant (och måhända viktig) skillnad är hur lätt det är att hålla filtret rent. Enligt min erfarenhet är B+W överlägsna det mesta annat, inklusive Hoya, i den aspekten.

Fick ingen märkbar skillnad på mitt polfilter för 1200 kr och det för 300 kr, mer än att det är lättare att putsa bort smuts från det dyra.

Det halvtonade och billiga gråfiltret från Cokin var sämst, p.g.a. färgstick och repor, medan jag är rätt så nöjd med Hitech. Glasfiltret från Tiffen är dock bäst.

Många intressanta och värdefulla vinklar!

Ett filter vill jag ha, i första hand för att skydda linsen. Har fått för mig att UV-filter är det mest "neutrala" filtret? Vet inte hur stor del av kamerapaketet med kitglugg som man lagt på själva objektivet, men av 7300 kr kanske den utgör 1500 spänn. Hur stor del av objektivpriset är rimligt att man lägger på UV-filter för att det ska vara likvärdigt objektivet i kvalitet? Finns det någon tumregel eller är förhållandet helt ointressant?

Ett filter vill jag ha, i första hand för att skydda linsen. (...) Hur stor del av objektivpriset är rimligt att man lägger på UV-filter för att det ska vara likvärdigt objektivet i kvalitet?
Om man ser uv-filtret som en "försäkring" blir det förstås orimligt att köpa ett B+W-filter för kanske 700-800 kr till ett objektiv för 1500 kr. I det fallet skulle jag kanske avstå från filter.

Frontlinsen är relativt lätt att byta på ett objektiv. Det tål mer stryk än ett billigt filter och har bättre coatings som motstår smuts och repor bättre. Objektivet är beräknat för att fungera som det är. Ytterligare glasytor kan rätt markant försämra bildkvalitén om man har otur. Använd filter från dag 1 om du tänker sälja objektivet i framtiden. Det ser bra ut i annonsen. Inte på bilderna. Vissa Canon L objektiv är inte vädertätade utan filter, det kan man ha i åtanke möjligen.

Håller med Erland. B+W är överlägset lättast att hålla rent av alla filter jag haft.

Hade alltid filter på tidigare, men nu bara vid extra skitiga miljöer. Som tex vid Bröllop då vissa har kommit på den briljanta idén att köra med såpbubblor istället för ris, blomblad eller annat.

Motljusskydd alltid på. Finns det inte med från början är det det första jag köper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar