Annons

Är det Nikon Camera Control jag behöver?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
har en Nikon D70. Vill kunna fota (i studio) med denna och direkt få upp bilden på min datorskärm för att lättare kunna se vad som blev bra/dåligt på bilden. Läste lite om Nikons Camera Control Pro som verkar vara det jag söker, MEN...en tanke som slog mig var om man kan fota "som vanligt" med kameran trots att den är kopplad till PC och Camera Control är igång på denna? Eller kan man då endast styra kameran från datorn?
Ska testa applikationen så snart jag får en chans men måste få tag på en ny USB-kabel innan...
 
Du kan använda Camera Control för att direkt skicka över bilden till datorn. Det tar dock en stund efter varje exponering så det är inte så praktiskt.

Har för mig att du bara kan styra från datorn när Camera Control är igång, men kommer inte ihåg med säkerhet, det var ett tag sedan jag testade.

Jag brukar göra så att jag kopplar video ut på kameran till en tv istället när jag fotar i studio. Då får du upp bilden på tv:n direkt efter att du har tryckt av och du får dessutom all info du har på displayen, t ex histogram mm. Mycket användbart!
 
Hi folks

Med min D2X, med rätt inställning, (vet inte hur det är med D70) så går det alldeles utmärkt att låta kamerans kontroller vara aktiva fast kameran är kopplad till datorn. Du kan alltså välja att avfyra kameran via datorn eller via avtryckaren på kameran simultant. Bilderna skickas faktiskt rätt kvickt till datorn.

Jag brukar ta studiobilder i min sons rum och kopplar in kameran på hans dator. Ställer in programvaran så att bilderna landar i min vanliga arbetsstation i arbetsrummet där Nikon Capture tar hand om bilderna med mina default inställningar. Oerhört praktiskt.

Mankan
 
uneed skrev:
Du kan använda Camera Control för att direkt skicka över bilden till datorn. Det tar dock en stund efter varje exponering så det är inte så praktiskt.

Har för mig att du bara kan styra från datorn när Camera Control är igång, men kommer inte ihåg med säkerhet, det var ett tag sedan jag testade.

Jag brukar göra så att jag kopplar video ut på kameran till en tv istället när jag fotar i studio. Då får du upp bilden på tv:n direkt efter att du har tryckt av och du får dessutom all info du har på displayen, t ex histogram mm. Mycket användbart!

Koppla till TV istället ska jag testa, men antar att det inte är det bästa om man vill se kvaliten på bilden osv, TV återger väl inte så superbra, eller?
 
Funkar bra för att kolla att exponeringen och kompositionen blir rätt. Skärpan kan det var lite svårare att se, men med en bra LCD-TV så blir det helt ok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.