Annons

Är det nån som vet...... [om posten röntgar paket? /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
hur den svenska posten arbetar? Röntgar de försändelser eller bara scannar dom när det kommer till internationella försändelser utanför Europa? Det handlar om film och vill veta vilken typ de använder sig av. Att scanna är okay men x-ray (röntgen) skadar filmen.

hur den svenska posten arbetar? Röntgar de försändelser eller bara scannar dom när det kommer till internationella försändelser utanför Europa? Det handlar om film och vill veta vilken typ de använder sig av. Att scanna är okay men x-ray (röntgen) skadar filmen.

Posten gör ingenting med paket, förutom leverar dem till din adress.
Om sedan flygbolag, tull eller polis gör något ska jag låta vara osagt.

Det är jag som ska skicka paket utanför Europa.

Jag skulle utgå från att paketet genomlyses med röntgen, även om undantag kan finnas. Det finns flera skäl att man vill genomlysa, säkerhet, varusmuggling och tullavgifter, så även om paketet går som båtfrakt kan paketet komma genomlysas, det utgår jag i från.

På något sätt skickas oframkallad röntgen film runt om i världen, så på något sätt ska det gå att skicka paket utan att få det genomlyst. Där får man "forska" vidare.

Oframkallad ljuskänslig film mot synligt ljus (upp till ISO 3200) påverkas normalt inte av ett par stycken genomlysning av person/paket röntgen apparatur.

Michael - Som röntgar allt -

På något sätt skickas oframkallad röntgen film runt om i världen, så på något sätt ska det gå att skicka paket utan att få det genomlyst. Där får man "forska" vidare.
Michael - Som röntgar allt -

Antar att när en företag skickar varor då kanske gäller det andra regler men jag är inte säkert på. Nu tänker jag på Kodak eller sånt.

Jag har beställt filmer från USA som inte på något vis tagit skada av frakten. (tri-X). Har även tagit med en del av dessa tillbaka till USA (med två mellanlandningar) och tillbaka igen (med ytterligare två mellanlandningar) utan att kunna se att de tagit någon skada. En av dessa rullar pressade jag till 1600 ASA och av en av dessa bilder gjorde jag en 50*40 förstoring från småbild. Det var förvånansvärt lite korn, inte mycket alls. Så det verkar som film inte tar skada av modern X-ray

.......Att scanna är okay men x-ray (röntgen) skadar filmen.

Jag tror du missförstår det engelska uttrycket "scanna". Det säger inget om vilken metod som anväds utan betyder endast "läsa av". Om t ex tullen ska ha någon nytta av att "scanna" dvs att veta vad som finns i paketet måste de använda röntgen eller ultraljud. eller något annat som tränger in genom förslutningen.

Jag tror du missförstår det engelska uttrycket "scanna". Det säger inget om vilken metod som anväds utan betyder endast "läsa av". Om t ex tullen ska ha någon nytta av att "scanna" dvs att veta vad som finns i paketet måste de använda röntgen eller ultraljud. eller något annat som tränger in genom förslutningen.

Nej, en Airport scanner kallas för scanner på grund av att den är en låg intensitets röntgenapparat som genomlyser handbagaget en X-ray maskin är alltid en högintensitets röntgenapparat som används för att genomlysa stora packet och container eller incheckningsbagaget på flygplatsen. Skillnaden är att låg intensitet skadar inte film över huvud taget oavsett hur många gånger dina filmer går genom men det gör högintensitet och det räcker bara en gång.

Jag snackade med posten och dom sa att dom inte röntgar men flygbladet gör det och vad dom använder kan dom inte svara på. Sen ringde jag en gång till och någon annan sa att dom röntgar för att flygbolaget kräver det. ????? vad ska jag tro på?

Jag har beställt filmer från USA som inte på något vis tagit skada av frakten. (tri-X). Har även tagit med en del av dessa tillbaka till USA (med två mellanlandningar) och tillbaka igen (med ytterligare två mellanlandningar) utan att kunna se att de tagit någon skada. En av dessa rullar pressade jag till 1600 ASA och av en av dessa bilder gjorde jag en 50*40 förstoring från småbild. Det var förvånansvärt lite korn, inte mycket alls. Så det verkar som film inte tar skada av modern X-ray

Om dom skickade det med FEDEX eller UPS då är det okay dom röntgar inte eftersom dom kör med egna plan men posten har massor med samarbetspartner och går allting i passagerarplan. Problemet är att UPS eller fedex här i Sverige tar inte emot försändelser från privatpersoner Och det är kanske samma regler i USA också.

Ps: Jag tror inte att USPS röntgar heller men deras grej går med båtar men, jag hittar inte upptagningskontor av det företaget här.

Senast ändrad:
Jag beställde från Freestylephoto och de skickar med USPS. Fedex och Ups försöker jag undvika då det är dyrt och krångligt.

Jag beställde från Freestylephoto och de skickar med USPS. Fedex och Ups försöker jag undvika då det är dyrt och krångligt.

Men då är det sant att dom inte röntgar men vad ska jag göra när jag får detta svar från posten.

Tidigare inlägg.

Jag snackade med posten och dom sa att dom inte röntgar men flygbolaget gör det och vad dom använder för röntgen kan dom inte svara på. Sen ringde jag en gång till och någon annan sa att dom röntgar för att flygbolaget kräver det. ????? vad ska jag tro på?

Jag har en känsla att man vill inte direkt svara på frågan eftersom man vill inte avslöja för mycket. Stor tack till alla terrorister som förstör för vanliga folk.

Ska jag göra en provsändning?

Om du är orolig är det väl bäst att göra en provsändning tur och retur. Sedan framkallar du filmen tillsammans med en som inte varit ute och åkt. Då ser du nog om det blivit någon onormal slöjning.
Jag tror inte att du märker något. Hur tror du all film som används i Sverige kommer hit? Eftersom det inte finns någon tillverkning här är all film importerad..

Om du är orolig är det väl bäst att göra en provsändning tur och retur. Sedan framkallar du filmen tillsammans med en som inte varit ute och åkt. Då ser du nog om det blivit någon onormal slöjning.
Jag tror inte att du märker något. Hur tror du all film som används i Sverige kommer hit? Eftersom det inte finns någon tillverkning här är all film importerad..

Eftersom några av dessa transport företag ta inte emot privat kunder så antar jag att man litar på varandra. Dessutom de kör med egna plan och bilar på land. Företag till företag eller till privat kunder men ta inte upp varor från privatkunder.

Posten använder av sig passagerarplan som är mycket känsligare. menar säkerhet. Container är en annan historia och ofta plomberas i företagens lokaler.

PS, förresten jag är orolig för att det är film för flera tusentals kronor

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar