Photocon
Aktiv medlem
Det var ju precis så jag tänkte när jag köpte min A7r med 36MP och den lilla Zeiss 35:an och så jag ofta använt den. Från 35mm kan man ju beskära fram både 50mm och mer utan att det blir någon katastrof om bara utgångsbilden är skarp. Ännu bättre blir det ju på en A7r II:a med både bildstabilisering och fler pixlar.
Det borde ju förstås , om du nu har rätt i detta, vara så att nästa generation av RX1 med kanske än fler pixlar och IBIS, vore en bra kandidat att lyfta denna teknik ännu ett snäpp.
RX1R II finns ju redan med 42mp-sensor. Dock utan IBIS. Både RX1, som kom först följd av RX1R (som saknar AA-filter) har inbyggd blixt vilket version 2 saknar. Istället har den uppfällbar EVF. På Rx!/RX1R måste man ha en lös EVF som monteras i blixtskon.
Hursomhelst är 35/2.0 Zeiss-gluggen som sitter på väldigt bra och fördelen jämfört med en 35:a som monteras på en A7 är att man på denna kompaktkamera kunnat anpassa sensor och objektiv till varandra. Sensorn behöver ju inte "ta hänsyn" till att något annat objektiv monteras. Så bildresultatet blir verkligen mycket bättre ända ut i kanterna trots att objektivet är ljusstarkare än FE 35/2.8 ZE.