Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lönt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perado

Avslutat medlemskap
Hej
Igår skulle jag fotografera några grejer och byggde upp min studio. I samband med fotograferingen, som sköttes på frihand, behövde jag byta ut en grej jag skulle fotografera och lade ifrån mig kameran. Blixtsynksladden fastnade på mig på något sätt så jag lyckades dra ned kameran i betonggolvet. SMACK... Suck... Kameran verkar ha klarat sig eftersom objektivet tog smällen.

Vad ska man värdera detta objektiv till? Fungerar felfritt och har ett underbart skärpedjup.

Är det lönt att dra in försäkringsbolaget? Ska man be en kameraverkstad titta över kameran så att det inte är andra saker som gått sönder?

KAmeran är en D70 med 50mm 1.4 AF

Bilagor

• 50.jpg
    50.jpg
    13.7 KB · Visningar: 279
Ajj..

Filtret är ju helt smackat.. men hur gick det med frontlinsen?

Ser ju på bilen att även objektivet fått sig en kyss.

Ett AF 50/1.4 kostar ju 3400:- nytt.. och om gluggen var lika ny som din D70 så är det ju klart att du ska använda din allrisk (som du naturligtvis har?).

Du bör nog lämna in kameran för att få den kollad.

Jo tack..

Frontlinsen klarade sig, så vitt jag kan se men objektivet har gått sönder på sina ställen. Kameran har jag använt för att plåta dessa bilder och den verkar fungera bra... (som tur är)

Så lätt hänt och alltid lika j-a trist...
Jag hade nog kollat med försäkringsbolaget, speciellt om du har en "drulleförsäkring" kopplad till hemförsäkringen.Objektivet lär väl kosta ca 3000 (eller??). En koll av kameran är ju inte heller fel. Och som jag ser det borde båda dessa saker omfattas av en sådan försäkring, där självrisken brukar ligga på 1000-1500. Dock skiljer ju både villkor och kostnader mellan bolagen. Hoppas det fixar sig på bästa sätt för dig. /Arne

å Jeppe var före, alert som alltid!

Tråkigt :-(

Ett nytt objektiv kostar ca 3200:-. Ett begagnat säkerligen något mindre. Försäkringsbolaget ersätter dig med återanskaffningskostnaden/reperationskostnaden efter avdrag av självrisk, givet att du har en försäkring som täcker skador som uppstår på detta vis.

Kameran behöver inte vara skadad, med tanke på att kraften sannolikt togs upp av linsen, som spred kraften vidare över kamerahuset. Inre skador kan finnas även om jag inte tror de är sannolikt så kan de sitta i speglar, sökare och eventuellt kan senorns kommit ur position. Detta bör kunna grundkontrolleras själv, genom att med ett helt objektiv fokusera på något och sedan särskåda den tagna bilden. Lyssna till missljud från slutaren. Elektronik är oftast relativt stöttåligt och bör inte tagit skada.

Misstänker du att kameran är skadad kan det vara bra att lämna in den för analys,

Problemet

... är att jag köpt objektivet begagnat... Jag vet inte hur försäkringsbolaget tar det? För mig är värdet vad det skulle kosta att få tag på ett likvärdigt... men det kanske inte är så de resonerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar