Annons

Är det fel på mitt samyang 8mm f3.5 fish eye?

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag fick hem mitt samyang-objektiv idag från japanphoto, så jag va naturligtvis ute och testade det idag. Jag stötte dock på ett problem. Eller problem vet jag inte än, det är det jag vill ha svar på :)

Det är nämligen så att när jag ska ställa fokusen så ändras den inte. Alltså det är väldigt svårt att förklara. Men tex på mitt fasta 35mm så blir bilden väldigt blurrig så fort jag vrider lite på fokusringen, men inte på mitt samyang.

Problemet är alltså att det händer i stort sett ingenting med bilden när man vrider på fokusringen. Eller är det bara vad jag tror? Detta gör det väldigt svårt att fokusera rätt då jag inte ser om det händer något med fokuseringen.

Jag hoppas att det är någon som förstår mig. :)

Tacksam för svar.

Det beror på att det är en så vid bildvinkel, du kan ställa fokus nästan hursomhelst utan att det syns i sökaren, det fina är att det inte syns så mycket i bilderna heller.

Jag brukar blända ned mitt till f5.6 eller f8.0 och ställa det på 1.5m, då är i princip allt från en halvmeter till oändligheten skarpt.

Gör några tester under kontrollerade former med ditt objektiv så du vet hur det beter sig.

Det beror på att det är en så vid bildvinkel, du kan ställa fokus nästan hursomhelst utan att det syns i sökaren, det fina är att det inte syns så mycket i bilderna heller.

Jag brukar blända ned mitt till f5.6 eller f8.0 och ställa det på 1.5m, då är i princip allt från en halvmeter till oändligheten skarpt.

Gör några tester under kontrollerade former med ditt objektiv så du vet hur det beter sig.

Tack för ditt snabba svar.

Det va det jag misstänkte, att det är så på extrema vidvinkel-objektiv. Blev lite orolig.

Jag har satt kameran på ett stativ, fokuserat på en ölflaska och sedan använt live viewn i kameran och förstorat 10gånger och sedan vridit på fokusringen.det händer inte mycket med fokusen, men lite lite ser jag ändå att det ändras. Så jag antar att det är så det skall vara :)

Jag får återigen tacka för ditt snabba svar. Nu hoppas jag att jag slipper vara orolig och att det är så ett vidvinkelobjektiv fungerar :)

Ha en trevlig helg och tack igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar