Advertisement
ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Angånde snacket om att MediaMark levererar D800.

Vad jag förstått av tråden finns det inget som tyder på att någon MM-butik fått mer än ett ex eller? Detsamma gäller väl en hel del fotoaffärer också? De fick var sitt ex i förra veckan men det var tänkta som demo-ex. Jag testade Götaplatsens demoex i fredags, det var dock inte till försäljning. Detsamma gäller Scandinavian, butikerna har ett ex var som demo. MediaMarkt vill väl tjäna pengar och säljer sina.
 
Vad jag förstått av tråden finns det inget som tyder på att någon MM-butik fått mer än ett ex eller? Detsamma gäller väl en hel del fotoaffärer också? De fick var sitt ex i förra veckan men det var tänkta som demo-ex. Jag testade Götaplatsens demoex i fredags, det var dock inte till försäljning. Detsamma gäller Scandinavian, butikerna har ett ex var som demo. MediaMarkt vill väl tjäna pengar och säljer sina.

MediaMarkt brukar väl vara väldigt bra på att ha lockvaror i tex reklamblad. När man sen är där 5 minuter efter att man fått reklambladet är varan märkligt nog slutsåld.
Tyvärr har dom inte möjlighet att se ifall en annan butik har varan kvar just nu, eftersom lagersaldot dom kan se var det som gällde vid midnatt.

Däremot råkar dom alltid ha en liknande vara till 30% högre pris i lager..

Nog många som åkt dit helt inställda på att tex få en platt-TV billigt och väl där inte vill åka hem tomhänta utan kommer hem med en betydligt dyrare TV än tänkt.
 
MediaMarkt brukar väl vara väldigt bra på att ha lockvaror i tex reklamblad. När man sen är där 5 minuter efter att man fått reklambladet är varan märkligt nog slutsåld.
Tyvärr har dom inte möjlighet att se ifall en annan butik har varan kvar just nu, eftersom lagersaldot dom kan se var det som gällde vid midnatt.

Däremot råkar dom alltid ha en liknande vara till 30% högre pris i lager..

Nog många som åkt dit helt inställda på att tex få en platt-TV billigt och väl där inte vill åka hem tomhänta utan kommer hem med en betydligt dyrare TV än tänkt.

Det tycker jag inte MM brukar göra, det som finns i reklambladet brukar även finnas i butik är min erfarenhet.
Andra kedjor har betydligt sämre resultat på den fronten tycker jag.
 
Det tycker jag inte MM brukar göra, det som finns i reklambladet brukar även finnas i butik är min erfarenhet.
Andra kedjor har betydligt sämre resultat på den fronten tycker jag.
RAJALA är betydligt sämre än MM på att hålla det dom lovar, har ringt på saker dom gjort reklam för men fått som svar "ej i lager" eller "beställningsvara"....................kommer skippa den butiken för gott.
 
Jag har fortfarande inte smält hur bra bildkvalité D800 har, dom som säger "äh man ser knappt skillnad" kan ju verkligen inte vara ärliga mot sig själva? Detaljerna, skärpan, färgtonerna är olikt allt jag har sett tidigare i alla fall. Tycker att D800 är helt i klass med dom bästa MF kamerorna. Personligen tycker inte jag att D4, 1DX och 5D3 har gett mig nån wow upplevelse trots att det är riktigt bra kameror. Men D800 är ju faktiskt ett snäpp bättre och det tycker jag i alla fall syns. Inte minst när man förstorar för att studera detaljer =)
 
Detaljer, skärpan och tonalitet är i stort sett identisk med D7000. D800 är enstaka procent bättre, men inte är det mycket som skiljer. Tar jag D800 och D7000 med samma objektiv bredvid varandra och plockar ut APS-croppen ur D800 är det omöjligt att se skillnad från ISO100-ISO1600.

Det som gör hela skillnaden är att alltid ha mer upplösning än vad man egentligen behöver (så att man alltid kan arbeta med nerskalade bilder) utan att för den delens skull få en stor brus-spark i rumpan.
 
Är det någon som läst något om hur mycket bättre autofokusen har blivit jämfört med sin föregångare D700? Fungerar den bättre i tex motljus och mörker?

Jag står i valet och kvalet om jag ska slå till på en D3s eller om jag ska vänta på en D800. Jag har även trålat nätet på bildjämförelser mellan D3s och D800 på höga isotal, men inte hittat allt för mycket matnyttigt.
 
Detaljer, skärpan och tonalitet är i stort sett identisk med D7000. D800 är enstaka procent bättre, men inte är det mycket som skiljer. Tar jag D800 och D7000 med samma objektiv bredvid varandra och plockar ut APS-croppen ur D800 är det omöjligt att se skillnad från ISO100-ISO1600.

Det som gör hela skillnaden är att alltid ha mer upplösning än vad man egentligen behöver (så att man alltid kan arbeta med nerskalade bilder) utan att för den delens skull få en stor brus-spark i rumpan.

Jocke, kan du vara snäll att lära mig den tekniskt bästa vägen för efterbehandling (inkl skärpning) till en färdig nerskalad bild? Alltså med D800...

Tack på förhand!

/K
 

Det här var bara lite "skrämsel" men det är väl fullt möjligt och varför skulle inte Canon kunna, de kan kan ju göra sensorer, om än inte lika bra som Sony, och kund är de ju redan hos Sony. Sony säljer väl till vem de vill utan att fråga Nikon om lov.
 
Det här var bara lite "skrämsel" men det är väl fullt möjligt och varför skulle inte Canon kunna, de kan kan ju göra sensorer, om än inte lika bra som Sony, och kund är de ju redan hos Sony. Sony säljer väl till vem de vill utan att fråga Nikon om lov.

De kan inte bygga själva, alltså. Åtminstone inte utan rejäla investeringar, om jag har förstått rätt.

Självklart kan Canon köpa in, om det finns någon som vill sälja, och det gör det nog.
 
RAJALA är betydligt sämre än MM på att hålla det dom lovar, har ringt på saker dom gjort reklam för men fått som svar "ej i lager" eller "beställningsvara"....................kommer skippa den butiken för gott.

Det förefallar som om affärerna har fått en Nikon D800 var.
Hoppas i så fall att det blir större tilldelning i framtiden.
 
Det förefallar som om affärerna har fått en Nikon D800 var.
Hoppas i så fall att det blir större tilldelning i framtiden.

Jag har varit så otålig så att jag ringde Nikon solna. Enligt dom så får NPS kunderna sina kameror först, sen vartefter så betar dom av köerna för oss amatörer. Men det verkar som att det kommer att hända mycket inom dom kommande veckorna.
 
Tänkte köpa en D800 och ett 24-70(nikon) när hypen har lagt sig (och för att jag har tömt kassan på 2,5 månader i Australien och nya Zeeland. Va tror ni om den combon? Har d300s med lite dx-gluggar som jag nog ska behålla! Finns det nått bättre / mer prisvärt objektivalternativ!? Inte så sugen på nån mega-zoom. Och ja ska fota mest landskap, men vill inte ha extremvidvinkel!


Tack tack :)
 
Tänkte köpa en D800 och ett 24-70(nikon) när hypen har lagt sig (och för att jag har tömt kassan på 2,5 månader i Australien och nya Zeeland. Va tror ni om den combon? Har d300s med lite dx-gluggar som jag nog ska behålla! Finns det nått bättre / mer prisvärt objektivalternativ!? Inte så sugen på nån mega-zoom. Och ja ska fota mest landskap, men vill inte ha extremvidvinkel!


Tack tack :)

Tamron kommer snart ut med en 24-70 F/2.8 Di VC USD som har stabilisering som jag tror är första FF stödda normalzoom med stabb.
Annars finns stativ eller en stadig hand.
Finner inga tester än tyvärr.

Mvh. /LEE
 
De kan inte bygga själva, alltså. Åtminstone inte utan rejäla investeringar, om jag har förstått rätt.

Självklart kan Canon köpa in, om det finns någon som vill sälja, och det gör det nog.

Det är väl bara den typen av elektronik med radvis utläsning som finns i Sonys nyare sensorer de fn. inte har maskiner till, om jag fattat Joakim rätt, fö. har väl Canon resurser. Tex P-Sh S-100 12,1 mp på 1/1,7 sensor blir ju drygt 240mp på FF.
 
Jag har ingen referens tillhands rakt av, men om jag inte minns helt fel så måste Canon bygga småbildsensorer genom att skarva två mindre. Åtminstone var det så ganska länge, men det är ju möjligt att de har kapacitet att tillverka småbildsensorer i ett stycke numera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.