Annons

Ändrad fokus vid olika brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Upptäckte till min förvåning att båda mina Olympus zoomar ändrar fokus vid olika brännvidder.

För att få extra bra skärpa har jag på mina äldre objektiv ställt in skärpan på längsta brännvidd och sedan zoomat ut till önskad brännvidd.

Jag blev väldigt förvånad när jag häromdagen upptäckte att jag måste fokusera om ifall jag väljer att lägga skärpan på en viss detalj och sedan ändrar utsnittet. Det är inte lite oskärpa utan ganska mycket ifall jag jämför ändlägena.

För att beskriva extra klart. Jag ställer in skärpan med brännvidden 54 mm, men ändrar sedan utsnitt till 14 mm. Avståndet är detsamma, men ändå måste jag ställa om skärpan
Samma effekt både på 14-54 och 50-200. Är det fler som upplever den effekten och varför blir det så?

Inget zoomobjektiv.

Har för mig att jag har läst någonstans här på fotosidan att på ett riktigt zoom så skall man inte behöva fokusera om. Måste man det så heter det egentligen något annat men "alla" kallar dom för zoom ändå. Rätta mig gärna om jag har blandat ihop det.

M V H Peter

Tack Anders! Det börjar ljusna. Är förvånad över att så lite om ämnet finns på webben. Kallas egenskapen något annat också?
Finns det någon orsak till varför vissa väljer att inte konstruera zoomar parfokala? Fördelar och nackdelar?

Förmodligen svårare och dyrare. Med autofokus är behovet inte heller lika stort.

Vill minnas att jag läste nånstans att den här fokuseringstekniken är mer regel än undantag på filmkameror (för rörlig film, inte "analoga" stillbildskameror).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar