Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra min storlek på foto

Produkter
(logga in för att koppla)

viperman

Avslutat medlemskap
Har en bild som är i ordning gjord alla dåliga saker är borta

Problemet jag har är att bilden är i fel storlek.
29,55 bredd och 30 höjd

Vill ha foto i 20x30 cm..

Hur tusan löser jag det utan bilden förvrängs ????
 
din bild är närmast kvadratisk dvs förhållande 1:1 och du vill ha den i förhållande 2:3. Det kan du inte göra utan att klippa bort en del...

Hur du bäst klipper och ändrar storlek beror på vilka program du har.
 
Hej
Jag är en ren amatör på redigering men rent logiskt torde detta vara omöjligt.
Beskär heter nog lösningen. / ThomasR
 
I så fall gjordes felet redan när bilden fotograferades. Fotografen skulle backat tillbaka, alternativt zoomat ut, så att mer omgivning runt motivet kom med. Då hade det gått bra. Nu är det kört.
 
Problemet jag har är att bilden är i fel storlek.
29,55 bredd och 30 höjd

Vill ha foto i 20x30 cm..

Hur tusan löser jag det utan bilden förvrängs ????

Att ändra en bild med proportionerna 1:1 till en med proportionerna 2:3 utan att antingen skära bort något eller att förvränga är helt enkelt omöjligt!

Du måste välja.
 
Hur tusan löser jag det utan bilden förvrängs ????

Som andra sagt: Det går inte.

Vad jag skulle överväga, eftersom jag förstår att bilden inte går att ta om, är att göra en utfyllnad till rätt proportioner med någon lämplig film. Tänk "brevlådeformat" för TV/Film.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.