Annons

Älvdans

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Under joggingrundan runt sjön igår kväll såg jag ett fenomen jag kallar älvdans. Alltså små dimbankar som glider runt över ytan på sjön. Jag tänkte göra något fotografiskt av detta, och jag undrar vid vilka väderförhållanden och tidpunkter man kan förvänta sig att det inträffar?
Igår var det en ganska varm dag, och jag gissar på att detta händer när ytvattnet kyls ner fort efter solnedgången. Kan det även hända vid uppvärmningen vid soluppgången? Någon som kan lite metrologi?

Det uppstår på hösten efter solnedgången när vattentemperaturen är markant högre än lufttemperaturen.
rimligtvis borde det kunna ske på våren också om det varit en riktigt varm dag.

anledningen är ju att luften kyls av mycket snabbare än vattnet.

Det funkar nog inte på morgonen eftersom vattnet måste vara varmare än luften och luften värms upp snabbare än vatten.

jo, sjön ligger liksom i en sänka, med mycket träd runtomkring. vinden kommer därför inte åt vattnet, som står still och blir riktigt varmt under dagen. kan det ha något med luftfuktighet att göra också?

Rimligvis borde mer "dimma" bildas om den relativa fuktigheten är låg eftersom luften då kan ta emot mer fukt.

torr å dimma rimmar lite illa tycker jag.

Fast vänta, mitt förra inlägg är nog lite felaktigt. Vid hög relativ luftfuktighet kan inte luften ta emot så mycket fukt och därför borde det vara bättre när det är fuktigt.
Ursäkta förra inlägget.

När luften kyls ner under daggpunktstemperaturen kondenserar vattenångan till dimma.Ju mer vattenånga luften innehåller, desto högre är daggpunktstemperaturen.

Sammanfattat kan man säga att luften kan "lösa" mer fukt ju varmare den är. När mängden fukt i luften överstiger den mängd fukt som luften kan "lösa" så är luften mättad, och då bildas dimma.

Jämnför med salt i vatten. När vattnet inte kan lösa mer salt(när det är mättat) så lägger sig saltet på botten. Om du värmer vattnet och rör om, så löser sig det resterande saltet(beroende på hur mycket du hällde i såklart), när vattnet svalnar igen så "fäller" saltet ut igen(kondenserar), och sjunker till botten.

Så bästa tillfälle borde vara när det har varit riktigt varmt i flera dagar, följt av en kallfront. Nu tenderar ju tyvär fronter att dra med sig pissigt väder med vindar och regn som följd, så det kan ju ställa till det lite.

Senast ändrad:
Petitesskommentar men jag tycker att luftens förmåga att bära fukten passar bättre än att lösa fukten.

Men det är ju därför som det kallas den relativa luftfuktigheten. Vid 90% relativ luftfuktighet bär luften 90% av vattnet som det klarar att bära vid just den temperaturen.

Lösa, bära, inehålla..Kalla det vad fan du vill. Sak samma. När jag skrev "lösa" så utryckte jag mig så som man gör när man talar om vätske-lösningar.

Allt jag försökte göra var att försöka förklara Varför det bildas dimma...

Och du ska snacka om petitess kommentarer...

Senast ändrad:
Walle, SinusLinus syftade nog på sitt eget inlägg när han skrev petitesskommentar.

jimh: Du har rätt...Jag tolkade Sinuslinus fel.
Hoppsan så fel det kan bli ibland.

Jag ber om ursäkt

Dessa fenomen uppstår främst nu på försommaren då vi har högtryck och då det blir stora temperaturskillnader i marken och vattnet, dvs kraftig uppvärmning dagtid av solen och kraftig avkylning nattetid. Störst chans att se fenomenen tidsmässigt på dygnet är därför vid de tillfällen då avkylningen är som störst runt midnatt och tidigt på morgonen innan solen går upp. Dessa slöjor kan ligga kvar i tidiga morgonsolstrålar under förutsättning att solen inte avger alltför mycket värme och den sk relativa luftfuktigheten ökar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar