Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre analoga optik på D70...

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger Lin

Ny medlem
Jag har precis köpt en begagnad D70 och funderar lite över kommande optikinköp,

Vad jag har förstått så fungerar alla E, AI och AI-S optiken på D70’an. Vissa optik kan första huset om jag har förstått rätt.
Men klarar kameran av att mäta bländare och tid med ovanstående nämnda optik? Får man ställa in värdena manuellt på kameran?
Finns det några andra problem, förutom inställningen av skärpan?
 
Ljusmätningen fungerar inte, så du får köra manuellt, gissa tid och bländare, ta en bild, kontrollera histogrammet, justera och ta den riktiga bilden. Lite bökigt, men det går. Jag använde istället mina AI-S-objektiv på en Canon 20D för att få ljusmätning... Bra jobbat Nikon.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Ljusmätningen fungerar inte, så du får köra manuellt, gissa tid och bländare, ta en bild, kontrollera histogrammet, justera och ta den riktiga bilden. Lite bökigt, men det går. Jag använde istället mina AI-S-objektiv på en Canon 20D för att få ljusmätning... Bra jobbat Nikon.

/Pontus
Tja, eller så köper man en enkel ljusmätare och mäter ljuset manuellt. Låter betydligt smidigare än att gissa...
 
Emil-G skrev:
Tja, eller så köper man en enkel ljusmätare och mäter ljuset manuellt. Låter betydligt smidigare än att gissa...
Javisst, det går utmärkt!
Men många gissar nog rätt bra om man varit i liknande situationer förut och vet vad man brukar få för tider med en viss bländare. Gissar man bara någorlunda rätt är det inga problem att kompensera efter histogrammet.

/Pontus
 
Makten skrev:
Lycka till att fokusera manuellt. Det är nog det största problemet.
Jag håller med. Nikon D70 är inte rolig att fokusera manuellt med, i alla fall det lilla jag provat. Men just de lite äldre manuella objektiven, särskilt de ljustarka, är grymt lättfokuserade manuellt bara man hittar en kamera med en bra sökare. Ett modernt billighetsobjektiv med dålig ljusstyrka och sladdrig fokuseringsring gör livet mycket svårare när man vill fokusera manuellt.

/Pontus
 
Inget fel på Sunny-16, det duger gott som startvärde.

Funderar själv på att köpa på mig en eller två gamla manuella gluggar, för mig som fortfarande använder film (F90X) är det rea för tillfället. En 180/2,8 och en 105/2,8 makro vore inte fel... =) Skillnaden i känsla mellan gamla fina AIS-gluggar och dagens AF-optik är skrattretande!
 
Fokuseringen är svår. Jag använder själv Nikon F3, och är van vid det manuella, men allt blev suddigt när jag satte mina AI-objektiv på en D70.

Borde man inte satsa på större sökare nu, när alla har fått så många pixlar redan?

Erik
 
Kika här: http://www.katzeyeoptics.com/
Där finns mattskivor optimerade för manuell fokus till D70. Jag vet inte om vem som helst klarar att montera den själv, men det är säkerligen mycket trevligt om man vill använda manuella gluggar. Funderar starkt på en sån till min D200 faktiskt. Lite saftigt pris kanske, men med tanke på hur billiga en del objektiv blir istället så...
 
Erik Petersson skrev:
Fokuseringen är svår. Jag använder själv Nikon F3, och är van vid det manuella, men allt blev suddigt när jag satte mina AI-objektiv på en D70............

Erik

Jag har med viss framgång använt mitt gamla Micro-Nikkor från 1970-talet på min D70. Fokuseringen har jag bedömt utifrån den lilla fokusindikatorn nere till vänster i sökarbilden. Funkar klockrent, men naturligt känns sökaren liten och svårtolkad om man försöker se fokus på den befintliga "mattskivan"! :)

/prylnissen
 
Erik Petersson skrev:
Fokuseringen är svår. Jag använder själv Nikon F3, och är van vid det manuella, men allt blev suddigt när jag satte mina AI-objektiv på en D70.
Erik

Kan bara instämma, Dock använder jag D1, och har testat att fokusera med mitt Nikkor 35mm 1.4 på en D70, och det är inte roligt.

Vill man använda manuell-fokus-objektiv är det D1X eller D200 som gäller. (De enda som är någorlunda överkomliga i pris)

Själv använder jag numera en D1h sen jag kom över ett ex till ett bra pris, har dock kvar min vanliga D1.
 
Jag skulle vilja nämna att exponeringen med fördel kan ställas med hjälp av histogrammet. Knäpp på känn första exponeringen och gissa sedan en korrektion, eventuellt med hjälp av automatisk gaffling. Det brukar gå utmärkt att på tre rutor göra en utmärkt exponering!

Och som Bo nämnde, fokusindikatorn fungerar som bra substitut för mattskivan. Bättre i mitt fall, i själva verket! Jag har alltid haft svårt att fokusera bra, så AF blev min räddning. Att jag själv måste vara en del av systemet och skruva på fokusringen gör inte så mycket, om man inte har bråttom.

Per.
 
Roger Lin skrev:
Jag har precis köpt en begagnad D70 och funderar lite över kommande optikinköp,

Vad jag har förstått så fungerar alla E, AI och AI-S optiken på D70’an. Vissa optik kan FÖRSTÖRA (min rättning) huset om jag har förstått rätt.
Men klarar kameran av att mäta bländare och tid med ovanstående nämnda optik? Får man ställa in värdena manuellt på kameran?
Finns det några andra problem, förutom inställningen av skärpan?

Pga en felstavning verkar det som om ingen besvarat den del av frågan som rör om ifall det är så att manuell/analog optik i vissa fall kan förstöra kamerahuset på digitala systemkameror. Undrar själv över detta. Har hört något om att nedbländningspinnen på optiken är en bov i detta. Någon som vet?
 
som jag förstått det är det optik som inte är AI, utan äldre än så som kan förstöra huset på nåt vis. står väl i instruktionsboken vilka objektiv som fungerar.
 
Handboken är tydlig på den här punkten, men det finns en liten knorr: En hel del äldre objektiv (före AI-tiden) är modifierade, antingen på verkstad med Nikondelar eller privat (hemfilade). Sådana kan också användas, men det får man i så fall ta reda på själv.

Här är några länkar för den som vill veta mer om fattningen:
http://www.aiconversions.com/ http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/AI-S-Comp.htm

Här är ett par länkar om att sätta en cpu på äldre objektiv för att få mätning med (alla) digitalkameror:

http://home.carolina.rr.com/headshots/Nikonhome.htm
http://www.naturfotograf.com/index2.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.