Annons

Fjärrkontroll RM-UC1

Produkter
(logga in för att koppla)

TA0

Aktiv medlem
En fjärrkontroll med sladd till en E-400 (och SP-510 och SP-550) kostar mellan 500 och 700 SEK vilket jag tycker är dyrt för 1 st kontakt (11p Mini-USB), en halv meter kabel och en plastmoj med 2 strömbrytare i.
Om jag bara vista var jag kunde köpa en 11p Mini-USB-kontakt och vilka pinnar i kontakten som används till vad på min E-400 så skulle jag kunna göra en egen för mindre än 100 SEK.

Någon som kan ge mig någon ledtråd till inköpsställe och/eller pinconfig?

---/Thomas

Camera Hacker

Även om jag har kollat in E-400 i detalj, så kommer jag inte ihåg hur kontakten såg ut, men tror att det är en 5 pin mini-USB kontakt med förmodade extra stift för video. Hur man har lagt de tre trådarna för fjärrkontrollen RM-UC1 vet jag inte, antingen på USB-stiften eller på de eventuela extrastiften. Jag sökte på siten Camera Hacker men hittade där inget om E-400, men däremot en liknande fjärrkontroll från Canon med pinout information.

P.S: Är kontakten verkligen 11-polig? I så fall ligger video samt fjärrkontroll på de extra sex stiftena.

Ref:

Fjärrkontroll RM-UC1 eller clone

Kombo-kontakten är 12-polig, det ser jag nu på min E-400.

Är det ingen som har handlat någon kabelfjärr som finns på eBay? Fraktkostnaden på bara en fjärr överstiger dock varuvärdet.

Finns det redan någon importör? Det är nästan så man skulle gå ihop några stycken annars?

Fjärrkontroll RM-UC1 clone

Hej,
Har du hittat någon lämplig clone ännu?
Inser att jag behöver en själv snart.

Fast det ser ut att vara den jag beställde ovan, dessutom dubbla priset. Men jag har ju inte fått hem min än heller... :)

Mina fjärrar kom idag (tråd och utan).

Helt OK kvalité och känsla i båda.

Dessutom har den trådbundna en extra finess (som jag misstänkte när jag kollade bilderna): en utgång för att styra fler kameror (standard 2.5mm stereoplugg). Det kan nog vara kul men jag tänkte främst använda den som ingång för trigga på olika yttre händelser.

Det går även att sno bara sladden, den är också kontakterad (se bilden).

Bilagor

• p7060147.jpg
    p7060147.jpg
    39.2 KB · Visningar: 233
Trådlösa: W & T används för BULB. + & - är nog för kompakterna.

Bilagor

• p7060177-1.jpg
    p7060177-1.jpg
    42.1 KB · Visningar: 233
henq skrev:
Trådlösa: W & T används för BULB. + & - är nog för kompakterna.

Funkar inte alla knapparna, då du kör mot en TV för att t.ex. visa bilder från minneskortet?

P.S: Är det orsak & verkan man ser i dessa två bilder?

Bilagor

• orsak&verkan.jpg
    orsak&verkan.jpg
    49.9 KB · Visningar: 199
Sundvisson skrev:
Funkar inte alla knapparna, då du kör mot en TV för att t.ex. visa bilder från minneskortet?
Minsann, jovisst gör de det. + & - hoppar framåt/bakåt, W & T zoomar precis som vanligt.
Har inte provat TV-läget tidigare, inte ens med min gamla SP550. Lite kul att se Live-view-bilden, kan säkert vara praktiskt med en TFT i studion eller kanske vid macro-jobb.

P.S: Är det orsak & verkan man ser i dessa två bilder?

Ja.

Tyvärr släcks displayen på kameran vid TV-ut, det känns helt onödigt.

En bild som jag valt att kalla rundgång:

Bilagor

• p7070492.jpg
    p7070492.jpg
    17.7 KB · Visningar: 212
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar