Annons

Sigma EX 28/1,8 DG. Hur är den?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Är sugen på detta objektiv att använda som normal på min Dynax 7D. Jag har sökt en del på nätet & både hittat ris & ros, då i privata recensioner mest från USA.

Riset består oftast i att folk har fokusproblem, hur mycket av detta som verkligen är ett problem & hur mycket det beror på handhavandefel tillsammans med stor bländaröppning är ju dock omöjligt att veta.

Att problemet ofta finns idag vet vi ju men vi vet även att stora missuppfattningar om testförfarande samt brist på erfarenhet ofta spelar in.

De som inte har fokusproblem verkar i överlag vara nöjda men de recensioner jag läst är privata & för få så jag skulle gärna vilja veta mer.

Ni som har det, vad tycker ni?

Någon som sett några riktiga tester?

Cyberphoto säljer det för 2280 kr vilket gör det mycket intressant för mig, om det nu håller måttet vill säga?

//Larsa
 
Någon som vet nåt?

Om man bortser från den uppsjö fotografer som haft back/frontfokus-problem så verkar de privata recensioner jag hittat vara positiva.

Exempelvis denna ser ju lovande ut...

Jag vill dock gärna ha input från ägare samt helst länk till en eller några professionella tester.

Back/frontfokus är så vanligt idag att jag inte kan ta hänsyn till detta vid val, det eftersom många även inte verkar ha några sådana problem. Jag köper objektivet lokalt & kan byta om några problem uppstår.

//Larsa
 
Japp, den är nästan lika lång som en Sigma 18-50 2.8 men med klart större diameter, 77mm filtergänga.

//Larsa
 
Verkar inte finnas så mycket erfarenhet av denna men jag gör väl ändå ett tappert försök igen att lyfta upp tråden så får vi se...

30 1.4 skrivs ju en del om men för det första så finns den inte till KM sedan så är den ju klart dyrare.
 
Ljudet är nog inga problem för mig som inte kör Canon & USM...

Finns ju även en 24/1,8 EX DG för några hundringar till jämfört med 28:an, den skulle också kunna va nåt för mitt ändamål.
 
Ett sista försök då. Får jag inget svar nu så slår jag nog till likt förbaskat:)

Sigma EX 28/1,8 DG. Hur är den? Nån som hittar någon riktig test, alltså inte dessa privatrecensioner som är så vanliga? Någon som har personlig erfarenhet?

//Larsa
 
Per skrev:
Den verkar otroligt stor o klumpig jämfört med t.ex. ett 50/1,4?

Om du tycker att det objektivet är otroligt stort och klumpigt så måste du vara van vid super-små objektiv. Både 50mm och 28mm objektiven är ju små objektiv.
Det är knappt 3 cm längre än 50mm och drygt 200 gram tyngre :) Men 50 mm objektivet kan man ju stoppa ner i bröst-fickan på skjortan
 
.Z. skrev:
Ett sista försök då. Får jag inget svar nu så slår jag nog till likt förbaskat:)

Sigma EX 28/1,8 DG. Hur är den? Nån som hittar någon riktig test, alltså inte dessa privatrecensioner som är så vanliga? Någon som har personlig erfarenhet?

//Larsa

Många säger att 28:an är aningen sämre än 20 och 24 i samma serie. Jag har 20 och har provat de andra men tycker de håller ganska lika kvalitet. Bra objektiv för en billig peng. Lite ""soft"" alla tre på den största bländaren. Men skarpa och bra så fort du bländar ner lite.
 
Lars Johnsson skrev:
Många säger att 28:an är aningen sämre än 20 och 24 i samma serie. Jag har 20 och har provat de andra men tycker de håller ganska lika kvalitet. Bra objektiv för en billig peng. Lite ""soft"" alla tre på den största bländaren. Men skarpa och bra så fort du bländar ner lite.

Ok, tack!

Ska fundera på detta så får vi se vad det blir.

//Larsa
 
Som sagt, om det är lika bra som 24:an så är det klart prisvärt. Läs gärna min recension av 24:an här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=640

Visst är det stort och "klumpigt", men det är ju inte bara till nackdel.
Jag kan utöver recensionen fylla på med att det inte är jättebra i motljus. En viss tendens till flares/ringar ibland.
Fokusens sölighet är nog större rent praktiskt på 28:an, med den längre brännvidden. Hos 24:an är det inga som helst problem i alla fall, då det krävs så oerhört liten vridning så fort man kommer mer än en meter från objektivet, och att därifrån fokusera på oändligheten går på nolltid.

Jag är blott amatör, men jag har tagit lite bilder med Nikkor zoomobjektiv i de dyrare klasserna, och Sigmat slår dem alla på fingrarna när det gäller skärpan, särskilt med stor bländare! Visst blir det mjukt vid full öppning, men vafanken, vid de tillfällen man använder det är det ju beckmörkt, och då är man bara glad över att kunna ta en bild:)

Har du inte jättebråttom och gott om plats så tror jag att det är ett bra köp. En fast glugg har ju ändå sina begränsningar när det gäller sådant, så redan där har man ju låst in sig i ett hörn så att säga.
 
Låter ju bra! Lite mysko att så få har 28:an men efter vad jag läst om den på nätet nu så verkar den ju vara förhållandevis lik 24:an optiskt sett.

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.