Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Varför är de flesta "digitalfotografer" så snåla med exif-informationen? FS har ett bra stöd för att dela med sig av exponeringsdata men få gör det.



PS Vet inte om detta är rätt forum men våra fantastiska administratörer flyttar säkert frågan till rätt tråd om inte inlägget hamnat rätt...
 
Förmodligen för att man väljer alternativet spara för web i stället för spara som när man sparar bilden och då sparas inte exifdatan till bilden.
 
Jag är en av de snåla.
Sparar oftast mina bilder i Save for web och då försvinner infon.
Fast det mesta i EXIF-filer tycker jag är ointressanta data för bildbedömning annars också. Jag ser därför ingen orsak att bjuda på exif egentligen. Man kan ju svara på frågor om exponering och så om de uppstår i stället.
 
Save for web...

Du kan gå över till Image ready där du kan välja att EXIF-infon ska följa med när du sparar en optimerad bild

Mvh Martin
 
Re: Save for web...

Mavve skrev:
Du kan gå över till Image ready där du kan välja att EXIF-infon ska följa med när du sparar en optimerad bild

Mvh Martin
Men du behöver väl inte gå över till Image Ready? Det räcker väl att bara välja "save as" i PS. Även där kan du välja komprimeringsgrad och EXIF behålls.
 
Re: Re: Save for web...

lottae skrev:
Men du behöver väl inte gå över till Image Ready? Det räcker väl att bara välja "save as" i PS. Även där kan du välja komprimeringsgrad och EXIF behålls.

Det stämmer kanske som du skriver. Jag använder inte IR så mycket själv, men har du inte en del optimeringsmöjligheter i IR som du inte får med i PS. Om inte så köper jag det fullt ut - ingen mening att gå en omväg i IR!

Mvh Martin
 
Det enda jag uppfattat som funktionellt i Image Ready är animeringsfunktionen (fast jag kör den med mest i andra program iof. Eller jag försöker undvika animerat så långt jag kan är nog mer sant..)
I övrigt tror jag inte Image ready har något som slår ut själva photoshop. Inte i optimeringsmöjligheter på andra bilder än animationer iaf.
 
gujo skrev:
Förmodligen för att man väljer alternativet spara för web i stället för spara som när man sparar bilden och då sparas inte exifdatan till bilden.

Ahaa - jag funderade just över varför EXIF-informationen blivit så kortfattad till mina bilder på sistone - tack!
 
Joker skrev:
Någon kanske kan flytta denna tråd till en IR tråd ...
De få inläggen var väl relevanta för hur man sparar filer så EXIF behålls?

Känns inte särskilt kul att ens svara när såna här fåniga inlägg skrivs. Därför fortsätter jag spara för webb och lämnar denna diskussion.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.